کتابخانه ملی

1. چگونه مي توانم ناشر كتابي را پيدا كنم؟
 با جستجوي عنوان يا پديد آورنده اثر از طريق كتابشناسي ملي ( www.nlai.ir ( و يا در بانك اطلاعات كتاب هاي خانه كتاب ايران ( www.ketab.ir ) مي توانيد مشخصات توصيفي و تحليلي كتاب از جمله ناشر آن را مشاهده نماييد.

2. چگونه مي توان از ترجمه شدن كتابي مطلع شد؟
 جهت اطلاع از ترجمه شدن و يا در دست ترجمه بودن كتاب ها با خانه كتاب ايران تماس بگيريد.www.ketab.ir

3. شرايط استفاده از كتابخانه ملي براي افرادي كه در شهرستان هستند چگونه است؟
جهت استفاده محققان در شهرهاي مختلف ، سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران اقدام به تاسيس نمايندگي هايي در برخي از مراكز استان ها نموده است. با مراجعه به اين مراكز مي توانيد از خدمات اين سازمان استفاده نماييد. 

4. آيا امكان ارسال يك نسخه كپي از كتابها از طريق آدرس الكترونيكي و يا آدرس پستي وجود دارد؟
صرفا در شرايط خاص و با تاييد مديريت اداره كل اطلاع رساني امكان پذير است.

5. آيا امكان تهيه كپي يا اسكن از كتابها و منابع وجود دارد؟
 امكان تهيه كپي يا اسكن از منابع طبق ضوابط خاص و با رعايت قوانين حمايت از حق مولف ، فراهم مي باشد.

6. آيا امكان امانت گرفتن كتاب از طريق سايت كتابخانه وجود دارد؟
خير،امكان امانت منابع از طريق وب سايت كتابخانه فراهم نمي باشد. اما با توجه به آيين نامه امانت، اعضاي كتابخانه مجاز به امانت بردن كتاب از كتابخانه عمومي به صورت حضوري و از ساعت 8 صبح تا 3:45 بعد از ظهر مي باشند.

7. آدرس و تلفن تماس كتابخانه را براي من ارسال نماييد؟
آدرس: اتوبان حقاني، بعد از ايستگاه مترو ميرداماد، بلوار كتابخانه ملي، ساختمان كتابخانه ملي. تلفن تماس: 37- 88644000


8. آيا تمام كتابها در كتابخانه ملي موجود است؟
خير، كتابهاي چاپ شده در داخل كشور كه بر اساس قانون واسپاري به كتابخانه ملي تحويل مي شود در كتابخانه نگهداري مي شود. در مورد كتابهايي كه درباره ايران و اسلام است، فارغ از آنكه به چه زباني و يا در كجا چاپ و منتشر شده باشد، كتابخانه ملي اقدام به گردآوري اين كتابها نيز مي نمايد.


9. چگونه مي توانم كتاب مورد نظر خود را از طريق سايت كتابخانه مطالعه كنم؟
 با مراجعه به وب سايت كتابخانه ديجيتالي و كتابخانه ديجيتال كودكان كتابخانه ملي مي توانيد برخي از منابع تمام متن را مطالعه نماييد.http://dl.nlai.ir و http://icnl.nlai.ir/default.aspx

10. آيا امكان دانلود كتابها از سايت كتابخانه ملي وجود دارد؟
كتابشناسي ملي تنها اطلاعات كتابشناختي منابع را نمايش مي دهد. اما كتابخانه ديجيتالي كتابخانه ملي(حرم) برخي از منابع كتابخانه را بصورت تمام متن در اختيار كاربران جهت مطالعه قرار ميدهد.http://dl.nlai.ir همچنين كتابخانه ديجيتالي كودكان نيز منابع تمام متن ارائه مي نمايد.ولی امکان دانلود وجود ندارد . http://icnl.nlai.ir/default.aspx

11. آيا امكان عضويت از طريق اينترنت وجود دارد؟
شما مي توانيد فرم ثبت نام عضويت را بصورت پيوسته و از طريق وب سايت كتابخانه تكميل و ارسال نماييد. اما صدور كارت عضويت صرفا با مراجعه حضوري متقاضي، امكان پذير مي باشد.

12. هزينه عضويت دركتابخانه چه ميزان است؟
هزينه صدور كارت عضويت كتابخانه ملي براي هر سال 300000 ريال مي باشد. جهت اطلاع دقيق از جزئيات هزينه هاي مربوط به عضويت به آئين نامه عضويت كه بر روي وب سايت كتابخانه قرار داده شده است ،مراجعه فرماييد.

13. چگونه مي توانم از منابع موجود در كتابخانه ملي استفاده كنم؟
جهت استفاده از منابع و خدمات كتابخانه ملي عضويت در كتابخانه ضروري است. جهت اطلاع از شرايط و نحوه عضويت به سايت كتابخانه مراجعه نماييد. www.nlai.ir

14. چگونه مي توانم به اطلاعات كتابشناختي منابع دسترسي داشته باشم؟
 از طريق جستجو در كتابشناسي ملي ايران به آدرس www.nlai.ir

15. آيا مي توان به صورت الكترونيكي نسبت به رزرو كتاب اقدام نمود؟
خير . در حال حاضر رزرو الكترونيكي امكان پذير نمي باشد.

16. كتابخانه ملي چه پايگاه هايي را مشترك است؟
پايگاه مجلات تخصصي نور www.noormags.com ، بانك نشريات كشور www.magiran.com، و نمامتن (http://namaye/namamatn/easysearch.aspx)

17. آيا كتابخانه ملي در طرح امانت بين كتابخانه اي مشترك است؟
 خير. خدمات امانت بين كتابخانه اي در كتابخانه ملي انجام نمي شود

18. آيا امكان خريد كتاب از كتابخانه ملي وجود دارد؟ يا چگونه مي توانم كتابي را از كتابخانه ملي خريداري كنم؟
 خير. در كتابخانه ملي يك فروشگاه كتاب وجود دارد كه انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران را به فروش مي رساند.

19. ساعات كار تالارهاي مطالعه كتابخانه ملي چگونه است؟
در 6 ماهة اول سال تالارهاي مطالعه كتابخانه ملي از ساعت 8 الي 22 به ارائه خدمات مورد نياز مراجعين خواهند پرداخت. در 6 ماهه دوم سال نيز تالارهاي فوق الذكر از ساعت 8 الي 21 فعال خواهند بود. ساعت کار تالارهای مطالعه 

20. آيا امكان تهيه ايزو از اطلاعات كتابشناختي از طريق سايت كتابخانه ملي وجود دارد؟
 بله. امكان تهيه خروجي ايزو و ذخيره آن از طريق سايت كتابخانه پس از انجام عمليات جستجو در بانك كتابشناسي فراهم است. به اين منظور پس از عمليات جستجو، در پنجره « ليست مدارك يافت شده» نتيجه مورد نظر را انتخاب كنيد. حال در پايين صفحه براي گزينه «انتخاب فرمت نتايج جستجو» فرمت ايزو (text) را انتخاب كنيد سپس كليد ذخيره و چاپ را كليك نماييد. در پايان مسير مورد نظر را تعيين كنيد تا عمليات ذخيره سازي فايل ايزو انجام شود. به منظور مشاهده جزئيات از اينجا كليك كنيد.

21. آيا فرمت ايزوي آنلاين كتابخانه با ايزوي آفلاين آن متفاوت است؟
 خير. هردو ايزو 2709 هستند. تنها تفاوت در تگ هاي آن ها است. ايزوي آنلاين با تگ هاي ايران مارك (برپايه يوني مارك) ذخيره شده است.

22. چرا نمي توانم ايزوي آنلاين كتابخانه را در نرم افزار محلي خود وارد كنم؟
 نرم افزار مورد استفاده شما بايد قابليت خواندن تگ هاي ايران مارك (برپايه يوني مارك) را داشته باشد تا بتواند ايزوي آنلاين را ذخيره سازي نمايد.

23. استاندارد ذخيره سازي اطلاعات كتابخانه ملي چيست؟
استاندارد ذخيره سازي اطلاعات ايران مارك (برپايه يوني مارك) است و نوع نويسه آن Unicode است.


24. چرا نمي توانم اطلاعات فارسي كتابخانه را از طريق z كلاينت خود جستجو كنم؟
ركوردها در پايگاه داده كتابخانه ملي با فرمت Unicode  ذخيره مي شوند. براي جستجو و مشاهده اطلاعات ركوردها بايد Client مورد استفاده نوع نويسه Unicode را پشتيباني كند.


25. مشخصات z سرور كتابخانه ملي چيست؟
Server Adress: z3950.nlai.ir
Port: 210
Database: Default

توجه فرماييد ركوردها در پايگاه داده كتابخانه ملي با فرمت Unicode ذخيره مي شوند. براي جستجو و مشاهده اطلاعات ركوردها بايد Client مورد استفاده نوع نويسه Unicode را پشتيباني كند.


26. آيا امكان اتصال به بانك كتابشناسي كتابخانه ملي از طريق پروتكل z39.50 وجود دارد؟
بله . در صورتي كه نرم افزار محلي شما مجهز به z كلاينت باشد، مي توانيد با ثبت مشخصات z سرور كتابخانه ملي از امكانات پروتكل z39.50 بهره مند شويد.


27. آيا امكان جستجوي بانك مستندات به صورت آنلاين وجود دارد؟
بله. اين امكان از طريق لينك خدمات پيوسته در صفحه اصلي سايت فراهم است.


28. در كتابخانه ملي از كدام رده بندي استفاده مي شود؟
چيدمان و بازيابي منابع در كتابخانه ملي بر اساس رده بندي كنگره مي باشد اما شماره رده بندي ديويي نيز براي هر اثر تهيه مي شود.

29. چگونه مي توان به اطلاعاتي درباره تاريخچه و اهداف و وظايف كتابخانه دست يافت؟
در سايت كتابخانه ملي www.nlai.ir توضيحات مناسبي در اين رابطه ارائه شده است.


30. چگونه مي توانم آدرس يا تلفن تماس ناشري را پيدا كنم؟
مي توانيد به سايت خانه كتاب ايران مراجعه نماييد. (http://www.ketab.ir )


31. آيا امكان دسترسي به فهرست نسخ خطي از طريق سايت كتابخانه وجود دارد؟
شما مي توانيد مشخصات توصيفي نسخه خطي مورد نظر خود را از طريق سايت كتابخانه جستجو و مشاهده نماييد. براي اين منظور در قسمت نوع ماده ، نسخه خطي را انتخاب نموده و جستجوي خود را انجام دهيد.


32. آيا تمام پايان نامه ها در كتابخانه ملي موجود است؟
خير تمام پايان نامه ها در كتابخانه ملي موجود نيست.


33. چگونه مي توان كتابي را كه در بازار كمياب است تهيه كرد؟
براي تهيه كتابهاي كمياب و يا ناياب با كتابفروش ها و كارگزاراني كه منحصرا در اين زمينه فعاليت مي نمايند و يا ناشر كتاب تماس بگيرد.


34. درباره شركت در كلاسهاي آموزشي كتابخانه ملي راهنمايي فرماييد؟
سازمان اسناد و كتابخانه ملي هر سال اقدام به برگزاري كلاسهاي آموزشي براي كارمندان و نيز ساير متقاضيان مي نمايد. براي اطلاع دقيق از شرايط و زمان برگزاري دوره هاي آموزشي با مديريت آموزش تماس بگيريد. تلفن تماس 37-88644000

آرشیو ملی

1. آيا امكان عضويت در آرشيو ملي از طريق اينترنت وجود دارد؟
 فرم عضويت عمومي و تخصصي از طريق نشاني اينترنتي سازمان www.nlai.ir تكميل و ارسال مي شود ولي صدور كارت عضويت با مراجعه حضوري امكان پذير است.

 

2. چگونه مي توان از اسناد موجود در آرشيو ملي استفاده كرد؟
مي توان با حضوردرتالار پژوهش آرشيو ملي و يا جستجو در سايت سازمان به نشاني www.nlai.ir به فهرست هاي اسناد دسترسي پيدا كرد،اما براي دريافت فايل اسكن اسناد منتخب، بايد عضو آرشيو ملي شويد.

 

3. مدارك لازم جهت استفاده از اسناد موجود در معاونت اسناد ملّي (آرشيو ملّي) چيست؟
براي اطلاع، لطفا به قسمت عضويت در آرشيو  مراجعه فرمائيد

 

4. عضويت در آرشيو ملي به چه صورت است؟
پزوهشگراني كه يك موضوع براي تحقيق دارند، مي توانند به تالار پژوهش، واقع در ساختمان گنجينه اسناد ملي مراجعه و با ارائه كپي كارت ملي خود، عضو موقت آرشيو ملي شوند. اما پژوهشگراني كه موضوعات تحقيقي متعدد براي زمان طولاني دارندو حداقل دانشجوي دوره كارشناسي هستند، مي توانند با مراجعه به سايت اينترنتي سازمان به نشاني www.nlai.ir و تكميل فرم اينترنتي عضويت و اخذ كارت عضويت از اداره عضويت، واقع در ساختمان كتابخانه ملي، به تالار پژوهش مراجعه و تحقيق خود را انجام دهند.

5. آموزش عملي آسيب شناسي و مرمت در معاونت اسناد چگونه است؟
 متقاضيان مي‌توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 22900794 تماس بگيرند.

6. آيا خدمات ترميم و بازسازي براي عموم افراد و سازمانها انجام مي‌گيرد؟
 بله تشويق صاحبان حقيقي و حقوقي اسناد و كتب ارزشمند به منظور حفظ ميراث مكتوب ، از اهداف اصلي و سياستهاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران است . عموم افراد مي توانند با مراجعه به آرشيو ملي ؛ اسناد و كتب خود را به منظور ترميم و بازسازي ؛ به اداره كل حفاظت و نگهداري به امانت بسپارند .مراجعان مي توانند پس از طي زمان مقرر،با در دست داشتن رسيد سفارش كار تنظيم شده بر اساس تعرفه هاي مصوب و فيش بانكي به مبلغ تعيين شده به شماره حساب2170409001002 بانك ملي ايران / شعبه كتابخانه ملي ( كد 1205 ) به نام رابط تمركز وجوه فرهنگي و اطلاع رساني ؛ نسبت به تحويل آثار خود اقدام نمايند . در خصوص مؤسسات حقوقي مراحل فوق ،طي مكاتبات اداري با معرفي نماينده رسمي به اين اداره كل قابل اجرا است.

7. آيا امكان استفاده از منابع تاريخ شفاهي وجود دارد؟
 بله بعد از عضويت در آرشيو ملي

8. شرايط استفاده از اسناد موجود در آرشيو ملي براي افرادي كه در شهرستان هستند چگونه است؟
در شهرهاي تبريز، اصفهان، همدان، شيراز، يزد، زاهدان، كرمان، استان خراسان رضوي كه سازمان اسناد و كتابخانه ملي داراي مديريت منطقه‌اي يا استاني است مي‌توان به اين مراكز مراجعه كرد و پس از رويت فهرستهاي اسناد نسبت به ارسال تقاضاي تكثير اسنادي كه در آرشيو تهران نگهداري مي‌شود اقدام كرد. براي دسترسي به اسناد موجود در هر يك از منطقه‌هاي سازمان بايد از طريق همان مركز اقدام شود.

9. آيا امكان دسترسي به فهرست اسناد از طريق سايت سازمان وجود دارد
 بلي

10. نحوه محاسبه ارائه‌ خدمات آسيب شناسي، ترميم و بازسازي چگونه است ؟
 تخمين تعرفه هاي تعيين شده بر اساس عواملي چون درصد تخريب فيزيكي و شيميائي سند، نوع كاغذ و جوهر بكار رفته در آن ، نوع آسيب وارده به سند، روشهاي آسيب زدايي و بازسازي سند و اندازه سند مي باشد.

11. پس از مرمت سند ، قابليت نگهداري آن تا چه مدت امكان پذير مي‌باشد؟
پس از انجام عمليات آسيب زدايي و احياء سند در صورت رعايت كامل شرايط مطلوب نگهداري سند تا مدتهاي مديد مي‌توان از توقف روند تخريب آن اطمينان داشت ولي اين بدان معني نيست كه آن را به حال خود واگذاريد . سركشي ،كنترل شرايط محيطي و توجه به ظاهر سند ضروري مي‌باشد.

12. نكات مهم در شرايط حفظ و نگهداري سند چيست؟
رعايت شرايط مطلوب  نگهداري اسناد از اركان حفاظت مي‌باشد اين شرايط شامل موارد ذيل است:

  •   دماي نگهداري سند در محدوده 18-23 درجه سانتيگراد و بايد از هرگونه تغييرات ناگهاني دما جداً خودداري شود.
  •   از نگهداري  اسناد در محيطي با  رطوبت بالا يا بسيار گرم و خشك خود داري گردد وبايد  ازتغييرات ناگهاني رطوبت جلوگيري به عمل آيد.
  •   از قرار دادن اسناد در معرض نور مستقيم خورشيد و نورهاي مصنوعي با شدت بالاخودداري گردد.
  •   در صورت استفادة‌ تزئيني و نمايشي از سند آن را در جايي به دور از پنجره‌ها،شومينه يا وسايل گرمايشي و با فاصله از نورهاي مصنوعي نصب گردد.
  •   بهتر است اسناد در محلي بدون تاخوردگي و لوله كردن و  ترجيحا"درون  پوشه هاي  پلاستيكي بسيار مرغوب  نگهداري شود.
  •   در صورت قاب كردن  اسناد ،بايد  سند توسط پاسپارتو از شيشة‌قابجدا شده و توجه به مرغوبيت جنس  پاسپارتو و مقواي پشت سند  در هنگام قاب كردن از نكات بسيار ضروري است
  •   در صورت آسيب ديدن سند به هيچ وجه از چسبها و لوازم رايج براي چسباندن و ترميم پارگي استفاده نشود .تنها راه مطمئن در ترميم اسناد و كتاب هاي  آسيب ديده قرار دادن آنها درون پاكت هائي با جنس مرغوب و  مراجعه به اداره كل حفاظت و نگهداري معاونت اسناد يا ساير مراكز معتبر مرمتي در سطح كشورمي باشد .
  •   از دست زدن مستقيم و بدون دستكش به اسناد حتي‌المقدور خودداري شود.
  •   اسناد  دور از اماكني كه احتمال عبور حشرات و جوندگان است نگهداري گردد و بهتراست محل نگهداري سند بصورت دوره اي با مشورت متخصصين امر  سمپاشي شود.

13. آيا مشاوره‌هاي فني در خصوص بهينه سازي شرايط محيطي كتابخانه‌ و مخازن اسناد توسط معاونت اسناد صورت مي‌گيرد؟
 بنا به اصل «پيشگيري بهتر از درمان» كه اساس توجه معاونت اسناد در حفاظت از اسناد و كتب مي‌باشد و باتوجه به تأثيرات اجتناب ناپذير و فزايندة‌شرايط محيط كتابخانه‌ها و مخازن اسناد و همچنين محوريت تفكر خانوادة آرشيو در ايران ؛ كليه سازمان ها و موسسات ميتوانند پس از انجام مكاتبات اداري با معاونت اسناد از خدمات فني مشاوره اي اداره كل حفاظت و نگهداري بهره مند گردند.
شماره فاكس : 22900794
- آدرس پستي: تهران – ميرداماد ، نرسيده به ميدان مادر ، انتهاي خ حصاري ( رازان حنوبي) ، كنجينه اسناد ملي ص پ 4499- 15875

14. آيا امكان امانت گرفتن اسناد وجود دارد؟
 خير، امكان امانت گرفتن اسناد وجود ندارد.

15. مراحل انجام كار در تالار پژوهش چگونه است؟
در تالارپژوهش مراجعه كننده درابتداي ورود، به قسمت امورمشتركين هدايت مي‌شود. دراين قسمت فرم تقاضاي استفاده از اسناد در اختيار وي قرار مي‌گيرد. مراجعه كننده پس ازتكميل فرم و ارائة مدارك لازم، به كارشناسان فهرستگان اسناد معرفي مي‌‌گردد و با راهنمايي اين كارشناسان فهرستي از اسناد مورد درخواست خود تهيه مي كند. اسناد درخواستي توسط پژوهشگر در بخش رويت اصل اسناد و يا در بخش ميكروفيلم ديده مي‌شود و در نهايت اسناد گزينش شده توسط پژوهشگر، پس ازطي مراحل بازتوليد در اختيار بخش امور مشتركين قرارداده مي‌شود. اين بخش پس ازكسر هزينه هاي قانوني، تصاوير اسناد را در اختيار پژوهشگر قرار مي دهد.

16. آيا امكان تهيه كپي يا اسكن از اسناد وجود دارد؟
 بله.

17. آيا امكان ارسال يك نسخه كپي از اسناد از طريق آدرس الكترونيكي و يا آدرس پستي وجود دارد؟
بله. پس از رويت فهرستهاي اسناد مي‌توان نسبت به ارسال تقاضاي تكثير اسناد اقدام كرد. اسناد پس از واريز هزينه هاي قانوني به حساب سازمان براي متقاضي ارسال مي‌شود.

18. آيا امكان دانلود اسناد از سايت سازمان اسناد و كتابخانه ملي وجود دارد؟
 در حال حاضر اين امكان وجود ندارد

19. آدرس و تلفن تماس تالار پژوهش اسناد را براي من ارسال نماييد
 از دو طريق مي‌توانيد به ساختمان گنجينه اسناد دست يابيد:
 الف- بزرگراه حقاني(جنوب به شمال)، ابتداي خيابان كوشا، جنب ورزشگاه شهيد كشوري، سازمان اسناد و كتابخانه ملي، ساختمان آرشيو ملي ايران
 ب- بلوار ميرداماد، نرسيده به ميدان مادر، انتهاي خيابان شهيد بهزاد حصاري (رازان جنوبي)، روبروي ورزشگاه شهيد كشوري، سازمان اسناد و كتابخانه ملي، ساختمان آرشيو ملي ايران
 تلفن تماس ساختمان آرشيو ملي ايران 86 -22900270
 تلفن تماس تالار پژوهش: 22903305

20. آيا پس از ارائه مدارك بلافاصله مي‌توان آغاز به كار نمود؟

بله معاونت اسناد ملّي براي تسهيل و ايجاد سرعت در روند پژوهش اين امكان را براي پژوهشگر فراهم كرده است كه پس از ارائه مدارك پژوهش خود را آغاز نمايد

21. نحوه سرويس دهي به مراجعين چگونه است ؟
 مراجعه کننده پس از عضويت در آرشيو ملي ايران، به کارشناسان امور پژوهشي معرفي شـده و بـا راهنمايي ايشان براي يافتن اسناد مورد نظر خويش از سيـستم بازيـابي رايانـه اي اسـتفاده مـي کنـد .  در روش دستي براي ارائه خدمات از دفترچه هاي راهنماي اسناد استفاده ميشود. پژوهشگر پس از رؤيت فهرست چاپي اسناد، فرم مربوط به درخواست رؤيت اصل اسناد را تکميل نموده و به امـور مشترکين تحويل مي دهد. در اين قسمت با توجه به ميزان تقاضاهاي موجود، نزديکترين زم ان براي ديدن سند تعيين و به وي اعلام مي گردد. پژوهشگر پس از مطالعه اسناد، سندهايي را کـه خواهـان تهيه تصوير آنهاست، به مسئول بخش اعلام مي کند .
 در روش رايانه اي، پژوهشگر پس از آشنايي با نحوة جستجوي اسـناد در رايانـه، فهرسـت اسـناد منتخب خود را در فرم هاي مخصوص نوشته و تحويل مسئول مربوطه مـي دهـد . پـس از مـشاهدة اسناد، در صورت انتخاب ، فرم درخواست پرينت از اسناد را تکميل و به مسئول امـور مـشترکين ارائه مينمايد .
تصاوير تهيه شده از اسناد مورد نياز پژوهشگر، پس از کسر هزينه هاي قانوني از حساب مالي و يـا دريافت فيش بانکي پرداخت آن، در اختيار او قرار ميگيرد .

22. پس از ارائه فهرست اسناد براي رويت اصـل آنهـا، اسـتخراج اسـ ناد از مخـازن چقـدر طـول  ميکشد؟
 هر پژوهشگر در هر نوبت مي تواند تقاضاي رويت 16 فهرست را بنمايد . درخواست پژوهشگر در نوبت استخراج قرارمي گيرد. در اکثر موارد روز بعد اسناد براي رويت به تالار منتقل مي شود. زماني که تعداد مراجعين زياد باشد برگه ها بر اساس اولويت زماني استخراج مي گردد و ممکن اسـت 2 تا 3 روز فرد در نوبت قرار بگيرد .

 

فیپا

1.  فيپا چيست؟
عبارت فيپا کوته نوشت «فهرستنويسي پيش از انتشار» است و شامل فهرستنويسي توصيفي و تحليلي کتاب، پيش از انتشار آن و درج آن در صفحه حقوقي يا شناسنامه کتاب است.


2. اهداف فيپا چيست؟
1. يكدستي و هماهنگي فهرستنويسي و سازماندهي كتب در سطح كشور 2. تسهيل امر فهرستنويسي توسط كتابداران در تمامي كتابخانه ها 3. جلوگيري از انجام كار تكراري 4. افزايش سرعت بازيابي منابع در كتابخانه ها 5. اطمينان از صحت و درستي آن 6. صرفه جويي در بودجه‘ نيروي انساني‘ زمان ‘مكان 7. تسريع امر اشاعه اطلاعات 8. تسهيل در ايجاد شبكه هاي اطلاعاتي و درواقع اشتراك اطلاعات كتابشناختي در سطوح ملي و بين المللي 9. افزايش سرعت گردش اطلاعات


3. براي درخواست فيپا به صورت حضوري به کجا مراجعه کنيم؟
از سال 1391 فيپا فقط به صورت الكترونيكي صادر مي شود. براي دريافت فيپا از طريق سامانه فيپاي الكترونيكي اقدام فرماييد.


4. براي درخواست فيپا به صورت اينترنتي (فيپاي الکترونيکي) چه بايد کرد؟
ابتدا بايد از طريق تماس با واحد فيپا شناسه کاربري و رمز ورود دريافت نموده و پس از ورود به وب گاه سازمان ، فرم درخواست را تکميل نماييد.


5. راههاي تماس با واحد فيپا براي عضويت در فيپاي الکترونيکي کدامند؟
از طريق تماس با تلفن گوياي 88191132-021 يا پست الكرونيكي فيپا به نشاني fipa@nlai.ir مي توانيد درخواست عضويت در سامانه فيپاي الكترونيك نماييد


6. راههاي دسترسي به فرم درخواست فيپاي الکترونيکي چيست؟

  • مراجعه به آدرس http://www.nlai.ir/fipa
  •  وب گاه سازمان www.nlai.ir - خدمات برای - ناشران و پدیدآورندگان - فیپا - انتخاب گزینه فیپای الکترونیکی 
  •    http://opac.nlai.ir درخواست فيپا- انتخاب گزينه فيپا


7. براي درخواست فيپا به صورت اينترنتي چه مدارکي بايد ارائه شود؟
ارسال فرم تکميل شده درخواست فيپاي الکترونيکي و فايل متن کتاب که شامل شامل صفحه عنوان و صفحه حقوقي و مقدمه و پيشگفتار و فهرست مندرجات باشد.


8. حداکثر مجاز تعداد و اندازه فايل ارسالي براي فيپاي الکترونيکي چقدر است؟
 فايل متني در قالب WORD و يا PDF که هرکدام حداکثر  مگابايت حجم داشته باشند.


9. منظور از صفحه عنوان کتاب چيست؟
صفحه اي است که پس از جلد کتاب مي آيد و حداقل شامل عنوان کتاب و اسامي پديدآوران، نام ناشر و تاريخ نشر مي باشد.


10. منظور از صفحه عنوان اصلي چيست؟
صفحه عنوان کتابي است که که کتاب حاضر از روي آن ترجمه شده است.


11. منظور از فروست چيست؟
تعدادي آثار جداگانه که از نظر موضوع و ساير جهات به هم وابسته هستند و توسط يک ناشر منتشر مي‌شوند و داراي عنوان مشترک و بعضاً شماره سري هستند.


12. ارائه چه اطلاعاتي در مورد پديدآوران اثر اجباري است؟
درمورد اسامي پديدآوران، ارائه تاريخ تولد و وفات (در صورت فوت) و در مورد سازمانها اطلاعاتي در مورد نوع وابستگي (خصوصي يا دولتي)، تاريخ تاسيس و... الزامي است.


13. آيا امکان تغيير در اطلاعات فيپا پس از دريافت فيپا وجود دارد؟
در صورتيکه کتاب هنوز منتشر نشده باشد از طريق تماس با واحد فيپا و ارائه صفحه عنوان جديد و تکميل فرم براساس اطلاعات جديد مي توان در فيپاي صادرشده اصلاحات لازم را اعمال نمود.


14. در چه صورت مي توان براي کتابي که توسط ناشر ديگري فيپا گرفته و منتشر نشده، درخواست فيپا نمود؟
در صورتيکه از ناشر قبلي نامه واگذاري امتياز نشر ارائه شود ، صدور فيپاي مجدد بلامانع است.


15. از چه طريقي مي توان فيپاي صادر شده را دريافت نمود؟
الف. از طريق بازبيني پست الکترونيکي توسط ناشران ب. ازطريق مراجعه به OPAC وبگاه سازمان براي جستجوي رکورد فيپاي درخواستي ج. از طريق مراجعه به گزينه خدمات پيوسته در وبگاه سازمان و انتخاب گزينه جستجوي فيپا


16. چه مواردي موجب تاخير در دريافت فيپا مي شود؟
1. نقص يا عدم صحت اطلاعات ارائه شده توسط ناشر 2. ايام خاص مانند برگزاري نمايشگاه کتاب يا ايام بازگشايي مدارس و.. که درخواست فيپا به بالاترين تعداد مي رسد. 3. محتواي کتاب که براي فهرستنويسي و بررسي موضوع نياز به جستجوي بيشتري در منابع و مشورت با متخصصان دارد.

شاپا

شاپا
1. شاپا چيست؟
شاپا کوته نوشت «شماره استاندارد بين‎المللي پيايندهاي ايران» است.

2. پيايند چيست؟
پيايند، يا نشريه ادواري، نشريه‎‎اي چاپي يا غيرچاپي است که به طور مسلسل و در فواصل زماني معين يا نامعين منتشر مي‎شود و قاعدتاً به طور نامحدود ادامه مي‎يابد. پيايندها شامل مجلات، روزنامه‎‎ها، سالنامه‎‎ها، يادبودها، خلاصه مذاکرات سازمانها، صورت جلسات همايشهاي دنباله‎دار، گزارشهاي انجمنهاي علمي و نيز فروستهاي تک‎نگاشتي است. اين تعريف شامل آثاري که در قسمتهاي جداگانه منتشر مي‎شود ولي پايان انتشار آن از قبل مشخص شده است، نمي‎شود. مثلاً آثار چند جلدي.

3. تاريخچه مرکز ملي شاپا:
در سال 1353 براي اولين بار در مقدمه راهنماي مجله‎هاي ايران لزوم اخذ شماره ISSN براي پيايندها و چگونگي ارتباط با دفتر آن در پاريس تشريح شد. در ارديبهشت 1380 مجلس شوراي اسلامي با تأسيس مرکز ملي ISSN ايران در کتابخانه ملي موافقت کرد، و سرانجام اين مرکز با نام مرکز ملي شاپا در مرداد 1382 شروع به کار کرد.

4. فرآيند دريافت شاپا چگونه است؟
ابتدا مطمئن شويد که نشريه مورد نظر يک پيايند است. سپس با مرکز ملي شاپا ايران تماس حاصل نماييد. اين مرکز شما را راهنمايي مي‎کند تا ‎فرآيند دريافت شاپا را به سادگي طي کنيد.

5. آيا شاپا به پيايندهاي الکترونيکي هم تعلق مي گيرد؟
بله، شاپا به هر پيايندي که به صورت الکترونيکي و با هر محملي(Medium)- از جمله شبکه پيوسته (Online) ، لوح فشرده (CD)، ديسکت و ... - منتشر شود، اختصاص مي‎يابد.

6. چه موقع بايد شماره شاپاي جديد دريافت كرد؟
هرگاه عنوان يک پيايند تغيير کند، خواه اين تغيير مختصر باشد خواه بنيادي، يک شماره شاپاي جديد به آن تعلق مي‎گيرد.

7. آيا مي‎توان پيش از انتشار پيايند درخواست شاپا كرد؟
بله، کافي است کپي طرح روي جلد و صفحه شناسنامه پيايند به ضميمه درخواست شاپا به مرکز ملي شاپا ارسال شود. در اين صورت يک شماره شاپاي موقت به پيايند مذکور اختصاص داده مي‎شود. ناشر موظف است بلافاصله پس از انتشار اولين شماره، دو نسخه از آن را به نشاني مرکز ملي شاپا ارسال کند تا شاپاي موقت قطعيت يافته و تثبيت شود.

8. شماره شاپاي موقت چه تفاوتي با شماره شاپاي قطعي دارد؟
فرآيند صدور شاپا پيش از انتشار پيايند، پس از تخصيص شماره شاپاي موقت پايان مي‎پذيرد، اما هنگام صدور شماره شاپاي قطعي، مشخصات کتابشناختي پيايند نيز به منظور درج در پايگاه اطلاعاتي بين‎المللي ISSN به مرکز بين‎المللي ISSN واقع در پاريس ارسال مي شود.

9. آيا درخواست شاپا از طريق اينترنت امكان‎پذير است؟
بله، كافي است متقاضي به وب سايت كتابخانه ملي ايران رجوع كرده، فرم الكترونيكي درخواست شاپا را پر كند. البته مركز ملي شاپا پس از دريافت دو نسخه از آخرين شماره پيايند مورد نظر، به اين درخواست پاسخ مي‎دهد.

10. نشاني مركز ملي شاپا ايران چيست؟
سازمان اسناد و کتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران مرکز ملي شاپا (ISSN) بزرگراه شهيد حقاني (غرب به شرق) بلوار کتابخانه ملي تهران 1537614111 تلفن: 81623053 - 88644061 (021) دورنگار: 88644061 (021) پست الكترونيكي: issn@nlai.ir وب سايت: www.shapa.ir

11. آيا به هر يك از فرمتهاي انتشار يك پيايند يك شماره شاپاي جداگانه اختصاص مي‎يابد؟
بله. فرض مي‎كنيم يك پيايند هم زمان با چند فرمت، هم به صورت چاپي، هم به صورت اينترنتي (تمام متن)، وهم بر روي لوح فشرده منتشر مي‎شود، ضمناً نسخه الكترونيكي آن نيز مرتباً توسط پست الكترونيكي براي مشتركان ارسال مي‎شود. در اين صورت به تمامي فرمتهاي چاپي، اينترنتي، لوح فشرده، و پست لكترونيكي آن يك شاپاي جداگانه اختصاص مي‎يابد. به طور كلي به همه انواع فرمتهاي انتشار يك پيايند، شاپاي جداگانه تعلق مي‎گيرد.

12. محل درج شاپا كجا است؟
شماره شاپا بايد در محلي كه به راحتي قابل رؤيت باشد چاپ شود. مركز بين‎المللي ISSN گوشه راست بالاي جلد را توصيه مي كند. در نشريات فارسي بهتر است اين شماره به لاتين در همان مكان ولي در پشت جلد، و به فارسي روي گوشه چپ بالاي جلد درج شود. اين شماره از هشت رقم تشكيل شده است كه چهار رقم آن با يك خط اتصال از بقيه جدا شده است. اين هشت رقم بايد با يك فاصله پس از چهار حرف بزرگ ISSN قرار گيرد. لازم است از گذاشتن دونقطه (:) بين شماره‎ها و حروف ISSN پرهيز شود. مثل: ISSN 1735-5257 در پيايندهاي غير چاپي اين شماره بايد به همان طريق پيش‎گفته روي تمامي محل‎هايي كه به آساني قابل رؤيت باشند (در بالاي صفحه اول وب سايت، روي لوح فشرده و قاب آن، ...)، درج شود.

13. مزايا و مورد استفاده شاپا چيست؟
• شماره شاپا نماينده مشخصات كامل يك پيايند است و با وجود آن هر پيايند، فارغ از زبان يا كشور منتشر كننده آن، قابل شناسايي است.
•  آسانترين وسيله براي برقراري ارتباط بين ناشران و توزيع‎كنندگان است و نظام توزيع جهاني پيايندها را كارا و سريع مي‎كند.
•  ساده‎ترين وسيله براي شناسايي، سفارش، و كنترل پيايندها، و نيز پيگيري نسخه‎هاي دريافت نشده است.
•  درصورت تركيب با رمزينه، فروش نشريه و حسابداري الكترونيكي آن را حتي در سوپرماركتها ميسر مي‎سازد.

14. آيا شاپا قابليت تركيب با رمزينه (باركد) را دارد؟
بله، شاپا را مي‎توان در تركيب رمزينه EAN 13، رايج‎ترين سيستم رمزينه در جهان، به كار برد.

15. شماره شاپاي تخصيص يافته به چه طريق به اطلاع متقاضي مي رسد؟
نامه ابلاغ شماره شاپا به نشاني پست الكترونيكي متقاضي ارسال خواهد شد. از اين روي، درج نشاني پست الكترونيكي فعال متقاضي در پرسشنامه شاپا الزامي است.

16. آيا ناشر موظف است دو نسخه از هر شماره نشريه خود را به رايگان به مركز ملي شاپا ارسال كند؟
خير، ارسال دو نسخه از هر پيايند تنها يك بار هنگام درخواست شماره شاپا الزامي است.

17. آيا براي پيايندهاي الكترونيكي نيز مي‎توان پيش از انتشار درخواست شاپا كرد؟
خير. صدور شماره شاپا براي پيايندهاي الكترونيكي، اعم از پيوسته يا لوح فشرده، تنها پس از انتشار حداقل يك شماره از آن امكانپذير است.

18. شاپا چه مفهومي دارد؟
برخلاف شابک (شماره استاندارد بين‎المللي کتاب) که هر بخش آن نماينده مفهومي خاص است، شاپا فقط يک کد شناسايي است.

19. آيا به هر شماره از يک پيايند، شماره شاپاي جديد تعلق مي گيرد؟
خير. شماره شاپا براي هر پ‍يايند تا زماني که عنوان آن تغيير نکند، ثابت است.

20.  آيا دريافت شاپا هزينه اي هم دارد؟
خير، شاپا کاملاً رايگان است.

شابکا

1. شابكا چيست؟
 شابكا كوته نوشت "شماره استاندارد بين المللي كتابخانه هاي ايران" است.

2.ISILچيست؟
 ISIL كوته نوشت "International Standard Identifier of Libraries " است.

3. شابكا چه مفهومي دارد؟
 شابكا يا شناسگر استاندارد بين المللي كتابخانه ها كد دوازده رقمي منحصر به فردي است كه به تك تك كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني تخصيص مي يابد.

4. مزايا و موارد استفاده شابكا چيست؟
 شناسايي منحصربه فرد در شبكه جهاني، ارتباط با ناشران و كارگزاران در سطح ملي و بين المللي، امانت مدارك و تبادل اطلاعات بين كتابخانه اي در سطح ملي و بين المللي، تهيه فهرستگانهاي ملي و بين المللي، اشتراك منابع كتابخانه اي

5. ارتباط شابكا و بانك اطلاعات كتابخانه ها چيست؟
 اطلاعات كتابخانه ها بعد از دريافت شابكا وارد بانك اطلاعات كتابخانه ها و اينترنت مي شود.

6. فوايد بانك اطلاعات كتابخانه هاي ايران چيست؟
• تهيه بانك اطلاعات جامعي از كتابخانه هاي دانشگاهي، كتابخانه هاي اختصاصي، كتابخانه هاي پژوهشي-تخصصي، كتابخانه هاي عمومي، كتابخانه هاي آموزشگاهي، كتابخانه هاي مساجد و اماكن مذهبي و كتابخانه هاي كودكان
• ارائه خدمت جستجوي اطلاعات كتابخانه هاي از طريق وب سايت سازمان
• راهنمايي كليه علاقه مندان، اساتيد، پژوهشگران، محققين و دانشجويان براي يافتن كتابخانه مورد نظر
• امكان بروزرساني اطلاعات در حداقل زمان ممكن (درمقابل فهرستهاي چاپي)
• امكان انتشار بانك اطلاعاتي در قالب لوح فشرده براي استفاده افراد يا مراكزي كه دسترسي به اينترنت ندارند (Offline).

7. فرآيند دريافت شابكا چگونه است؟
 تكميل و ارسال فرم پرسشنامه به صورت فكس، پست الكترونيكي و پست به سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران

8. آيا درخواست شابكا از طريق اينترنت امكان پذير است؟
 بله كافي است متقاضي به آدرس زير مراجعه و فرم الكترونيكي را تكميل نمايد.
http://isil.nlai.ir/dataentry.aspx

9. شماره شابكاي تخصيص يافته به چه طريق به اطلاع متقاضي مي رسد؟
نامه ابلاغ شابكا توسط پست معمولي يا الكترونيك به اطلاع متقاضي مي رسد

10. آيا دريافت شابكا هزينه اي دارد؟
  خير، دريافت شابكا براي همه كتابخانه ها رايگان است.

11. آدرس  وب سايت مركز ملي شابكا چيست؟                
      http://biblstandard.dk/isil

12. آيا شابكا به كتابخانه هاي شخصي نيز تعلق مي گيرد؟
 به كتابخانه هاي شخصي كه مراجعه كننده دارند ويا به نحوي مايلند منابع خود را براي استفاده در اختيار ديگران قرار دهند.

13. نشاني مركز ملي شابكا چيست؟
ISIL. Danish Agency for Libraries and Media, H.C
Andersens Boulevard. DK 1553  Copenhagen V                                                   

14. نشاني مركز شابكا در ايران چيست؟
  نشاني پستي: بزرگراه حقاني (غرب به شرق) بعد از ايستگاه مترو، بلوار كتابخانه ملي ايران، كد پستي 1537614111
وب سايت:www.nlai.ir  
فاكس: 81623117، 88644055، 88644061
تلفن: 81623117
پست الكترونيكي:isil@nlai.ir

آموزش الکترونیک

1. مخاطب هاي دوره هاي الكترونيكي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران چه كساني مي باشند؟
اشخاصي كه در زمينه كتابداري و اطلاع رساني مشغول به فعاليت هستند و به دليل مشغله كاري و محدوديت هاي زماني و مكاني براي حضور منظم در كلاس ها فرصت كافي در اختيار ندارند. اين افراد بايد از سطح مناسبي مهارت هاي هفتگانه كامپيوتر برخوردار باشند. تاكيد در اين دوره ها بر خودآموزي و تلاش و انگيزه بالاي كاربر بر توسعه دانش فردي مي باشد.

2. نحوه ثبت نام و فعاليت در دوره ها چگونه است؟
پس از ثبت نام اينترنتي، مدارك توسط واحد آموزش الكترونيكي بررسي مي گردد. در صورت تاييد، ايميلي به ايميل پذيرفته شدگان ارسال مي شود. پس از واريز وجه، نام كاربري و رمز عبور براي ورود به سيستم مديريت يادگيري (LMS) به كاربران ارائه مي شود. در مدت زمان ارائه دوره، نيازي به حضور فيزيكي افراد در محل سازمان نيست.

3. نحوه پذيرش چگونه است؟
پذيرش فراگيران و يا دانشجويان اين دوره ها بسته به نوع دوره (كوتاه مدت و يا آكادميك) به صورت ثبت نام آزاد و يا از طريق آزمون انجام مي گيرد. در هر دوره به هنگام ثبت نام، اطلاعات كامل در اختيار كاربران قرار خواهد گرفت.

4.ضوابط مالي و ميزان شهريه اين دوره ها به چه ترتيب است؟
به لينك  ضوابط  مالي  مراجعه  نماييد.

5. آيا محدوديتي به لحاظ مدرك پايه براي افراد وجود دارد؟
خير. تمام مدارك مرتبطي كه مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي باشند، براي ورود به اين دوره ها قابل قبول مي باشد.

6. اعتبار مدرك تحصيلي ارائه شده به چه ميزان است؟
به فارغ التحصيلان دوره هاي كوتاه مدت گواهينامه  سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران ارائه مي شود.

7. براي استفاده از اين دوره ها چه ابزاري مورد نياز مي باشد؟
يك دستگاه كامپيوتر، دسترسي به اينترنت.

8. آيا افرادي كه ساكن تهران نيستند هم مي توانند در اين دوره ها شركت نمايند؟
بله. ضروري است فراگيران ساكن در خارج از تهران به اينترنت با سرعت مناسب دسترسي داشته باشند. همچنين براي شركت در امتحانات پايان دوره نيازي نيست در تهران باشند و مي توانند در نزديكترين مركز استاني سازمان حضور يابند و امتحان دهند. (در صورت صلاحديد استاد درس مربوطه، امتحان پايان ترم به صورت online   برگزار خواهد شد) .

9. آيا داوطلباني كه هم اكنون در حال تحصيل هستند هم مي توانند در اين دوره ها ثبت نام نمايند؟
بله

10. حضور و غياب در كلاس ها به چه صورت انجام مي شود؟
 مشاهده دروس توسط هر كاربر از طريق سيستم مديريت يادگيري كنترل و ثبت مي گردد. مدت زمان غيبت دانشجو روي سايت  نبايد از دو هفته متوالي در هر درس تجاوز كند. براي حضور در كلاس آنلاين ( هر چهار هفته يكبار) و حضور در انجمن درسي نمره منظور مي گردد.

11. آيا ممكن است تغييري در ضوابط اجرايي واحد الكترونيكي سازمان ايجاد شود؟
بله لذا ضروري است همواره در جريان تغييرات آيين نامه ها قرار گرفته و اخبار دوره را مطالعه فرماييد.

مستندات

1. آيا اسامي همه نويسندگان را مستند کرده ايد؟
فقط نام کساني که آثارشان به سازمان اسناد و کتابخانه ملي رسيده و فهرستنويسي شده اند مستند ميشود.

2. براي مستندسازي از چه منبع/ منابعي استفاده مي کنيد؟
از منابع مختلف چاپي و الکترونيکي از جمله: فرم پرسشنامه فيپا که توسط ناشر تکميل مي شود، کتابشناسيها، دايره المعارفها، سرگذشتنامه ها، پايگاههاي اطلاعاتي،...

3.براي اسامي غير ايراني (لاتين، عربي،...) چگونه عمل مي کنيد؟
براي يافتن شکل لاتين نام علاوه بر استفاده از ماده در دست فهرست به پايگاههاي اطلاعاتي از قبيل LCOC، Digibib، ... ، براي يافتن اطلاعات راجع به اسامي عربي به منابع عربي مانند معجم المؤلفين: تراجم مصنفي الکتب العربيه، هديه العارفين،... و براي ساير مليت ها نيز به کتابخانه کنگره و نيز سايت کتابخانه ملي کشور مربوطه مراجعه مي شود.

4. اگر معادل لاتين نام را نداشته باشيد چه مي کنيد؟
اگر معادل لاتين نام در هيچ منبعي (چاپي / الکترونيکي) يافت نشود فقط صورت فارسي ذکر مي شود.

5. آيا براي مستندسازي تنالگان و سازمانها فقط از كتاب « فهرست مستند اسامي نهادها ، سازمانها، و موسسات دولتي ايران» استفاده مي كنيد؟
علاوه بر اين منبع از طريق تماس تلفني با نهاد مربوطه و نيز پايگاههاي اطلاعاتي، اطلاعات مورد نياز تهيه و تکميل مي شوند.

6. چگونه مي توان آدرس يا تلفن ناشري را پيدا کرد؟
با مراجعه به بانک / برگه دان مستند ناشر، پايگاههاي اطلاعاتي از قبيل خانه کتاب...

7. چگونه مي توان ناشر کتابي را پيدا کرد؟
با مراجعه به کتابشناسي ملي

8. چه ميزان به کتاب « سرعنوانهاي موضوعي کتابخانه کنگره» (Library of Congress Subject Headings /LCSH) مراجعه مي کنيد؟
براي اکثر موضوع هايي که براي اولين بار ساخته مي شوند به سرعنوان موضوعي کنگره مراجعه مي شود.

واسپاری

1. آيا مي دانيد گروه واسپاري و ثبت آثار چه وظايفي بر عهده دارد؟
گروه واسپاري و ثبت آثار زير مجموعه معاونت کتابخانه ملي و يکي از گروههاي اداره کل فراهم آوري منابع  کتابي و پيايندها است و وظيفه پيگيري و دريافت کليه منابع کتابي و غير کتابي طبق مصوبه واسپاري و ثبت آنها را بر عهده دارد

2. آيا مي دانيد واسپاري چيست؟
واسپاري مصوبه‌اي قانوني است كه به‌موجب آن افراد حقيقي يا حقوقي كه اثري را در نسخه‌هاي متعدد به‌صورت عمومي منتشر كرده‌اند، موظفند يك يا بيش از يك نسخه آن را به مؤسسه‌هاي ملي واسپاري نظير كتابخانه ملي تحويل دهند.در ايران اين مصوبه در جلسه 205 مورخ 14/09/1368 شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده و طبق آن 2 نسخه از منشورات کليه ناشران دولتي و خصوصي به کتابخانه ملي اختصاص مي يابد.

3. آيا مي دانيد واسپاري منابع غير مکتوب چيست؟
طبق مصوبه جلسه 441 مورخ 21/2/78 شوراي عالي انقلاب فرهنگي کتابخانه ملي موظف است آثار غير مکتوب شامل انتشارات الکترونيک ، مواد شفاف،عکسها ، پوسترها و نقشه ها و ... را ذيل نام پديد آور ثبت نمايد و توليد کنندگان اين آثار نيز مکلفند شماره ثبت کتابخانه ملي را در آثار منتشره ذکر نموده و 2 نسخه از آن را تحويل کتابخانه ملي نمايند

4. آيا مي دانيد فايده واسپاري چيست؟
با واسپاري منابع کتابي و غير کتابي ضمن غني سازي گنجينه کتابخانه ملي ، ميراث مکتوب کشورمان براي نسلهاي آينده حفظ شده و از طريق کتابخانه ملي به کليه علاقه مندان داخل و خارج کشور معرفي خواهد شد.

5. آيا مي دانيد جهت تحويل منابع طبق قانون واسپاري بايد به کجا مراجعه کنيد؟
براي تحويل منابع و دريافت رسيد مي توانيد روزهاي شنبه تا چها شنبه از ساعت 8 الي 15:30 به واحد دريافت کتاب  واقع در ميدان بهارستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اداره کتاب طبفه اول-دفتر واسپاري کتابخانه ملي  مراجعه نماييد.
تلفن 33966222

6. آيا مي دانيد جهت دريافت شماره واسپاري منابع غير مکتوب به کجا مراجعه کنيد؟
براي دريافت شماره واسپاري منابع غير مکتوب مي توانيد روزهاي شنبه تا چهار شنبه از ساعت 8 الي 14:30 به آدرس زير مراجعه فرماييد :
بزرگراه حقاني غرب به شرق بعد از ايستگاه مترو بلوار کتابخانه ملي ، کتابخانه ملي گروه واسپاري و ثبت آثار
تلفن 81623030-81623122

 

حفاظت و مرمت منابع

1. چگونه مي توانيم كاغذهاي پاره شده را بازسازي نماييم؟
بهترين راه چسباندن يك صفحه پاره شده،استفاده از كاغذهاي ژاپني است.شما مي توانيد با مراجعه به شركت هاي وارد كننده ملزومات مرمتي انواع كاغذهاي ژاپني به نام "تيشو "كه داراي الياف سلولزي است را تهيه نماييد.اين كاغذ علاوه بر مقاوم بودن به اندازه‌اي نازك است كه شما مي توانيد نوشته‌هاي متن را پس از مرمت به راحتي بخوانيد.براي مرمت پارگي كاغذ كمي از چسب سريش يا چسب نشاسته را با استفاده از قلم‌موي بسيار باريك بر روي لبه پارگي ها قرار مي دهيم.نكته: توجه داشته باشيد كه قبل از انجام اين كار نسبت به پخش نشدن جوهر نوشته اطمينان حاصل نماييد.
در مرحله بعد نوار باريكي از كاغذ ژاپني را بر روي آن مي گذاريم،سپس تا خشك شدن كامل چسب ها آن را تحت فشار قرار داده تا كاغذ كاملا" صاف گردد.

 

2. چگونه مي توان بوي ناشي از كپك‌زدگي را در كتاب‌ها از بين برد؟
اين بو از رشد كپك بر روي كتاب‌ها ناشي مي شود كه در اثر نگهداري آن‌ها در مكان‌هاي مرطوب،تاريك و سرد به وجود مي‌آيد.بايد كتاب‌ها به يك محيط خشك‌تر(اما سرد) بازگردانده شوند و مطمئن شد كه هوا به اندازه كافي در اطراف آنها در جريان است. دراين شرايط رشد بيولوژيكي قارچ ها متوقف مي گردد.
اگر كتاب‌هايي كه دچار كپك زدگي شده اند براي يك مدت زمان طولاني در چنين شرايطي(هواي آزاد و جاي خشك) نگهداري شوند،سرانجام بوي نا خوشايند كپك زدگي از بين خواهد رفت.
روش مشابه ديگري مي تواند براي خشك كردن كتاب‌هايي كه تحت تا ثير قارچ هاي فعال قرار گرفته اند، به كار برده شود .اگر شما  مي توانيدآثار و لكه‌هاي رنگين ناشي از رشد كپك را مشاهده كنيد در اين صورت هيچ اقدامي براي تميز كردن آن نبايد انجام بدهيد تا زماني كه مواد به طور كامل خشك شود.تميز كردن پيش از موعد سبب خواهد شد كه علاوه بر نفوذكپك ها به داخل بافت كاغذ به جاهاي ديگر آن نيز سرايت كند و در حقيقت باعث لكه دار شدن اثر شود . اغلب برطرف كردن لكه هاي قارچي غير ممكن است.
پيشنهاد ديگر براي برطرف كردن اين مشكل در مواقع ضروري ،قرار دادن آثار مرطوب براي مدت كوتاهي در معرض نور خورشيد و در جريان هواي آزاد است .در معرض قرار دادن منابع به مدت زمان كوتاه در مقابل نور خورشيد و جريان هواي آزاد به ما كمك خواهد كرد،اگر چه ممكن است اين عمل سبب رنگ پريدگي و تيرگي منابع كتابي و كاغذي شود.

 

3. چگونه مي توان از كتاب‌هايي كه خيس و مرطوب شده نگهداري كرد؟
يكي از مهم ترين كارها براي نگهداري كتاب‌هاي خيس شده و كپك زده اين‌است كه جلوي رشد و فعاليت كپك ها را هر چه سريعتر بگيريد.
شرايط محيطي را در حد استاندارد نگه داريد و تا آنجا كه امكان دارد كتاب‌ها را هوادهي كنيد .كتاب‌هاي خيس شده را به صورت ايستاده و باز روي كاغذهايي مثل كاغذ خشك كن قرار دهيد.هر زماني كه كاغذهاي خشك كن خيس شد آنها را عوض كنيد.هنگامي كه كتاب‌ها خشك مي شوند آنها را بالا و پايين كنيد تا در اين جا به جا يي هوا به تمام نقاط خيس و مرطوب برسد.
پائين آوردن رطوبت نسبي زير 75% در كاهش رشد كپك ها كمك مؤثري خواهد داشت .
استفاده از فن هاي برقي باعث گردش بيشتر هوا شده و كتاب‌هاي خيس شده را خشك مي كند.
اگر نتوانستيد ظرف 48 ساعت كتاب‌ها را خشك كنيد،بايد آنها را منجمد كرده تا خشك كردن آن‌ها در زمان ديگري انجام شود، البته براي اين كار بايد با يك حفاظتگر آثار تاريخي مشورت كنيد.
كپك بزرگ‌ترين خطر براي كتاب‌ها و انسان است.اگر شما كپك را مشاهده كرديد يا به وجود آن مشكوك شديد يا فكر كرديد كه آب ممكن است با يك پس آب يا مواد شيميايي آلوده شده باشد بايد در موقع نجات كتاب‌هاي خيس از لباس هاي محافظ،دستكش و ماسك استفاده كنيد.براي حفظ سلامتي پوست و ريه هايتان اقدامات لازم را پيش بيني نماييد.اگر هر گونه تاثير منفي روي سلامتي شما مشاهده شد قبل از پيشرفت بيماري با يك دكتر،قارچ شناس مشاوره كنيد.

 

4. در صورت مشاهده حشرات در بين كتاب‌ها چگونه مي توان آنها را از بين برد؟
 در ابتدا با قرار دادن كتاب‌هاي آلوده درون كيف هاي پلاستيكي كه علامت گذاري شده،آنها را از ساير كتاب‌ها جدا نماييد.سپس با يك حشره شناس مشاوره كنيد.به طور معمول مراكز معتبري قادر به خدمات رساني در اين زمينه هستند.
توجه داشته باشيد كه كار ضدعفوني تحت شرايط كنترل شده و با نظارت حفاظتگر آثار تاريخي صورت پذيرد.
علاوه بر ضدعفوني رعايت كردن اين موارد الزامي است:
1. تمام ورودي ها شامل پنجره ها،درها را درزگيري كنيد.روي قسمت ورودي تمام دريچه ها و منفذها فيلتر قرار دهيد.
2. دما و رطوبت هواي اتاق بايد پايين نگاه داشته شود(حشرات محيط مرطوب را دوست دارند).
3. محيط را تميز نگاه داريد.گرد و غبارها را پاك كنيد و كتاب‌ها را نزديك مواد غذايي يا سطل هاي زباله قرارندهيد.

مرجع مجازی

خدمات مرجع مجازي (ازكتابدار بپرسيد) با هدف در دسترس قرار دادن خدمات مرجع براي عموم افراد فارغ از محدوديت هاي زماني و مكاني آنها، از سال 1384 از طريق وب سايت كتابخانه ملي در اختيار محققان و پژوهشگران قرار گرفته است. اين خدمات، امكان پرسش و پاسخ و بهره گيري از نظرات كارشناسان و متخصصان اطلاع رساني را  به صورت غير حضوري براي كليه كاربران فراهم مي كند.

 

 راهنماي استفاده از خدمات  مرجع مجازي سازمان اسناد و كتابخانه ملي

 خدمات مرجع مجازي كتابخانه ملي چه خدماتي است؟

خدمات مرجع مجازي كتابخانه ملي خدمات مرجع غير حضوري كتابخانه است كه با استفاده از
تكنولوژي هاي ارتباطي پست الكترونيكي، گفتگوي همزمان، فكس و پيامك امكان پاسخگويي به سوالات مرجع كاربران را فراهم مي كند.

 

چه كسي مي تواند از خدمات مرجع مجازي استفاده كند؟

استفاده از  اين خدمات براي عموم كاربران آزاد است. جهت استفاده از اين خدمات نيازي به عضويت در كتابخانه نيست.

 

هزينه استفاده از خدمات مرجع مجازي چگونه است؟

استفاده از خدمات مرجع مجازي رايگان است.

 

به چه نوع پرسش هايي از طريق خدمات مرجع مجازي پاسخ داده مي شود؟

پرسش هايي كه مي توان از طريق خدمات مرجع مجازي ارسال نمود متنوع است. شما مي توانيد در مورد خدمات و منابع كتابخانه ملي سوال مطرح فرماييد، ليست منابع در حوزه موضوعي خاص را از اين طريق دريافت كنيد و نيز پرسش هاي پژوهشي خود را از طريق تكميل فرم هاي پرسش، با كتابداران مرجع مجازي مطرح فرماييد.

 

چه نوع پرسش هايي از طريق پيامك پاسخ داده مي شوند؟

 به دليل محدوديت در ارسال متن ( حداكثر 160 كاراكتر) ، در خدمات مرجع مجازي پيامك ، سوالاتي را از اين طريق مطرح فرماييد كه نياز به پاسخ كوتاه دارند.

 

چه نوع پرسش هايي را بايد از طريق تكميل فرم پست الكترونيكي ارسال كرد؟

پرسش هايي كه پاسخ آنها نسبت به پيامك طولاني تر است و به ويژه در پاسخ به آنها نياز است فايل و يا فايل هايي حاوي اطلاعات و يا ليست منابع ضميمه گردد از اين طريق ارسال فرماييد.

 

چرا پيامك دريافت نمي كنم ؟

در صورتي كه شما پيام هاي تبليغاتي را بسته و يا بلاك كرده ايد، امكان دريافت پيامك هاي ارسالي از طريق خدمات مرجع مجازي را نخواهيد داشت.

 

آيا امكان ارسال فايل از طريق گفتگوي همزمان (چت) وجود دارد؟

بله، از طريق گفتگوي همزمان امكان ارسال فايل حاوي اطلاعات و يا فايل حاوي ليست منابع وجود دارد.

 

آيا امكان دريافت متن گفتگوي همزمان وجود دارد؟

بله. در صورتي كه تمايل به دريافت متن گفتگو را داريد بر روي گرينه "دريافت متن از طريق پست الكترونيكي" در سمت چپ صفحه گفتگو كليك نماييد.

 

چه كسي به پرسش ها پاسخ مي دهد؟

پاسخ پرسش هاي ارسال شده از اين طريق، توسط كتابداران مرجع مجازي و يا متخصصان اسناد تهيه مي شود.

 

چه نوع پاسخي به پرسش ها داده مي شود؟

به تمام پرسش ها در حد رفع نياز كاربر، پاسخ داده خواهد شد. ارسال اطلاعات تمام متن با توجه به امكانات كتابخانه ملي انجام مي شود. همچنين در صورت لزوم، پايگاه هاي اطلاعاتي مرتبط و نيز نحوه جستجو در آنها نيز معرفي مي گردد.

 

چگونه مي توانم پرسش خود را مطرح كنم؟

با مراجعه به سايت كتابخانه ملي www.nlai.ir از طريق لينك "از ما بپرسيد" مي توانيد با توجه به نوع پرسش خود از طريق پست الكترونيكي، گفتگوي همزمان ، پيامك يا فاكس پرسش خود را مطرح كنيد.

 

از چه طريقي مي توان پاسخ پرسش خود را دريافت كرد؟

در خدمات مرجع مجازي از طريق پيامك، پاسخ به تلفن همراه كاربر ارسال مي شود. در خدمات مرجع پست الكترونيكي كاربر پس از تكميل وب فرم و ارسال آن شماره پيگيري دريافت مي كند. سپس براي مشاهده پاسخ خود پس از مدت زمان اعلام شده بايد مجددا به سايت كتابخانه ملي، بخش  "از ما بپرسيد"  مراجعه كرده و با وارد كردن شماره پيگيري و آدرس پست الكترونيكي خود، پاسخ را مشاهده خواهد نمود.

 

پاسخ هر سوال چقدر طول مي كشد؟

طول اين مدت، به نوع سوال و نيز ترافيك ميز مرجع مجازي بستگي دارد؛  پرسش هايي كه به پاسخ هاي كوتاه نياز دارند طي يك روز كاري ، و پاسخ پرسش هايي كه نياز به بررسي و جستجوي بيشتر دارند، حداكثر تا پنج روزكاري پس از دريافت، پاسخ ارائه خواهد شد.

 

درهر بار استفاده از خدمات  پرسش از كتابدار چه تعداد پرسش را مي توان مطرح كرد؟

در هر بار استفاده از اين خدمات مي توان حداكثر تا سه پرسش را در يك فرم پرسشنامه وارد كرد.

 

چگونه مي توان از دريافت پرسش خود توسط كتابدار مرجع اطلاع پيدا كرد؟

به محض دريافت پرسش شما پيامي با اين مضمون نمايش داده مي شود:

« فرم پرسشنامه شما دريافت شد. پاسخ حداكثر طي مدت پنج روزكاري ارائه خواهد شد. كد رهگيري شما:.....»

 

چگونه مي توان از دريافت پاسخ سوال خود توسط كتابدار مرجع اطلاع پيدا كرد؟

به محض دريافت ارسال پاسخ از سوي كتابدار مرجع مجازي، پيامكي با اين مضمون نمايش داده مي شود:

پاسخ پرسش به آدرس پست الكترونيكي شما ارسال گرديد.

 

پرسش خود را به چه زبان هايي مي توان مطرح كرد؟

پرسش ها بايد، به دو زبان: فارسي يا انگليسي،  درج  شوند.

 

اين خدمات چه روزها  و ساعت هايي ارائه مي شود؟

استفاده از اين خدمات محدوديت زماني ندارد و مي توان در هر موقع از شبانه روز از آن استفاده كرد. اما خدمات گفتگوي همزمان  با كتابداران مرجع مجازي ،  روزهاي اداري (شنبه الي چهارشنبه) از ساعت 10 الي 12 امكان پذير است.

 

آيا امكان ارزيابي پاسخ پرسش هاي ارسال شده وجود دارد؟

بله، همزمان با ارسال پاسخ فرم ارزيابي براي كاربر ارسال مي گردد.

كاربران مي توانند در صورت تمايل، به پرسش هاي اين ارزيابي در رابطه با ميزان رضايت از مفيد بودن پاسخ، زمان ارسال پاسخ و ... پاسخ دهند و در صورت داشتن نظرات ، پيشنهادات و انتقادات ما را در ارائه بهتر اين خدمات ياري رسانند.