بیش از 105 هزار فقره پرونده مختومه غیرضروری غیرسمپی و سمپی به سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران تحویل شد
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، نخستین نشست هیات تشخیص استانی شورای حل اختلاف استان تهران، به منظور تصمیم گیری درباره پروندههای مختومه غیرضروری غیرسمپی و سمپی با حضور مسئولان مربوطه دادگستری و دادستانی و حفاظت اطلاعات شورای حل اختلاف دادگستری استان تهران برگزار شد.
همچنین در این نشست مقرر شد به منظور انتقال پرونده های مهم و ضروری، برنامه ریزی بهینه ازسوی شورای حل اختلاف صورت گیرد.
ارسال پرونده های مختومه جهت تعیین تکلیف نهایی ضمن کاهش هزینه های اداری و استخدامی در مجموعه دستگاه قضایی و امکان استفاده مجدد از فضای اداری، موجب کشف پروندههای مهم و ملّی در راستای غنا بخشیدن به منابع اسنادی و ارتقای مرجعیت سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران خواهد شد.
لازم به توضیح است تا سال 1388، تعیین تکلیف اسناد و مدارک مختومه قضائی برابر قانون اسناد ملّی ایران و مصوبات شورای اسناد ملّی انجام می گردید. در اجرای بند الف ماده 131 قانون برنامه چهارم توسعه، در سال 1388 دستورالعمل اجرایی نحوه ساماندهی و تحویل پرونده های قوه قضائیه با همکاری سازمان تهیه و تدوین گردید. برابر دستورالعمل مذکور کلیه اسناد، مدارک و پرونده های قوه قضائیه در دو دسته ضروری و غیر ضروری طبقه بندی شد. همچنین برابر دستورالعمل مذکور، سازمان مکلّف به حفظ و نگهداری کلیه پرونده های ضروری است. پرونده های مختومه قطعی غیر ضروری نیز در اختیار سازمان قرار می گیرد تا برابر قانون اسناد ملّی ایران و مصوبات شورای اسناد ملّی مورد بررسی، ارزشیابی و تعیین تکلیف قرار گیرد و ضمن تفکیک پرونده های مهم و آرشیوی و حفظ و نگهداری آنها، سایر سوابق از چرخه اداری خارج گردد.
رشد 100 درصدی اختصاص شاپا به نشریات ایرانی توسط کتابخانه ملّی ایران
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، مسئول تخصیص ISSN (شماره استاندارد بینالمللی پیایندها برای نشریات ایرانی) با استناد به گزارش مرکز ملّی شاپا، از تخصیص یک هزار و 100 شماره استاندارد بین المللی پیایندها از مهرماه سال گذشته تا آبان سال 1401 به نشریات ایرانی خبر داد که از این میزان، تعداد 506 عنوان نشریه جاری شامل 413 عنوان نشریه الکترونیکی و 93 عنوان نشریه چاپی بوده است.
طبق رویه جاری مرکز بینالمللی ISSN ، مراکز عضو شبکه ISSN باید گزارش سالانه فعالیتهای خود را به مرکز بینالمللی ISSN ارائه کنند. بر این اساس مرکز ملّی شاپا نیز گزارش سالانه خود را به مرکز بینالمللیISSN ارسال کرد.
بر اساس سیاست سالهای اخیر این مرکز مبنی بر تخصیص ISSN به نشریات قدیمی، به 481 عنوان از نشریات قدیمی موجود در مخزن نشریات سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران ISSN تخصیص داده شده است که این نشریات شامل 320 عنوان نشریه عمومی و 161 عنوان نشریه تخصصی می شود.
همچنین مرکز ملّی شاپا در دیگر فعالیت های مرکز بینالمللی ISSN مانند جلسات تدوین دستنامه مرکز بینالمللی ISSN ، جلسات تدوین ایزو 3297 و جلسات هیات مدیره ISSN نیز به صورت مستمرّ مشارکت و حضور فعال دارد.
اعلام برنامه زمانبندی مصاحبه استخدامی پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون فراگیر استخدامی دستگاه های اجرایی
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، اداره کل منابع انسانی سازمان صمن صدور اطلاعیه ای، پذیرفته شدگان نهمین آزمون فراگیر استخدامی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی را به مصاحبه دعوت کرد. متن اطلاعیه بدین شرح است:
به اطلاع کلیه پذیرفته شدگان نهمین آزمون فراگیر استخدامی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی می رساند: ضمن مراجعه به سایت سازمان سنجش و رؤیت کارنامه جدید، در صورت دعوت به مصاحبه تخصصی، لازم است برای شرکت در مصاحبه استخدامی بر اساس زمانبندی از تاریخ 20/10/1401 لغایت 19/11/1401 متناسب با شغل محل مندرج در جدول پیوست؛ با رعایت موارد ذیل و در دست داشتن مدارک مورد اشاره، به سازمان مراجعه نمایند.
۱- همراه داشتن اصل کارت ملی در تمامی مراحل انجام مصاحبه الزامی می باشد.
۲- ارائه اصل وکپی مدارک سوابق پژوهشی و آموزشی به عوامل اجرایی در روز مصاحبه الزامی است.
۳- همراه داشتن پرینت کارنامه مرحله معرفی به مصاحبه نهمین آزمون استخدامی (استخراج شده ازسایت سازمان سنجش)
مصاحبه تخصصی مشاغل عمومی و تخصصی در سه پنل برگزار میگردد:
پنل اول: بررسی سوابق پژوهشی و آموزشی
پنل دوم: ارزیابی تخصصی دانش علمی
پنل سوم: ارزیابی روانشناسی
بررسی سوابق پژوهشی و آموزشی:
الف ) ارزیابی سوابق آموزشی:
• مدرک معتبر زبان IELTS ,TOFEL(IBT,PBT ,CBT) ,TOLIMO ,MSRT
• برگزیدگان علمی دانشجویی: رتبه مقطع تحصیلی میان دانشجویان (رتبه اول تا سوم در مقطع تحصیلی میان دانشجویان هم رشته و هم ورودی) و برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی کشور(ارائه گواهی معتبر کسب رتبه از برگزارکننده المپیاد دانشجویی)
ب) ارزیابی سوابق پژوهشی:
• مقالات علمی-ترویجی
• مقالات علمی- پژوهشی خارجی(مقالات چاپ شده ISI، ISC، SCOPUS) و مقالات علمی - پژوهشی چاپ شده در مجلات معتبر داخلی (در حوزه علوم کاربردی شغل مورد تقاضا باشد)
• مقالات چاپ شده در کنفرانسها و همایشهای معتبر ملّی و بینالمللی
• کتابها (تألیف – ترجمه)
• کسب مقام در جشنوارههای علمی و یا هنری (کسب مقام در المپیادهای علمی، جشنوارههای معتبر علمی ازقبیل خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی و فارابی و فناوری، هنری، فرهنگی و ادبی، دینی، رسانه، کودک و نوجوان، زنان، دولت و نهادها، سینمایی)
تذکر: عدم مراجعه در موعد مقرر برای انجام مصاحبه تخصصی به منزله انصراف از ادامه روند استخدام تلقی گردیده و داوطلب حق هیچ گونه اعتراضی در این خصوص نخواهد داشت.
متقاضی محترم برای ملاحظه برنامه زمانبندی مصاحبه استخدامی مرحله اول آزمون فراگیر استخدامی دستگاه های اجرایی به فایل پیوست (اینجا) مراجعه کنید.
آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری برگزار می شود
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، سیزدهمین دوره جشنواره ملّی پژوهش و فناوری با معرفی پژوهشگران برتر در عرصه علم اطلاعات و دانش شناسی در قالب کتاب، طرح های پژوهشی، پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری برگزار می شود.
در این دوره از جشنواره 97 اثر به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد بیشترین آثار به ترتیب در حوزه کتاب با 40 عنوان و 38 عنوان پایان نامه است. از مجموع پایان نامه های دریافتی، تعداد 18 عنوان در مقطع کارشناسی ارشد و 20 عنوان در مقطع دکتری بوده است.
همچنین در بخش طرح های پژوهشی 10 طرح و در حوزه ایده های برتر 9 ایده مورد ارزیابی قرار گرفت.
آئین اختتاميه سیزدهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با حضور پژوهشگران، استادان و مسئولان، روز دوشنبه 12 دی ماه، ساعت 10 در مرکز همایش های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران (تالار قلم) واقع در ساختمان کتابخانه ملّی ایران برگزار می شود.
زمان: 12 دی ماه: ساعت 12-10
مکان: مرکز همایش های بین المللی کتابخانه ملّی ایران- تالار قلم
سومین جلسه مجمع کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب) برگزار شد
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، حامد علامتی گزارش اجمالی درباره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه داد و گفت: اساسا فعالیت های کانون بر پایه کتاب است. در حال حاضر حدود 1000 مرکز فرهنگی و هنری در سراسر کشور با گستره همه استان ها ، روستاها و عشایر وجود دارد که در حقیقت گسترش دهنده فرهنگ کتاب و کتاب خوانی است .
مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور گسترش دهنده فرهنگ کتاب و کتاب خوانی
وی ادامه داد: 60 نوع فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری توسط مربیان در کانون انجام می شود و مراکزی که تعداد کتاب ها زیاد است کتابدار دارد. حدود 578 نفر کتابدار و حدود 3500 مربی به صورت تمام وقت و پاره وقت در این مراکز انجام وظیفه می کنند. اعضای کودک و نوجوان ۴ سال تا ۱۸ سال می باشند. نزدیک 9 میلیون جلد کتاب در مراکز فرهنگی کانون وجود دارد . از خوانش کتاب تا تولید فیلم ،انیمیشن ، بحث قصه گویی امروز در کتابخانه و مراکز فرهنگی اتفاق می افتد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان در دستور کار کانون قرار دارد .
شاخص تمدن ایرانی توجه به کتابخانه ها
علیرضا مختارپور از کسانی که امسال در برنامه های هفته کتاب مشارکت بهتر و بیشتری را نسبت به سال های مشابه داشتند، قدردانی کرد و گفت، معلوم است که یک تغییر و تحول رو به مثبتی در هفته کتاب صورت گرفته و می دانیدکه هفته کتاب عمدتا ترویجی است ولی برای ماندگاری و استمرار و پایداری این فعالیت نیاز به هماهنگی های دیگری دارد که در دستگاه های فرهنگی در حال انجام است . امیداست در 2 موضوع یکی دردهه فجر برنامه هایی در زمینه تبلیغات و هم در دعوت مردم و هم در ارائه خدمات بهتر به مردم طراحی شود . مساله بعدی نمایشگاه کتاب است و هر کدام از دستگاههای فرهنگی که با کتاب و کتابخوانی سرو کار دارد فعالیتی هایی دارند، و اعضای مکتب می توانند یک فعالیت مشترک مانند نشست، نمایشگاه، برنامه های رادیویی و تلویزیونی به صورت جمعی و با حضور منسجم تری طراحی کنند.
کارکردهای اصلی امور کتابخانه بر پایه فعالیت های مشارکتی در کمیته ها و کارگروه های تخصصی
عصمت مومنی بیان داشت: کارگروه ها ذیل کمیته ها تعریف شده است و منطبق با اهداف کلی به جهت تقویت حضور کتابخانه ها در جامعه ، ارتقاء ساختار ها و فرایند ها و توانمند سازی سرمایه های انسان ، رشد و توسعه زمینه حرفه ای در زمینه گسترش تعاملی و تثبیت جایگاه مجمع کتابخانه های بزرگ کشور به عنوان حاکمیت گرایی ، کارکردهایی دارد که پس از بحث و بررسی تشکیل شش کمیته تخصصی مورد تصویب قرار گرفت و هر کدام از اعضای مکتب به منظور تعامل و مشارکت به تناسب کارکردهای کتابخانه ای عضو این کمیته ها شدند.
فراخوان نخستین همایش تاریخ مطبوعات ایران منتشر شد
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، نخستین همایش تاریخ مطبوعات ایران به منظور تعامل سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با مراکز دانشگاهی، 16 اسفندماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.
بررسی مسائل حقوقی مطبوعات و تشکلها و انجمنها، تأثیر مطبوعات بر حیات اجتماعی ایرانیان، نقش مطبوعات در تغییرات و سبک زندگی ایرانیان، مطبوعات و هویت ملّی، کاربرد اسناد تاریخی در تبیین وضعیت مطبوعات، سیر تحول روزنامه نگاری (آموزش، صفحهآرایی، نگارش)، مطبوعات در آئینه اسناد ساواک، حفاظت و نگهداری، شیوههای مرمت و آرشیو، زندگینامه و شرححال روزنامهنگاران، سیر تحول چاپ و تکثیر و توزیع، استفاده از فناوریهای نوین مطبوعات و تحقیقات تاریخی و ایرانشناسی ازجمله مهمترین محورهای این همایش هستند.
پژوهشگرانِ علاقهمند به ارائه مقاله و شرکت در این همایش میتوانند به وبگاه رسمی همایش به آدرس: https://hpiconf.atu.ac.ir/ مراجعه نمایند.
انتشار جلد 77 فهرست نسخ خطّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، در هفتاد و هفتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران» 300 جلد ( 509 عنوان) نسخه خطّی (از شماره 25801 تا 26100) از گنجینه نسخههای خطّی کتابخانه ملّی ایران معرفی شده است.
فهرست حاضر شامل نسخههایی به زبانهای فارسی، عربی و تعداد اندکی ترکی با موضوعات مختلف است. بیشتر نسخههای این جلد متعلق به کتابخانه مسجد جامع کرمان و کتابخانه حوزه علمیه کرمان است.
در هفتاد و هفتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» نسخههای کهنی از قرن هشتم تا چهاردهم معرفی شده است. کهنترین نسخه رقمداری که در این مجلد معرفی شده «الکَشّاف عن حَقاق غَوامِضِ التّنزیل وَ عُیونِ الأقاویلِ فِی وُجُوهِ التّأویلِ» با تاریخ کتابت 11 جمادیالاول 762 قمری است و جدیدترین نسخه رقمدار، «تریاق فاروق» با تاریخ کتابت ربیعالثانی 1366 قمری است.
در تهیه این فهرست، از قواعد استاندارد فهرستنویسی برای یکدستسازی اطلاعات نسخههای خطّی استفاده شده و این اطلاعات در دو بخش کتابشناسی و نسخهشناسی ارائه شده است.
جلد 77 «فهرست نسخ خطّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران» در 682 صفحه چاپ و روانه بازار نشر شد. تحقیق و تألیف این فهرست را «سفانه زمانزاده» انجام داده است.
همچنین نمایههای هفتگانه پدیدآورندگان، آثار معرفی شده، موضوع، کاتبان، محلّ کتابت، سالشمار کتابت و نقش مهرها، و همچنین تصاویر برگزیده از نسخههای نفیس، بر اعتبار و غنای علمی و هنری این فهرست افزوده است.
علاقهمندان برای تهیه این کتاب میتوانند ازطریق مراجعه به فروشگاه انتشارات سازمان واقع در ساختمان کتابخانة ملّی ایران و به صورت غیرحضوری به فروشگاه مجازی سازمان به آدرس: http://bookshop.nlai.ir مراجعه کنند.
انتقال اسناد مهم وزارت نیرو به سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، اداره کل فراهم آوری و ارزشیابی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، در اجرای قانون و مقررات اسناد ملّی و اجرای برنامهها و سیاستهای سازمان در حوزه اسناد ملّی ایران در همکاری با وزارت نیرو، تعدادی از اسناد مهم و ارزشمند آرشیوی مربوط به دوره زمانی 1302 لغایت 1316 را به مخازن اسناد آرشیوی معاونت اسناد ملّی ایران منتقل کرد.
با توجه به اجرای قانون اسناد ملّی ایران، وزارت نیرو اسناد مهم و ارزشمندی با موضوعات مختلف، به این سازمان منتقل کرده است. این اسناد در حوزه های مختلف و تعیین سرحدات ارضی و رودخانه های مرزی است که از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.
مکاتبه وزارت مالیه با وزارت فواید عامه و فلاحت و تجارت درباره هشدار به میرزا علی محمدخان، مکاتبه «محمود جم» رئیسالوزرا با اداره کل فلاحت و بررسی گزارش واصله از حکومت بنادر جنوب مبنیبر مشکل آب کشاورزی، اعلام امکان برداشت محصول صادراتی در حوزه پنبه درصورت مساعدت و همکاری اداره فلاحت در تأمین آب مورد نیاز، مکتوبات و نامهنگاریهای بین وزارتخانههای داخله، فلاحت و تجارت و فواید عامه مبنیبر حسناستفاده از حضور مهندسین طرق و شوارع مأمور نقشهبرداری و تسطیح راههای شوسه کرمان و رفسنجان و غیره از جمله اسناد و مدارک مهم انتقالی وزارت نیرو به سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران است.
بررسی پایان نامه ها و رساله های ارسالی به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره پژوهش و فناوری
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، ششمین جلسه کمیته علمی سیزدهمین دوره جشنواره پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران روز دوشنبه 28 آذرماه و همزمان با هفته پژوهش با حضور اعضای کمیته علمی برگزار شد.
در این جلسه، آثار دریافتی در حوزه رساله دکتری و پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با موضوع علم اطلاعات و دانش شناسی برگزار شد و هریک از آثار منتخب پس از بررسی توسط اعضای کمیته علمی، به صورت مشترک امتیازدهی شد.
اعضای کمیته علمی در جلسات گذشته با درنظر گرفتن محورهای این دوره از جشنواره، درباره انتخاب داوران، چگونگی امتیازدهی و ایجاد هم افزایی در انتخاب آثار، بحث و گفتگو کردند.
لازم به توضیح است ششمین نشست کمیته علمی سیزدهمین دوره جشنواره پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با حضور فاطمه صدر معاون پژوهش و منابع دیجیتال، عصمت مؤمنی معاون کتابخانه ملّی، سعید رضایی شریف آبادی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا، سعید اسدی عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، غلامرضا اميرخانی مشاور رئیس سازمان، رضا خانی پور، فرزانه شادان پور و محبوبه قربانی اعضای هیات علمی سازمان، سعیده اکبری داریان دبیر علمی جشنواره و فتانه ترکاشوند معاون اداره کل پژوهش، کتابداری و آموزش برگزار شد.
بررسی تاریخ تأسیس مدرسه نظام در ایران و مروری بر سیر تحول آن
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، طرح پژوهشی خاتمه یافته «از قشون تا ارتش؛ تاریخ تاسیس و تشکیلات مدرسه نظام در ایران معاصر بر اساس اسناد و مدارک تاریخی» با ارائه ای از حوریه سعیدی با حضور محمد امیر احمدزاده عضو هیات علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطلب مطلبی عضو هیات علمی پژوهشکده اسناد برگزار شد.
حوریه سعیدی با بیان این مطلب که حضور قشون و نیروی نظامی در ایران به عهد باستان باز می گردد؛ گفت: نظام و نظامی گری در ایران در ادوار مختلف به فراخور روی کار آمدن حکومت ها وجود داشته است. اما دوره جدید مدرسه نظام در دوران حکومت صفوی شکل گرفت. در واقع به دلیل شکست های سنگینی که در زمان حمله عثمانی به دلیل بکار بردن تسلیحات دستی در مقابل تسلیحات آتشین، به ایران وارد شد؛ شکل تربیت نیروی نظامی تغییر کرد؛ زیرا تا پیش از آن نظام به شکل عمومی و طایفه ای آموزش داده می شد، ولی در دوره صفویه تمهیداتی فراهم شد و تا دوران قاجار به همان شیوه ادامه پیدا کرد.
وی ادامه داد: از دوره فترت حکومت صفویان تا پایان دوره قاجار، اوائل سده سیزده هجری و نوزده ميلادی، ايران فاقد سازماندهی منظم و منسجم نظامی بود و جنگجويان فقط به هنگام جنگ و خطر، جمعآوری و متمركز میشدند. همچنین برای تمركز و تعليم، بودجه و اعتبار كافی اختصاص داده نمی شد و هزينه نگهداری نیروهای قشون نظامی ازطريق مصادرهها و یا صدور برات تأمين میشد.
آغاز نوسازی در قشون
این عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با اشاره به اینکه تشکیلات نظامی در دوران زمامداری آقا محمدخان قاجار مترقی شد؛ گفت: در زمان آقا محمد خان، تشكيلات نظامی ايران مترقی شد و به رسمیت رسید. عباس میرزا و قائممقام فراهانی توجه ویژه ای به قشون داشتند و در این راستا هياتهای نظامی فرانسوی و انگليسی به ايران آمدند و عباس ميرزا برای ادامه و تأثیر بیشتر در استفاده از افسران معلم خارجی و ملموس شدن اثرات بهرهوری، شخصاً اقدام به یادگیری اصول نظامی از مستشاران خارجی کرد. یکی از مراحل تنظیم قشون، تدوین و ترجمه متونی بود که بهعنوان دستورالعمل و یا جزوههای مشقی برای آموزش به سربازان، آرایش و آمادگی نظامی تهیه میشد. روند انجام این کار و تعداد متون مورد اشاره نیز طی دورههای مختلف متفاوت بود.
تاریخچه مدرسه نظامی
حوریه سعیدی پژوهشگر در ادامه به اعزام محصل به اروپا برای فراگیری علوم نظامی در زمان عباس میرزا اشاره کرد و گفت: در همین زمینه از مأموران و مستشاران نظامی برای تربیت نظامی قشون سنتی استفاده شد. تا اینکه با تأسیس دارالفنون در سال 1266 هجری قمری، مدارس آموزشی متعارف و علوم نظامی از هم تفکیک شدند و مدرسه نظام تشکیل شد.
وی ادامه داد: درباره سابقه وجود تشکیلاتی به نام مدرسه نظام از درون اسناد تاریخی، اسناد اندکی وجود دارد که تصویری کلی از تشکیلات و ساختار این نهاد نظامی ارائه می کند. البته در خاطرات عینالسلطنه اشاره هایی به مدرسه نظام و یا شاگردان مدرسه نظام شده است و اغلب نام مدرسه نظام در کنار مدرسه دارالفنون آمده؛ ولی درباره تشکیلات و یا ارکان آن توضیح چندانی وجود ندارد.
حوریه سعیدی ارائه دهنده طرح پژوهشی خاتمه یافته «از قشون تا ارتش؛ تاریخ تأسیس و تشکیلات مدرسه نظام در ایران معاصر بر اساس اسناد و مدارک تاریخی» در پایان یادآور شد: در سال 1329 هجری قمری ميرزا ابوالقاسم خان قراگزلو (ناصرالملک) در قانون تشکيل ايالات و ولايات که به مجلس برد، قوای نظامی و انتظامی را به قشون نظاميه، ضبطيه و قراسوران تقسيم کرد.
خط سیر و پیوستگی طرح نقطه قوت این طرح پژوهشی است
در ادامه این نشست محمد امیر احمدزاده عضو هیات علمی پژوهشکده علوم انسانی با اشاره به نقاط قوت و قابل بهبود این طرح پژوهشی گفت: یکی از ویژگی هایی که در آثار ملیحه سعیدی به عنوان یک پژوهشگر مشاهده کرده ام، خط سیر و پیوستگی است که درباره نظامی گری و شیوه اداره قشون در تحقیقات خود داشته است. بنابراین تمرکز محقق بر دوران آموزش نظامی و تشکیلات نظام، یکی از ویژگی های مهم این طرح است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر به این دلیل که خانم سعیدی پژوهشگر و عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران است؛ به اسناد و نسخ موجود دسترسی داشته و همین موضوع کیفیت کار را بهتر و عملیاتی تر کرده است و بر شناخت و تسلط او و درنتیجه بر کیفیت کار افزوده است.
مطلب مطلبی عضو هیات علمی پژوهشکده اسناد نیز در پایان این نشست مختصری درباره چرایی انتخاب این موضوع و تسلط پژوهشگر بر طرح صحبت کرد و یکی از مشکلات موجود در بررسی موضوعاتی از این دست را نبود اسناد و یا خاطرات افرادی دانست که در آن زمان زیسته اند.
امضای تفاهمنامه همكاری میان سازمان اسناد و كتابخانه ملّی ايران و سازمان اوقاف و امور خیریه
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، تفاهمنامه همكاری سازمان اسناد و كتابخانه ملّی ايران با سازمان اوقاف و امور خیریه، به امضای حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران رسید.
بهره گيری از منابع اطلاعاتی، ظرفيت ها و فرصت های پژوهشی و مطالعاتی و تخصصی طرفین تفاهمنامه ازجمله همکاری و کمک به تحقق اهداف و مأموریت های قانونی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای آموزش، پژوهش، حفاظت، صیانت، فهرست نویسی الکترونیکی و مرمت اسناد مربوط به وقف نامه، حبس نامه و وصیت نامه، ازجمله مفاد تفاهم نامه همکاری سازمان اسناد و كتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ايران با سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است.
سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در این تفاهمنامه متعهد شد، اسناد و مدارک انتقالی مربوط به سازمان اوقاف و امور خیریه را در مخازن استاندارد ساماندهی کند. در صورت درخواست سازمان مربوطه برای دسترسی به اصل اسناد انتقالی نیز، سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران موظف است بر اساس آئین نامه شیوه دسترسی به اسناد اقدام کند.
همچنین مقرر شد در راستای این تفاهم نامه، پژوهش های مشترک در زمینه اسنادی، برگزاری نمایشگاه های مشترک، بازدیدهای متقابل و تبادل تجریبات، به اشتراک گذاشتن نسخه دیجیتال اسناد و مدارک، همکاری در اجرای قوانین و مقررات اسناد ملّی ایران در اوقاف و رقومی سازی به منظور حفاظت و نگهداری و مرمت اسناد وقفی انجام شود.
امرالله حسنی نیا معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی، مجتبی باقرزاده مدیرکل اسناد ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه، هوتن والی نژاد معاون توسعه و مدیریت منابع، محمدجواد جعفریان معاون اسناد ملّی، عصمت مؤمنی معاون کتابخانه ملّی، فاطمه صدر معاون پژوهش و منابع دیجیتال، محمد حدادی مدیرکل حفاظت مرمت سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران نیز در این برنامه حضور داشتند.
گزارش چهارمین نشست اتحادیه کتابخانه های بین المللی جاده ابریشم ارائه شد
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، علیرضا انتهایی مدیرکل پردازش منابع و فناوری های دیجیتال و علیرضا بدرلو، رئیس گروه اسناد الکترونیکی اداره کل شناسایی و فراهمآوری منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، تجربه حضور در وبینار مجازی «اتحادیه کتابخانههای بینالمللی جاده ابریشم» را بیان کردند.
علیرضا انتهایی با اعلام برگزاری چهارمین نشست اتحادیه کتابخانه های بین المللی جاده ابریشم سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با موضوع «روشها و چالشهای اشتراک گذاری محتوای دیجیتال» ؛ گفت: نمایندگانی از کتابخانههای ملّی کشورهای قطر، چین، ارمنستان، اندونزی و فیلیپین در این نشست حضور داشتند و از تجربههای خود در حوزه خدمات کتابخانه و مجموعههای دیجیتال و همکاریهای انجام گرفته در این حوزه سخن گفتند.
وی ادامه داد: در این نشست، نماینده کتابخانه ملّی چین درباره همکاری در تولید و اشتراک گذاری، ترویج توسعه پایدار SRILA صحبت کرد و گفت: این پروژه در سطح کشور با یک کمیته راهبردی معرفی و با اعلان عمومی و همکاری نهادها و سازمانهای صاحب اطلاعات و هم نقش پیش رفته بود؛ درنهایت با تأمین بودجه و ایجاد یک پلتفرم، مبحث اشتراکگذاری، نمایش و ارائه محتوای دیجیتال تشریح شد. در این نشست نماینده کتابخانه ملّی ارمنستان درباره پیادهسازی نرمافزارهای منبعباز در ایجاد و نگهداری کتابخانههای دیجیتال در این کشور صحبت کرد و به استفاده از انواع نرمافزارهای منبع باز مانند کوها یونسکو، نرمافزار گرین استون، همچنین نرمافزارهای دی اسپیس که کتابخانه ملّی نیز در بخش نشریات و مقالات الکترونیک از آن استفاده میکند و همچنین نرم افزار اوپن ریدیو اشاره کرد.
انتهایی اظهار کرد: نماینده کتابخانه ملّی اندونزی نیز درباره تحول دیجیتال کتابخانهها در این کشور و چالشها و فرصتهای پیش آمده توضیح داد، نماینده کتابخانه ملّی فیلیپین نیز تجربیات این کشور در حوزه کتابخانه الکترونیکی را به اشتراک گذاشت. همچنین نماینده قطر بر یکپارچه سازی دیجیتال میراث فرهنگی در راستای حفظ میراث ملّی و منطقه ای اشاره کرد و در این راستا به بیان آماری از گردآوری منابع کشورهای مختلف در سامانه کتابخانه دیجیتال قطر پرداخت.
در ادامه این نشست علیرضا بدرلو رئیس گروه اسناد الکترونیک اداره کل شناسایی و فراهم آوری منابع دیجیتال کتابخانه ملّی ایران در این نشست درباره تجربه حضورش در وبینار کتابخانه ملّی قطر اظهار کرد: قطر در این وبینار اعلام کرد که بزرگترین مرکز اطلاعاتی برای آرشیو این کشور و منطقه خلیج فارس است که البته این ادعا قابل بحث است. اما ذکر این نکته لازم است که نماینده کتابخانه ملّی قطر همچنین مدعی شد در دوران همهگیری بیماری کرونا، کتابخانه ملّی این کشور 650 هزار جلد کتاب الکترونیکی و روزنامه و موارد مشابه را به نقاط مختلف جهان ارسال کرده است.
رئیس گروه اسناد الکترونیکی اداره کل شناسایی و فراهمآوری منابع دیجیتال کتابخانه ملّی ایران
یادآور شد: کتابخانه ملّی قطر همچنین خواستار ایجاد ارزش افزوده برای کتابخانههای مشارکتکننده مانند انتقال دانش تخصصی و ایجاد مؤسسههای پژوهشی مشترک در زمینه تبادل منابع دیجیتال با کشورهای دیگر شد.
تاریخچه دسترسی آزاد تعریف داده های علمی باز، بررسی شد
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، نشست تخصصی «مدیریت دادههای پژوهشی: روند جهانی و چشمانداز ایرانی» با حضور سید ابراهیم عمرانی دبیر شورای تأمین منابع علمی وزارت عتف، علی مقصودی دانشیار گروه ژنتیک کمّی دانشگاه زابل، اسماعیل وزیری دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و مدیر برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه زابل و با مدیریت سیامک محبوب عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برگزار شد.
داده های پژوهشی مهمترین بخش تعریف علم باز است
سید ابراهیم عمرانی دبیر شورای تأمین منابع علمی وزارت عتف در ابتدای این نشست با طرح پرسش هایی میزان مدیریت دادههای پژوهشی و اهمیّت و اولویت آن در ایران و سیر تحول آنها در جهان و تأثیرات بر سازوکار تحقیق را مورد بررسی قرار داد و گفت: دسترسی آزاد، روشی برای دسترسی آنلاین و رایگان است که اجازه استفاده از نتایج را به محقق می دهد. از همین رو در زمینه تحقیق و توسعه، دسترسی آزاد معمولاً بر مقاله های علمی که داوری شده اند و داده های پژوهشی تمرکز دارد.
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که دسترسی آزاد در سه حوزه جغرافیایی که بیشترین مقاله ها، مجله های علمی با ناشر تجاری و مجلات معتبر انجمن های علمی را دربر می گیرد؛ اظهار داشت: دسترسی آزاد به لحاظ جغرافیایی با در نظر گرفتن ویژگی ها در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا متمرکز است. به این ترتیب که در فوریه سال 2002 در بوداپست پایتخت مجارستان اولین بیانیه دسترسی آزاد تصویب شد.
عمرانی افزود: ایالات متحده آمریکا اولین تصمیم گیرنده در بحث دسترسی آزاد بود و در مرحله اول مقاله های پزشکی با بودجه عمومی پژوهش و تحقیق شده بود، به صورت رایگان و 6 ماه پس از انتشار در دسترس عموم قرار گرفت. دولت بریتانیا در سال 2012 موضوع دسترسی آزاد را پذیرفت و در سال 2011 موضوع دسترسی آزاد در اتحادیه اروپا مطرح شد که با مقاومت ناشران روبرو شد و درنهایت در سال 2018 پذیرفته شد. کمیسیون اروپایی نیز بر اساس سند «رهنمودی بر دسترسی آزاد به انتشارات علمی و داده های پژوهشی در افق 2020» بر دو مدل طلایی و سبز دسترسی آزاد به عنوان انتشار نتایج تحقیقات در اتحادیه اروپا از شروع سال 2013 تأکید می کند و اظهار امیدواری کرد که در سال 2020 همه داده های پژوهشی و انتشارات علمی این قاره به صورت رایگان در اختیار قرار گیرد.
دبیر شورای تأمین منابع علمی وزارت عتف در توضیح علم باز و داده های باز پژوهشی گفت: علم باز، علم قرن 21 است و داده های پژوهشی مهمترین بخش تعریف علم باز محسوب می شود.
این استاد دانشگاه درباره فعالیت برخی از کشورها در حوزه دسترسی آزاد یادآور شد: کشور مصر، طی چند سال گذشته با افزایش مبلغی روی قبض های آب و برق توانسته دسترسی به مقاله های علمی را برای کل کشور دسترس پذیر کند. کشور ترکیه نیز دو کنسرسیوم قوی در این زمینه دارد و کشور هند هم در سال 2018 اعلام کرد که پنجمین تولید کننده مقالات علمی بعد از آمریکا، چین، انگلیس و آلمان است.
سید ابراهیم عمرانی درباره فعالیت ایران در حوزه دسترسی آزاد گفت: از زمان تشکیل کمیته علم سنجی دانشگاه تهران در اواخر دهه 80 توصیه شد که دسترسی آزاد رسمی شود و تنها به باز بودن دسترسی به مقاله ها در پایگاه های آرشیو مجلات اکتفا نکنند. مکاتبات بسیاری با مراکز مختلف انجام شد که یا متوقف شد و یا با وعده های عملیاتی نشده مواجه شدیم.
علی مقصودی دانشیار گروه ژنتیک کمّی دانشگاه زابل در این نشست درباره جایگاه دانشگاه در تولید داده های ژنتیک کمّی، هزینه تولید داده ها و دسترسی به جمعیت آماری صحبت کرد و اسماعیل وزیری دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و مدیر برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه زابل در پایان این نشست درباره علم کتابداری و جایگاه آن در دانش شناسی سخن گفت. او در این نشست بر تولید داده ها به منظور پاسخگویی به دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی و استفاده از داده های به اشتراک گذاشته شده برای انجام مطالعات تأکید کرد.
ایده های ارسال شده و کارنامه پژوهشی پژوهشگران غیر هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران ارزیابی شد
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، سعیده اکبری داریان دبیر علمی سیزدهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری در توضیح جزئیات بررسی ایده های ارسالی به این دوره از جشنواره گفت: از سال 1398 انتخاب ایده برگزیده به عنوان یکی از بخش های اصلی جشنواره در دستور کار قرار گرفت و در این دوره، علاوه بر ایده منتج به تولید دانش بنیان، ایده منجر به خلق ارزش و نوآوری اجتماعی هم به فراخوان اضافه شد.
وی ادامه داد: منظور از خلق ارزش و نوآوری اجتماعی، ایجاد تغییر و اثرگذاری مثبت در جامعه با پشتوانه سرمایه اجتماعی، مشارکتهای داوطلبانه و مردمی و ابتکار عمل برای همراه کردن نهادهای خصوصی و دولتی با رویکردی نوآورانه در راستای محورهای جشنواره است.
اکبری داریان درباره ایده های ارسالی به سیزدهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری گفت: در این دوره از جشنواره تعداد 9 ایده به دبیرخانه ارسال شد و کمیته علمی در همان ابتدا دو ایده را به دلیل مطابقت نداشتن با فراخوان، از گردونه رقابت خارج کرد و به این ترتیب 5 ایده مربوط به بخش خلق ارزش و نوآوری اجتماعی و 2 ایده مربوط به بخش تولید دانش بنیان در کارگروه انتخاب ایده مورد بررسی قرار گرفت. همچنین صاحبان ایده در یک جلسه درباره ایده های خود صحبت کردند و به سئوالات اعضای کارگروه پاسخ دادند.
وی درباره اعضای این کارگروه یادآور شد: عصمت مؤمنی معاون کتابخانه ملّی، سعید اسدی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد، علیرضا بدرلو رئیس گروه اسناد الکترونیک، مهدی خادمیان رئیس گروه مستندسازی، محمدرضا مرادی طادی مدیر خانه خلاق و نوآوری گام نو و نرگس نشاط عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران اعضای کارگروه انتخاب ایده هستند و ایده های برگزیده پس از بررسی نهایی کمیته علمی، در روز برگزاری جشنواره معرفی خواهند شد.
سعیده اکبری داریان دبیر علمی سیزدهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری با اشاره به بررسی کارنامه پژوهشی پژوهشگران غیر هیات علمی در این دوره از جشنواره اظهار داشت: همانند دورههای گذشته در سیزدهمین دوره جشنواره ملّی پژوهش و فناوری، انتخاب پژوهشگر برگزیده در دو دسته عضو هیات علمی و غیر هیات علمی، یکی از برنامه های اصلی این جشنواره است.
وی در پایان گفت: تعداد 25 پژوهشگر غیر هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی، آثار پژوهشی خود را در بازه زمانی مهر 1400 تا مهر 1401 به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و کارنامه های ارسال شده بر اساس شاخص های آئین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در «کارگروه انتخاب پژوهشگر برگزیده غیر هیات علمی» ارزیابی می شود.
لازم به توضیح است سعیده اکبری داریان دبیر علمی جشنواره، فرحناز افضلی عضو هیات علمی و سرپرست پژوهشکده اسناد، سیامک محبوب عضو هیات علمی سازمان، محمد حدادی نماینده معاونت اسناد، الهه حسن زاده نماینده معاونت کتابخانه ملّی، علی محمد طرفداری مدیر گروه پژوهش های اسلام شناسی و ایرانشناسی و قربانعلی کنارودی مدیر گروه تحقیقات تاریخ معاصر ایران از اعضای این کارگروه هستند.
ساعات استفاده اعضاء از تالار عمومی کتابخانه ملّی تغییر کرد
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران، با شدت گرفتن موج سرما در کشور و لزوم مصرف بهینه انرژی جهت کمک به شبکه انتقال گاز و همچنین لزوم بهینه سازی و تعمیر تأسیسات کتابخانه ملّی از تاریخ 28 آذر 1401 تا اطلاع ثانوی، ساعات فعالیت تالار عمومی کتابخانه ملّی از 8 صبح تا 24 می باشد که برای اعضا، مطابق ضوابط و ثبت نام قبلی در نوبت های مربوطه قابل استفاده خواهد بود.