در نشست طرح بوستان مطرح شد:

انتخاب کتاب مناسب، جهانِ آینده کودک را می­سازد


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۲۸ - ۱۴:۵۷:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۸/۲۸ - ۱۶:۵۸:۵۲
انتخاب کتاب مناسب، جهانِ آینده کودک را می­سازد
نشست طرح بوستان با ارائه نکاتی در خصوص روش ­های کتاب­خوان کردن کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، همزمان با آغاز سی‌ویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نشست «طرح بوستان» ویژه کودک و نوجوان و اولیاء و مربیان با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسین حقیقت رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی، مسلم ناصری نویسنده کتاب کودک و سعید فرخ‌وند رئیس موسسه فرهنگی هنری دین و هنر و رسانه پویا، در محل کتابخانه کودک و نوجوان این سازمان برگزار شد.

در این نشست دکتر مسلم ناصری نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه در عرصه فرهنگ، حوزه کودک و نوجوان به رسمیت شناخته نمی­‌‎شود، گفت: به رسمیت شناختن کودک مستلزم فهم او است. اما در حال حاضر  کودک در خانواده، مدرسه و جامعه فقط دیده می ­شود و فهمیده نمی­ شود. برونداد بیرونی فهم کودک، تعریف جایگاه اجتماعی برای او و در نتیجه شناخت جهان کودک خواهد بود.

این نویسنده کودک و نوجوان گفت: کار برای کودک باید متعهدانه باشد و این تعهد زمانی است که دانش ِ شناختی نسبت به کودک افزایش یابد.

وی یکی از وظایف والدین را انتخاب کتاب مناسب برای کودک دانست و گفت: باید توجه داشت کتاب مناسب با کتاب خوب فرق می‌کند و در واقع این کتاب مناسب است که جهان آینده کودک را درست و صحیح می‌­سازد. به همین دلیل لازم است والدین برای انتخاب کتاب مناسب، آگاهی خوبی نسبت به ناشران و نویسندگان داشته باشند.

در ادامه حجت­‌الاسلام سعید فرخ­وند ضمن بیان اینکه قصه تاثیرگذارترین قالب برای انتقال مفاهیم به کودک است، قصه‌ و قصه­‌گویی را نزدیک‌ترین روش تربیتی به روش خداوند دانست و گفت: دو سوم قرآن کریم قصه و داستان است و خداوند در تمام کتاب‌های آسمانی از قالب داستان برای صحبت با انسان استفاده کرده است. 

وی شناخت کودک و تسلط بر مهارت قصه­‌گویی را دو اصل ضروری برای ارتباط­‌گیری با کودکان در حوزه کتاب دانست و گفت: روش­‌های قصه­‌گویی و کتاب‌های قصه بسیاری در دنیا وجود دارد؛ اما افرادی چون آنا پلویسکی با کتاب معروف قصه‌­گویی یا کتاب قصه­‌گویی در خانه و خانواده، تحول بسیاری در موضوع و روش قصه­‌گویی ایجاد کرد. و یا الین گرین با کتاب هنر و فن قصه­‌گویی و نگاهی انسانی که به مقوله کودک دارد، روش­‌های قصه­‌گویی به کودکان معلول را بیان کرده است.

حجت­ الاسلام حقیقت نیز با اشاره به نام طرح که بر گرفته از حدیث «کتاب‌ها بوستان دانشمندان­‌اند» این چالش را در ذهن مخاطب ایجاد کرد که شما به عنوان کتابدار و مادر چه اقداماتی انجام داده‌اید که کتاب برای کودک تبدیل به بوستان و تفریح شود؟

رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی ضمن بیان مثال‌هایی از فضاسازی برای کتابخوان کردن کودکان، گفت: برای اینکه کتاب وارد زندگی کودک شود باید فعالیت‌هایی انجام شود که در بطن زندگی کودک و برای او ملموس است. به همین لازم است منظور مهارت­‌های گوناگون قصه­‌گویی باید در کنار فن­ کتابداری یادگرفته شود.