مهر و آغاز سال تحصیلی ، «مدارس و رشد تعلیم و تربیت در ایران»
مقدمه
«مدارس و رشد تعلیم و تربیت در ایران» به مناسبت مهرماه و آغاز سال تحصیلی
انتقال دانش و آموختههای نسلها به یکدیگر از نکات بسیار مهمی است که ذهن بشر را همواره به خود مشغول داشته است. او در طول تشکیل تمدن ابزار مختلفی را آزمود تا به این نتیجه رسید که انتقال تجارب و فرهنگ را به شکل مدون، در قالب کتابت و آموزش در اختیار نسلهای بعدی قرار دهد و هر چه گستره تمدنی بیشتر توسعه مییافت، این انتقال و نوع نهاد متولی بیشتر مد نظر قرار میگرفت هر چند برای قرنها خوی انحصار و قدرت طلبی، دانش و آموزش را نیز در انحصار خود گرفته بود و عموم را از دسترسی به آن محروم کرده بود، اما این نهاد توسعه یافت و بهمرور به نهادی تبدیل شد که بن مایه های انسانی را در خود هدایت و پرورش میداد.
در ایران نیز به عنوان مهد یکی از بزرگترین تمدنها مدرسه در اشکال مختلف مورد توجه قرار گرفت و آموزش خانگی تا آموزش در مکاتب و مدارس جدید را پشت سر گذاشت. ریشه مدارس در ایران بعد از اسلام به مساجد باز میگردد، در این دوران مدارس همواره از سوی علما و بزرگان علمی مورد توجه خاص بود و مدارس علمی دوره های بعد نیز از این توجه بیبهره نماندند و موقوفات مختلفی برای اداره شدن و تحت پوشش قراردادن اقشار مختلف در اختیار داشتند تا تربیت دینی، انسانی و علمی همزمان و در یک راستا مسیر ترقی را بپیماید.
امروزه مدرسه موسسهای اجتماعی است که یک دانشآموز در سطوح متعدد اجتماعی، اقتصادی، هوشی و سنی با دیگر دانش آموزان و افراد برخورد کرده و ضمن هماهنگی خود را به سلاح علم مجهز نموده و در کنار آن صفات لازم تکاملی را نیز به تدریج می آموزد.
به همین دلیل در هر دوره سعی شده علاوه بر نگاه علمی به مدارس به بعد تربیتی نیزتوجه ویژهای شود.
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، توجه به تعلیم و تربیت نسل کودک و نوجوان و به ویژه تربیت اسلامی اهمیت بیشتری یافت، به همین دلیل در بازبینی نظام آموزشی و کتابهای مورداستفاده، اهداف و پراکندگی علمی مورد توجه متولیان امر آموزش و پروش قرار گرفت.
در کنار این نگاه، افزایش اماکن مناسب برای استفاده به عنوان مدرسه در تمام نقاط کشور پهناورمان نیز مورد توجه بود زیرا اجرای عدالت اجتماعی در حوزه آموزش، امکانات آموزشی یکسان و در دسترس را برای همه مناطق با هر تعداد و بافت جمعیتی نیاز داشت. در همین راستا حرکتهایی در قالب طرح تجهیز و نوسازی مدارس، طرح تجمیع و در دسترس کردن حداقل دوره دبستان برای تمام مناطق شهری، روستایی و عشایری، طرح ساخت و گسترش مدارس عشایری و روستایی برای تجمیع دانش آموزان مدارس عشایری و روستایی و مناطق گلوگاهی چند روستا، حمایت از خیران مدرسه ساز و سازماندهی مدرسه سازان مردمی برای تحقق آرمان علمی و تربیتی بسیار مورد توجه و حمایت قرار گرفت، به طوری که امروزه آمار مدارس در دسترس برای برخورداری دانش آموزان مناطق مختلف قابل توجه میباشد و کمتر منطقه روستایی، عشایری و شهری را میتوان یافت که حداقل از آموزشگاههای دبستان و راهنمایی بی بهره باشد.
در دنیای امروز آموزش و تربیت تحت تأثیر پیشرفت تکنولوژی قرار گرفته و همگامی جهانی را برای آموزش علمی و تربیتی پیش روی متولیان آموزش و پرورش قرارداده است، تابلوی جدیدی که بیش از پیش توجه به بعد تربیت اخلاقی، ملی و هویتی نسلها را طلب میکند.
اداره کل خدمات آرشیوی( اداره ارتباطات آرشیوی) به مناسبت شروع مهر ماه و بازگشایی مدارس منتخبی از اسناد آرشیوی با محوریت توسعه آموزش و پروش بعد از انقلاب اسلامی را آماده سازی و در قالب19 عنوان و 53 برگ سند تقدیم علاقمندان حوزه آموزش نموده است.
منبع
- دایره المعارف فارسی، به سرپرستی غلامحسین مصاحب. جلد دوم، مخرج میم، مدرسه، تهران انتشارات امیر کبیر. صص 2716-2717.
- « تعلیم و تربیت اسلامی و مولفه های آن»، حسین تربتی نژاد، سومین کنفرانس ملی دانشو فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامعه شناسی ایران، 1398.
- ابلاغ موافقتنامه سازمان برنامه با عنوان «طرح تکمیل و توسعه مدارس روستایی» به گروه نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان
- بخشی از خلاصه گزارش وزارت آموزش و پرورش از اهم اقدامات و فعالیت های دفاتر و ادارات کل حوزه ستادی و ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور در زمینه وضعیت کتابهای درسی، تربیت بدنی، برنامه های معاونت های آموزش و پرورش، آموزش کودکان استثنائی و ...
- گزارش آموزش و پرورش خراسان از کمک های خیرین به دفاتر جهاد مدرسه سازی در بازه زمانی فروردین ۱۳۶۵ تا بهمن ۱۳۶۸ و مقایسه کمک های دریافتی به ایجاد فضا در دو ماه دی و بهمن۱۳۶۸
- جدول های فعالیت شهرداری های شهرستان های تابعه استان تهران در زمینه احداث و تجهیز مدارس و فضاهای ورزشی و تفریحی در برنامه پنج ساله اول توسعه
- آیین نامه وزارت آموزش و پرورش درخصوص فعالیت های تابستانی دانش آموزان
- تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه مرکز تربیت معلم روستائی شهرستان اورامانات و دستورالعمل چگونگی هزینه کرد آن
- گزارشی از وضعیت تهیه، آماده سازی و تولید کتاب های درسی سال تحصیلی ۶۸-۶۷
- رهنمودهای حضرت آیت الله خامنهای، ریاست جمهور، درباره تعلیم و تربیت و تعطیلات تابستان در دیدار با مربیان و مسئولین امور تربیتی
- دستور هزینه کرد اعتبار حواله شده در در وجه اداره آموزش و پرورش بندرترکمن؛ برای ساخت ساختمان و تجهیزات مدارس ابتدائی و روستائی
- گزارش روند رو به رشد تعداد آموزشگاههای کشور در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی به همراه نمودار آن
- نمودار مقایسه تعداد دانش آموزان تمام دوره های تحصیلی سراسر کشور قبل و بعد از انقلاب اسلامی
- منتخبی از مهمترین فعالیتهای کانونهای فرهنگی و تربیتی از سال ۱۳۶۶-۱۳۷۰
- بخشی از دستورالعمل گسترش مدارس شبانه روزی روستایی
- نمودار تشکیلات آموزش و پرورش
- بخشی از خلاصه گزارش آماری از تعداد آموزشگاه ها و کلاسهای سطوح مختلف تحصیلی، دانش آموزان، هنرجویان، کارمندان فارغ التحصیل از دانشسراها و تربیت معلم و سپاه دانش و نوع استخدام آنان و کارمندان آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۶۰-۱۳۵۹
- بخشی از گزارش آماری از عوامل آموزشی سطوح مختلف تحصیلی آموزش و پرورش به تفکیک استانی در سال تحصیلی ۶۴-۱۳۶۳
- آمار عوامل آموزشی سطوح مختلف تحصیلی مدارس ایرانی خارج از کشور در سال تحصیلی ۶۴-۱۳۶۳
- اساسنامه المپیاد بین المللی ستاره شناسی و اخترفیزیک
- هدف های کلی آموزش و پرورش پس از انقلاب از تعلیم و تربیت عشایری و روستایی
ابلاغ موافقتنامه سازمان برنامه با عنوان «طرح تکمیل و توسعه مدارس روستایی» به گروه نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان
- شماره : . ۱۴۸۸۹-۲۲۰
- تاریخ : ۲۳ مهر ۱۳۶۵ش