داوری اردکانی در آیین نکوداشت محمدامین قانعی‌راد: علم نوعی امانت و قانعی‌راد، امین آن بود


تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۳ - ۱۴:۱۵:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۷/۴/۳ - ۱۴:۲۲:۲۸
داوری اردکانی در آیین نکوداشت محمدامین قانعی‌راد: علم نوعی امانت و قانعی‌راد، امین آن بود
رضا داوری اردکانی در آیین نکوداشت محمدامین قانعی‌راد گفت: قانعی‌راد از پیشروان آوردن علم به جامعه بود، از همین جهت است که به ایشان احترام می‌گذاریم.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، داوری اردکانی تصریح کرد: قانعی‌راد شخص ممتازی بود و حرکات او نشان از متانت و اصالت داشت. او جامعه‌شناسی درس می‌داد و دورکیمی بود. همچنین درباره جامعه‌شناسی جهان اسلام هم مطالعات خوبی داشت. اگر قانعی‌راد در جامعه نفوذی داشت، از آن جهت است که سیاستمدار صدیقی بوده است. در ایران دانشگاه‌های ما جزیره و از جامعه جدا است.

داوری اردکانی تاکید کرد: در اینجا خوشبینانه‌ترین حرف عمرم را می‌زنم؛ علم دارد با جامعه‌شناسی پیوند می‌خورد. اکنون زمان آن رسیده تا علم وارد جامعه شود و قانعی‌راد از پیشروان آوردن علم به جامعه بود. از همین جهت است که به ایشان احترام می‌گذاریم.

او ادامه داد: البته این کار شرایطی دارد بخصوص وقتی که ما انتزاعی فکر می‌کنیم، از یاد می‌بریم که علم با اخلاق چه مناسباتی دارد. علم با اخلاق ارتباط دارد، به طوریکه عالمان و هنرمندان باید اهل فضیلت باشند؛ اخلاقی تحت عنوان «حقیقت‌دوستی» وجود دارد و بالاترین فضیلت، فضیلت حقیقت است و کسی که به حقیقت و دانستن حقایق میل دارد، این میل نوعی از تعلق اخلاقی است.

داوری اردکانی با تأکید بر اینکه اکنون وارد زمانی شده‌ایم که ناگزیر باید به علوم اجتماعی و علوم انسانی روی بیاوریم، خاطرنشان کرد: شما وقتی که فلسفه کانت را می‌خوانید می‌بینید که به چیزی اشکال نمی‌گیرد، فحش رکیکی هم نمی‌دهد. اما درجامعه ما گاهی افراد در نحوه انتقاد خود از الفاظ رکیک استفاده می‌کنند و بعد هم می‌گویند که نقد را برنمی‌تابند!

او ادامه داد: علوم اجتماعی هم علوم انتقادی است و می‌سنجد که آیا تعادل و نظام در جامعه وجود دارد یا خیر. در این معنا همه نقدها سازنده است. قانعی‌راد نیز جامعه‌شناسی بین‌رشته‌ای بود و می‎خواست به مدد جامعه‌شناسی، جامعه را اصلاح کند. علم امروز علم نظری صرف نیست و علوم همواره به تحول و تغییر نظر دارند. طبیعی است که جامعه‌شناسی ما به جامعه و تحول آن و نقشی که علم در تحول اجتماعی ایجاد می‌کند، توجه داشته باشد.