به منظور ارتقاء مهارت‌های مستندسازی موضوع؛

کارگاه آموزشی تحلیل و تخصیص موضوع برگزار شد


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۵ - ۱۴:۵۶:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۹/۵ - ۱۵:۲۳:۳۴
کارگاه آموزشی تحلیل و تخصیص موضوع برگزار شد
در ایام هفته کتاب «کارگاه آموزشی تحلیل و تخصیص موضوع » برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، «کارگاه آموزشی تحلیل و تخصیص موضوع » به همت مدیریت پردازش و سازماندهی کتابخانه ملی با تدریس دکتر نرگس عزیزیان، و با هدف آشنایی بیشتر فهرست‌نویسان کتابخانه ملی با روند مستندسازی موضوع برگزار شد.

در این کارگاه با بیان اینکه از زمان تدوین اولین فهرست‌های کتابخانه‌ای تا کنون نکته‌ای که همیشه مورد توجه قرارگرفته است کمک به بهره‌گیران کتابخانه برای استفاده بهتر و بیشتر از منابع کتابخانه‌ای است، در خصوص پیشرفت فهرست‌های کتابخانه‌ای و تدوین قواعد و استانداردهای جدید که تلاش می‌کند برای دسترسی بیشتر بهره‌گیران و کاربران کتابخانه به شکل خاصی در این قواعد نیز منعکس شود، مباحثی مطرح شد.

سازماندهی اطلاعات همواره از دغدغه‌ها و کارکردهای اصلی حرفه کتابداری و اطلاع‌رسانی بوده و نقش زیربنایی در فرایند مدیریت اطلاعات (تولید، توزیع و اشاعه) دارد. به منظور حفظ يكدستي و جلوگيري از ريزش كاذب در هنگام بازيابي اطلاعات يك نظام ، شناسه‌ها بايد به گونه‌اي تهيه و هماهنگ شوند كه كاربر با هر واژه يا اصطلاحي بتواند اطلاعات مورد نظر خود را بازيابي کند. به همين منظور با استفاده از شيوه‌هاي مستند سازي ، اصطلاحات يك نظام اطلاعاتي (مانند فهرست‌ها و پايگاه‌هاي اطلاعاتي) مستند شده و ارجاعات لازم براي بازيابي آنها ساخته می‌شود.

در این کارگاه با تاکید بر اینکه در مستدسازی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که موضوع مورد نظر باید به چه صورت و با چه کلمه یا عبارت‌هایی بیان شود که کاربران به آسانی و با سرعت منابع مربوط به آن موضوع را بازیابی کنند، ضمن معرفی  سرعنوان‌­های موضوعی کتابخانه کنگره و سرعنوان­‌های موضوعی فارسی، راهبردهایی برای تحلیل موضوع منابع ارائه شد.