دستورالعمل به روزرسانی تارنمای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

 

تارنمای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یك درگاه اطلاع رسانی در زمینه ارائه خدمات سازمانی بر حسب شرح وظایف واحدهای مختلف سازمانی است و با توجه به ضرورت به‌روز بودن كلیه اطلاعات می‌بایست در بازه‌های زمانی مورد نیاز به‌روز گردد. در این راستا همکاران وبسایت به صورت روزانه باید بخشهای مختلف وبسایت را بررسی و ایرادات یا ابهامات را برطرف کنند. بخشهای مختلف هم می‌توانند در صورت لزوم، اطلاعات مورد نظر خود را جهت بارگذاری به گروه وبسایت ارسال نمایند.

 

مهمترین مواردی كه در این سایت بروز می‌شود عبارتند از :

اخبار و رویدادها

اطلاعیه ها، بخشنامه ها، قوانین و مقررات، دستورالعملها

میز خدمت الكترونیكی، لینك سامانه ها و اطلاع رسانی ارائه خدمت

اطلاع رسانی خدمات و فرایندها

صفحات داخلی مربوط به معاونتها و مدیریت‌های مختلف

اطلاعات تماس سازمان (شماره تلفن، دورنگار، پست الکترونیک بخشهای مختلف سازمان)

موارد كلی مرتبط با تارنما

 

 

1. تگ ALT در هنگام درج عكس

هنگام درج عكس و لینك حتما كادر مربوط به عنوان (title) را درج نمایید. این خصوصیت اجازه می دهد یك متن جایگزین ایجاد شود تا اگر به هر دلیلی تصویرتان نمایش داده نشد متنی كه در تگ alt گذاشته اید نمایش داده شود.

 

2. توضیحات  (Description tag)

 این توضیحات بین ۲۵ تا ۳۰ كلمه را شامل می شوند كه در موتورهای جستجو اگر دقت كرده باشید در زیر URL نمایش داده می شود پس سعی كنید توضیحاتی را بنویسید كه نشان دهنده محتوای سایت شما باشد.

 

3. درج لینک

موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به ارتباط بین سایت‌ها بسیار حساس هستند و آنرا در رتبه سایت شما اثر می دهند. بهتر است در مطالب و اخبار بارگذاری شده یک لینک به یک سایت خارجی و یک لینک داخلی ایجاد شود. 

 

4. درج كلمات كلیدی سایت

موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائل هستند و در رتبه بندی سایت تاثیر زیادی دارد.

نسبت كلمات كلیدی به سایر كلمات در یك صفحه را چگالی یا تراكم كلمات كلیدی می نامند. مثلا اگر شما ۱۰۰ كلمه در یك صفحه دارید و چهارعدد از آنها جزو كلمات كلیدی سایت شما هستند، چگالی كلمات كلیدی آن صفحه ۴% است. سعی كنید كه چگالی حدود ۳ تا ۲۰ درصد برای كلمات كلیدی مهم سایت خود را تنظیم كنید.

کلمات كلیدی خود را تركیبی انتخاب نمایید.

كلماتی كه حدس می زنید توسط موتورهای جستجو بیشتر جستجو می شوند را بنویسید.

حتما كلمات كلیدی را با کاما از هم جدا نمایید.

کلمات كلیدی از متن همان صفحه انتخاب شود.

عنوان صفحه خود را حتما در كلمات كلیدی بنویسید.

از به کار بردن کلیدواژه‌های غیر مرتبط جداً اجتناب کنید.

 

 

5. استفاده از فایل‌های PDF

برای بارگذاری فایل‌های PDF‌ از فرمت مصوب استفاده کنید. این فرمت مصوب در این لینک قابل مشاهده است. ضمن اینکه توجه به نکات زیر هم ضروری است:

 

قبل از تبدیل فایل word به PDF از استاندارد بودن فونتهای بكار رفته در فایل word اطمینان حاصل فرمایید.

از نرم افزارهای استاندارد برای تبدیل فایل ها به PDF استفاده شود كه قابلیت پشتیبانی از فونت های فارسی را داشته باشند.

متن فایل های PDF با استفاده از ابزار های جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.

 

 

6. حجم فایل ها

فایل هایی كه در سایت بارگذاری می شوند به صورت فشرده و حجمی كمتر از ۳۰ مگابایت داشته باشند.

 

7. استفاده از تگ‌های H

تگ H این امكان رو به موتور های جستجو می دهد كه بهتر محتوای سایت شما رو درك كنند. برای اعمال این خصوصیت متن صفحه خود را به ترتیب اهمیت از heading ویرایشگر لایف‌ری انتخاب نمایید.

 

از تگ بیش از ۲ بار در یك صفحه استفاده نكنید. فقط برای تیترهای مهم استفاده شود.

كل متن صفحه را در این تگ ها قرار ندهید، فقط برای تیترها و مطالب مهم استفاده كنید.

 

8. قالب كلی نگارش متن

در فایل‌های css  قالب وبسایت دقیقاً مشخص شده است که هر یک از بخشهای متن باید چه فونت، چه اندازه و چه وضعیتی داشته باشند. لطفاً این تنظیمات از پیش تعیین شده را تغییر ندهید. 

رنگ نوشته‌ها را به رنگی غیر از رنگ پیش‌فرض تغییر ندهید. 

ترازبندی متن باید برای متون فارسی به صورت راست به چپ و به صورت justify و برای متون انگلیسی به صورت چپ به راست بدون justify تنظیم شود. 

 

9. مطالب مناسبتی

برخی از مطالب وبسایت که مناسبتی هستند، مثل نمایشگاههای مجازی، کاغذ اخبار و یا روزشمار باید در تاریخ خود بارگذاری شوند. بارگذاری پس از زمان مشخص شده قابل قبول نیست. 

 

10. اسلایدر

سایز عکسهایی که به عنوان اسلایدر استفاده می‌شود باید 1920 در 750 باشد. از استفاده از عکسهای عمودی یا سایزهای کوچک اکیداً اجتناب کنید. چون باعث دفرمه‌ شدن اسلایدر خواهد شد.