Skip to Content
با هدف ارتقای بهره‌وری و استانداردسازی فرایندهای سازمانی

فاز نخست پروژه کایزن در کتابخانه ملی به پایان رسید


تاریخ انتشار: ۱۴۰۴/۷/۲۷ - ۲۱:۲۹:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۴/۷/۲۷ - ۲۱:۳۵:۵۷
فاز نخست پروژه کایزن در کتابخانه ملی به پایان رسید

آیین پایانی فاز نخست پروژه «بهبود فرایندها با رویکرد کایزن» امروز در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی برگزار شد؛  این طرح با هدف افزایش بهره‌وری و اصلاح فرایندهای کاری در بخش‌های مختلف سازمان اجرا شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در این آیین غلامرضا امیرخانی رئیس سازمان، محمد ذاکری رئیس امور برنامه‌ریزی و نوآوری سازمان اداری و استخدامی، اسماعیل حبیبی معاون راهبری بهره‌وری سازمان ملی بهره‌وری و جمعی از مدیران و معاونان سازمان حضور داشتند.

در این مرحله، چهار فرایند اصلی شامل مبادله و اهدای کتاب، صدور فیپا، ارتقای خدمات به مراجعه‌کنندگان و استانداردسازی فهرستگان نسخ خطی با رویکرد کایزن مورد بازنگری قرار گرفت.

کارگروه‌های بهبود متشکل از تیم‌های ده‌نفره در مدت دو هفته با بررسی میدانی، چالش‌ها و راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را شناسایی کردند و نظام آراستگی محیط کار (۵S) را نیز در بخش‌هایی از سازمان به‌صورت نمونه اجرا کردند.

زنده‌دل، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت در آیین پایانی با اشاره به دستاوردهای این مرحله، از تشکیل دبیرخانه کایزن برای پیگیری مستمر طرح‌ها و گسترش این الگو در سایر معاونت‌ها خبر داد.

لازم به ذکر است روش کایزن یک فلسفه مدیریتی به معنای «بهبود مستمر» است که بر بهبود تدریجی، مداوم و پایدار در فرآیندها و عملکرد سازمانی تأکید دارد؛ هدف اصلی این روش ارتقای کیفیت، افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع است.