بازدید دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از مرکز اسناد همدان


تاریخ انتشار: ۱۴۰۴/۹/۹ - ۱۳:۵۲:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۴/۹/۹ - ۱۵:۵:۵
بازدید دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از مرکز اسناد همدان

بازدید دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از مرکز اسناد همدان

 

جمعی از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته ادبیات فارسی (درس مرجع‌شناسی و مقاله‌نویسی) دانشگاه فرهنگیان همدان به سرپرستی دکتر ابراهیمی‌هژیر، با حضور در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور(همدان) از واحدهای مختلف این مرکز بازدید کرده و با فرآیندهای اسنادی و خدمات پژوهشی آشنا شدند.

در جریان این بازدید، دانشجویان با زنجیره فعالیت‌های تخصصی مرکز در حوزه‌های اسناد تاریخی، تاریخ شفاهی، خدمات کتابخانه‌ای، اطلاع‌رسانی و همچنین پایگاه‌های پژوهشی آشنا شده و از نزدیک در جریان نقش این مجموعه در پاسداشت میراث مکتوب کشور قرار گرفتند.

دکتر عاطفه زارعی مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در دیدار با دانشجویان بر جایگاه راهبردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه آموزش، پژوهش و تولید دانش تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های علمی کشور است، افزود: هیچ نظام آموزشی بدون شناخت میراث مکتوب و اسنادی خود، نمی‌تواند آینده‌ای مطمئن و پایدار بسازد. آشنایی دبیران آینده با منابع معتبر، اسناد تاریخی و شیوه‌های جست‌وجوی علمی، ضرورتی بنیادین است.

وی با اشاره به جایگاه والای زنده‌یاد ایرج افشار به عنوان پدر کتابشناسی ایران و آثار به جای مانده از وی تصریح کرد: منابع اطلاعاتی مستند در پژوهش و کتابشناسی در واقع بانک‌های اطلاعاتی و نقشه جامع دانشی را در همان عصر نشان می‌دهد مثل فهرست ابن‌ندیم که در 10 فن تنظیم شده است.

 دکتر زارعی همچنین بر لزوم آشنایی دبیران و دانش‌آموزان با آرشیوهای معتبر کشور، از جمله آرشیو ملی ایران، تأکید کرد و اظهار داشت: امروز آموزش کارآمد نیازمند پیوند با حافظه تاریخی و منابع مستند است. دبیران باید بتوانند ذهن دانش‌آموز را از سطح اطلاعات پراکنده، به سمت فهم تاریخی و تحلیل مبتنی بر سند هدایت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ظرفیت‌های گسترده خدمات حضوری و برخط کتابخانه ملی ایران، گفت: دانش‌آموزان باید به سمت مطالعه تخصصی، هدفمند و مبتنی بر نیازهای علمی سوق داده شوند. خدمات دیجیتال کتابخانه ملی، یکی از ابزارهای مهم برای تقویت مهارت‌های پژوهشی نسل جدید است و نقش دبیران در معرفی و هدایت دانش‌آموزان به این مسیر بسیار کلیدی است.

این بازدید با گفت‌وگوهای تخصصی و طرح پرسش‌های دانشجویان پیرامون منابع اسنادی، نحوه پژوهش در آرشیو ملی و جایگاه این مجموعه در نظام آموزشی کشور همراه بود.