انتخاب کتاب مناسب، جهانِ آینده کودک را میسازد
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، همزمان با آغاز سیویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نشست «طرح بوستان» ویژه کودک و نوجوان و اولیاء و مربیان با حضور حجتالاسلام و المسلمین حسین حقیقت رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی، مسلم ناصری نویسنده کتاب کودک و سعید فرخوند رئیس موسسه فرهنگی هنری دین و هنر و رسانه پویا، در محل کتابخانه کودک و نوجوان این سازمان برگزار شد.
در این نشست دکتر مسلم ناصری نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه در عرصه فرهنگ، حوزه کودک و نوجوان به رسمیت شناخته نمیشود، گفت: به رسمیت شناختن کودک مستلزم فهم او است. اما در حال حاضر کودک در خانواده، مدرسه و جامعه فقط دیده می شود و فهمیده نمی شود. برونداد بیرونی فهم کودک، تعریف جایگاه اجتماعی برای او و در نتیجه شناخت جهان کودک خواهد بود.
این نویسنده کودک و نوجوان گفت: کار برای کودک باید متعهدانه باشد و این تعهد زمانی است که دانش ِ شناختی نسبت به کودک افزایش یابد.
وی یکی از وظایف والدین را انتخاب کتاب مناسب برای کودک دانست و گفت: باید توجه داشت کتاب مناسب با کتاب خوب فرق میکند و در واقع این کتاب مناسب است که جهان آینده کودک را درست و صحیح میسازد. به همین دلیل لازم است والدین برای انتخاب کتاب مناسب، آگاهی خوبی نسبت به ناشران و نویسندگان داشته باشند.
در ادامه حجتالاسلام سعید فرخوند ضمن بیان اینکه قصه تاثیرگذارترین قالب برای انتقال مفاهیم به کودک است، قصه و قصهگویی را نزدیکترین روش تربیتی به روش خداوند دانست و گفت: دو سوم قرآن کریم قصه و داستان است و خداوند در تمام کتابهای آسمانی از قالب داستان برای صحبت با انسان استفاده کرده است.
وی شناخت کودک و تسلط بر مهارت قصهگویی را دو اصل ضروری برای ارتباطگیری با کودکان در حوزه کتاب دانست و گفت: روشهای قصهگویی و کتابهای قصه بسیاری در دنیا وجود دارد؛ اما افرادی چون آنا پلویسکی با کتاب معروف قصهگویی یا کتاب قصهگویی در خانه و خانواده، تحول بسیاری در موضوع و روش قصهگویی ایجاد کرد. و یا الین گرین با کتاب هنر و فن قصهگویی و نگاهی انسانی که به مقوله کودک دارد، روشهای قصهگویی به کودکان معلول را بیان کرده است.
حجت الاسلام حقیقت نیز با اشاره به نام طرح که بر گرفته از حدیث «کتابها بوستان دانشمنداناند» این چالش را در ذهن مخاطب ایجاد کرد که شما به عنوان کتابدار و مادر چه اقداماتی انجام دادهاید که کتاب برای کودک تبدیل به بوستان و تفریح شود؟
رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی ضمن بیان مثالهایی از فضاسازی برای کتابخوان کردن کودکان، گفت: برای اینکه کتاب وارد زندگی کودک شود باید فعالیتهایی انجام شود که در بطن زندگی کودک و برای او ملموس است. به همین لازم است منظور مهارتهای گوناگون قصهگویی باید در کنار فن کتابداری یادگرفته شود.