ارزیابی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه تعالی و بلوغ فرایندهای منابع انسانی برمبنای استاندارد 34000


تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۱ - ۱۳:۲۲:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۷/۹/۱۲ - ۱۵:۶:۵۳
ارزیابی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه تعالی و بلوغ فرایندهای منابع انسانی برمبنای استاندارد 34000
طی 2 روز در هفته نخست آذرماه جاری، فرایند ممیزی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه تعالی منابع انسانی توسط ارزیابان اعزامی از سوی دبیرخانه ی جایزه ی استاندارد 34000 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با توجه به این موضوع که ارزیابی به صورت سالیانه و در دو حوزه ی فرایندها و نگرش های منابع انسانی در سطح سازمان های شرکت کننده در جایزه  انجام می شود، تیم ارزیابی در جلسات متعدد کارشناسی نسبت به سنجش سطح بلوغ فرایندی اقدام کردند. سنجش نگرش های منابع انسانی نیز از طریق پرسشنامه ی آنلاینی که توسط دبیرخانه ی جایزه فعال شده بود، انجام گرفت.

در مراسم افتتاحیه ی ارزیابی که با حضور معاونان و مدیران ارشد برگزار شد، اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی ایران اظهار داشت: مجموعه همه این اقدامات و فعالیت ها این است که می خواهیم روند و فرایند بهینه سازی و رفتار سازمانی را ارتقا دهیم.

او در ادامه با اشاره به سخن حضرت علی(ع) که می فرمایند "هرکس دو روز مانند یکدیگر داشته باشد زیان دیده است؛‌براین اساس همواره باید تلاش و تفکر کنیم تا شرایط مطلوب تر را فراهم کنیم. یک نکته که در این ارزشیابی ها انجام می شود این است که در طی انجام روند این امر، ارزش گذاری هم انجام می شود و بر اساس این ارزش ها، رفتارها هم تعریف می شوند. این ارزش ها شامل شاخص­های اخلاقی، اداری، عملکرد فردی و شخصیت خود فرد است. وقتی ارزش تعریف می شود باید از یک بار معنوی هم برخوردار باشد و در نهایت مجموع همه این ملاک ها مورد ارزیابی قرار گیرند". رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه به لزوم شایسته سالاری در دستگاه های اداری اشاره کرد و گفت:‌ این شایسته سالاری باید یک تعریف داشته باشد. طبیعتا تعریفی که داریم شایستگی افراد را مشخص خواهد کرد.

بروجردی خاطرنشان ساخت: اگر این فرآیند ها نتواند در رفتار همه ما تغییر ایجاد کند زیان خواهیم کرد. آنچه بزرگان هم گفته اند این است که  پیش از آنکه ما را مورد ارزیابی قرار دهند خودمان این کار را انجام دهیم. امیدوارم این فرآیند باعث شود این امر را انجام دهیم.

همچنین در نشست افتتاحیه، بابک زنده دل نوبری، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و نظارت، ضمن سپاسگزاری از سرارزیاب استاندارد 34000 خانم دکتر ابراهیمی و تیم همراه شان، از تلاش های مجدانه تیم کارشناسی درون سازمانی متشکل از خانم ها میترا حاجیان، شبنم میرزایی، حمیده اژدری از اداره کل منابع انسانی و خانم سمانه نوذر وآقایان علی حیدری و بهزاد کاظمی از دفتر برنامه ریزی و نظارت تشکر و قدردانی نمود.

شایان ذکر است طی فرایند ارزیابی، در مرحله نخست، صبح و بعد از ظهر جلسات ممتد بین ارزیابان و تیم کارشناسی سازمان و همچنین به فراخور نیاز با دعوت از مدیران و کارشناسان مرتبط با شاخص­های اظهارنامه برگزار شد. در این جلسات، تمامی فرایندهای مورد نظر استاندارد 34000 در بخش های مختلف سازمان بررسی و مستندات آن ارائه شد.

در ادامه و در روز دوم، تیم ارزیابی با برگزاری دو نشست جداگانهتحت عناوین گروه کانونی مدیران و کارشناسان، فرایندهای بررسی و اظهار شده در استاندارد را مورد بررسی مجدد قرار دادند.

درنهایت، بعد از ظهر روز دوم، در مراسم اختتامیه که با حضور معاونین و مدیران کل برگزار شد گزارش اولیه ای توسط تیم ارزیابی ارائه  و مقرر شد گزارش بازخورد این ارزیابیکه شاملنقاط قوت و پرداختن مبسوط به نقاط قابل بهبود و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای سازمان است،در اولین فرصت مقتضی ارائه شود.