نمایشگاه روایتگری اسناد ازمسیحیان ایران
مقدمه
مسیحیت آیین یکتاپرستی است که بر اساس آموزههای حضرت عیسی(ع) شکل گرفته است. این دین از همان روزهای نخست ظهور در پی تبلیغ و گسترش بوده و حضرت عیسی مسیح(ع) با اعزام حواریون به اقصی نقاط جهان در تلاش برای معرفی دین جدید بود. یکی از مناطق مورد توجه مسیحیت برای بازنشر دین جدید ایران بود که به دلیل نزدیکی به امپراطور روم خیلی زود مورد توجه مبلغان قرار گرفت.
هر چند به گواه تاریخ نخستین برخورد ایرانیان با دنیای مسیحیت به ابتدای ظهور مسیح باز میگردد. در انجیل آمده که هنگام میلاد حضرت عیسی(ع) گروهی از روحانیون زرتشتی به اورشلیم رفته بودند و در بیتلحم هدایایی پیشکش حضرت مریم و عیسی(ع) کردند. تصویر این سه ایرانی در کلیسای سنت آپولون در شهر نوورننه در ایتالیا نقش بسته و مورد توجه و احترام مسیحیان قرار دارد.
در زمان ظهور آیین جدید پارتیان بر ایران حکومت میکردند، تسامح پادشاهان ایرانی با حضور مبلغان زمینه را برای ورود مسیحیت به ایران فراهم کرد. نخستین حواری که به ایران و ارمنستان آمد «تادهوس(طاطاوس)» بود که ابتدا به کاپادوکیه و سپس به ارمنستان رفت، و در راه تبلیغ مسیحیت جان خود را از دست داد.
در زمان ساسانیان و با رسمی شدن مسیحیت در امپراتوری روم وضعیت مسیحیان، تحت تأثیر روابط سیاسی دو حکوت قرار گرفت. در زمان درگیری با امپراتور روم، برخی از شاهان ایران مسیحیان را نمایندة آن کشور پنداشته و کمر به نابودی آنان میبستند. گاهی نیز دشمنی مغان سبب تنگ شدن عرصه بر مسیحیان میشد. هر چند برخی از شاهان ساسانی سیاست رأفت را مورد توجه قرار داده و فرمان آزادی ادیان را صادر میکردند. در چنین روزگاری کلیساها، دیرها آباد و مسیحیان با فراغ بال با آیین خود میزیستند و میتوانستند جایگاه خود را در جامعه ایرانی حفظ کنند.
با ورود اسلام به ایران، مسیحیان به دلیل عدم دخالت در جنگ و احترام اسلام به سایر ادیان با رفتار مسالمتآمیزی از طرف اعراب مواجه شدند، مسلمانان با پرداخت جزیه با آنان مصالحه کردند. مسیحیان در این دوره آزادانه آیینهای دینی خود را اجرا میکردند و حتی در زمان عباسیان وارد دستگاه خلافت نیز شدند و مقر جاثلیق، رهبر کلیسای مسیحیت شرقی، به بغداد منتقل شد.
حضور عیسویان در امور اداری در دورههای بعد نیز ادامه داشت. در دورة ایلخانان و به دلیل حضور همسران مسیحی شاهان در دستگاه حکومتی مسیحیان زیادی در خراسان بزرگ زندگی میکردند و کلیسای اسقفنشین را در توس تأسیس کرده بودند؛ هرچند این وضع با پذیرش اسلام از سوی ایلخان دستخوش تحولات فراوانی شد.
از وقایع تاریخی دوره صفوی کوچ ارامنه به اصفهان در زمان شاه عباس اول و اقامت برخی از آنان در ساحل زایندهرود بود که بعدها این منطقه به جلفا موسوم شد. تعدادی از آنان نیز در فریدن ساکن شدند. از این زمان به بعد یکی از مسیحیان به عنوان کلانتر انتخاب و مسئول انتظام ارامنه بود و تا روزگار قاجار جامعه مسیحی اصفهان به همین صورت اداره میشد. ابتدای سلطنت نادرشاه با آزادی مذهبی همراه بود ولی این دوران با جنگها و اغتشاشات موجب آسیب زدن به اقتصاد مسیحیان و به مهاجرت آنان منجر شد. با آزادی مذهبی و تجارت کریم خان مهاجران دوباره در کشور مستقر شدند.
سیاست قاجاریه در مواجه با اقلیتهای مذهبی همانند سیاستهای پیشین بود و حتی در دورههایی مانند عباسمیرزا و امیرکبیر مدارای مذهبی، حق آزادی پرستش و تساوی حقوق اجتماعی برقرار بود. وضع اقلیتها در دورة پهلوی بهتر از اکثریت مسلمان بود و ارامنه در این فضای جدید آزادی بیشتری بهدست آوردند. در اندیشه امام خمینی(ره) اقلیتها برخوردار از حقوق برابر و آزاد در انجام فرایض عبادی خود بودند. به همین دلیل پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در قانون اساسی جمهوری اسلامی اقلیتها در انجام مراسم دینی خود در حدود قانونی آزاد محسوب میشوند. همچنین مسیحیان آشوری و کلدانی یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال نیز یک نمایندة منتخب در امر قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی دارند.
معاونت اسناد ملی ایران (ادارهکل خدمات آرشیوی) با تبریک آغاز سال نو به هموطنان مسیحی منتخبی از اسناد مسیحیان ایران را در نمایشگاهی با نام «روایتگری اسناد از مسیحیان ایران» در 19 عنوان در قالب 23 برگ انتخاب و در وبگاه سازمان اسناد و کتابخانة ملی ایران تقدیم علاقهمندان کرده است.
- موافقت کمیسیون بودجة مجلس شورای ملی با استخدام بابکن هاکوپیان، با مدرک دیپلم داروسازی از پاریس، برای تکمیل کادر ارتش
- لایحة اصلاحی نمایندگان اقلیت¬های مذهبی بر قانون نوسازی و عمران شهری با افزودن مساجد و کلیساها و مؤسسات فرهنگی و بهداشتی وابسته به مؤسسات و انجمن¬های خیریه غیرانتفاعی اقلیت¬های مذهبی رسمی کشور
- درخواست تجارتخانة برادران هاکوپیان و کمپانی از اداره¬کل گمرکات مملکتی برای تعیین و اعلام نمره تعرفة گمرکی نمونه پارچه ارسالی
- برنامة ارکستر سمفونیک کنسرواتور تهران با تکنوازی امانوئل ملک اصلانیان، همراه با شرح بیوگرافی و فعالیت وی
- رونوشت متن قرارداد معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هاکوپ ملک هاکوپیان برای نوازندگی ۲۴ اجراء موسیقی قطعات موسیقی کلاسیک و سرودهای انقلابی
- معرفی مهندس رستم وسقانیان و واروژان آراکلیلن سلماسی، از متخصصان هنر معماری ارامنه، به وزارت فرهنگ و آموزش عالی برای شرکت در سمپوزیوم بینالمللی هنر ارامنه
- اعتراض مسلمانان و ارامنه در موضوع[کمبود] نان و نامة خلیفه¬گری کل ارامنه (ایران و هندوستان) به صمصام¬السلطنه، حکمران اصفهان، در خصوص چگونگی متقاعد کردن آنان
- درخواست صرب شروانیان از استانداری استان دهم برای صدور مجوز افتتاح سینمای ملی جلفا در اصفهان و ارجاع وی به شهربانی
- نامة خلیفهگری ارامنه ایران و هندوستان به حکمران اصفهان در خصوص تشکیل کمیسیون برای جمع-آوری اعانه به¬منظور کمک به زلزله¬زدگان سلماس
- درخواست از رئیس هیئت ارامنة بندرپهلوی[بندر انزلی] برای واگذاری چند ساعتة سالن ارامنه، به¬منظور اجرای برنامة شب شعر
- درخواست سفارت واتیکان از وزارت کار و امور اجتماعی برای تمدید پروانه کار رایگان کشیش فرانچسکو زانینی، سرپرست کلیسای کاتولیک
- مجوز شورای عالی فرهنگ به دکتر هوانس حق نظریان برای افتتاح کودکستان کوشش در تهران
- گواهینامة قبولی اناهید نکوقوسیان در امتحانات نهائی ششم ادبی دبیرستان کوشش مریم
- درخواست رئیس هیئت مدیره شورای خلیفه¬گری کل ارامنه آذربایجان از وزارت آموزش و پرورش برای استخدام لیسانسه¬های زبان و ادبیات ارمنی به¬منظور تدریس تعلیمات دینی در مدارس ملی ارامنه
- تصدیقنامة تولد اوهان ملکیان و تأییدیة هیئت نمایندگان ارامنه تهران بر آن
- موافقت هیئت¬دولت با پرداخت هزینة ورود ماشین¬آلات خشکاندن و تمیز کردن کشمش سبز، متعلق به تجارتخانه برادران هاکوپیان و کمپانی، توسط بانک¬های عامل دولت از محل صدی پنج اسعار حاصله از صادرات عمومی
- مجوز یکسالة وزارت پیشه و هنر به نام اوانیس اصلانیان اوانسیان برای انجام عملیات اکتشافی مواد معدنی در منطقة قره¬داغ تبریز
- نامه به آموزش و پرورش برای اعلام تعطیلات رسمی مذهبی مدارس اقلیت ارامنه
- اسامی مدارس ارمنی تهران
موافقت کمیسیون بودجة مجلس شورای ملی با استخدام بابکن هاکوپیان، با مدرک دیپلم داروسازی از پاریس، برای تکمیل کادر ارتش
- شماره : ۶۴۰۵-۲۳۰
- تاریخ : ۱۳۲۵/۰۹/۱۳