26 آذر، روز ملی حمل و نقل

مقدمه

حمل و نقل به نظام یا وسیله جابجایی انسان یا کالا از مکانی به مکان دیگر اطلاق می شود. تاریخچه آن به زمان حضور انسان در زمین برمی گردد که افراد برای جابجایی خود و کالاهایشان از ترابری بهره می گرفتند. گرچه در ابتدا به دلیل کمی جمعیت و محدود بودن فعالیت ها استفاده از انسان و بعدها حیوانات برای حمل و نقل پاسخگو بود، با اینحال تاثیر حمل و نقل در تمدن های قدیم بر همگان مشهود است. دولت های دارا از نظام حمل و نقل منظم و زیرساخت‌های مناسب برای ارسال پیام یا کالا توفیق بیشتری در گسترش تمدن و بهینه کردن اقتصاد خود داشتند. مطالعات تاریخی در مورد جاده ابریشم به خوبی گواه این مدعاست.


با گذشت زمان و افزایش جمعیت و به ویژه در قرن حاضر با روند صعودی مسافرت ها و درخواست انواع کالاها، نظام حمل و نقل تحولات زیادی را تجربه کرده است. امروزه حمل و نقل نظامی پیچیده با زیرساخت های متنوع است که بسته به نوع انتقال و مسیر آن از ابزارهای مختلفی بهره می گیرد. انتقال کالا با انسان متفاوت است و بسته به مسافت می توان از ابزارها و وسایل نقلیه گوناگونی استفاده کرد. در حال حاضر زیرساخت های لازم که آشناترین آنها شامل انواع ابزارها و وسایل نقلیه، پایانه ها و مسیر انتقال است جابجایی را انجام می دهد. در این بین نیز شرکت هایی وجود دارند که به روند حمل و نقل کمک و اسباب آن را فراهم می کنند.


با وجود تنوع در ابزارهای حمل و نقل در حال حاضر رایج ترین آنها عبارتند از: خودرو، قطار، هواپیما و کشتی که در مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی تردد می کنند. پایانه ها شامل ایستگاه های اتوبوس، ایستگاه های راه آهن، فرودگاه ها و بندرگاه هاست.


نقش صنعت حمل و نقل در ساختار اقتصاد دولت های جدید نیز غیر قابل انکار است. به صورت عملی داشتن حمل و نقل ساختاریافته و گسترده است که به واردات و صادرات کمک می کند و محدودیت در یکی از زیرساخت های آن می تواند به فلج شدن اقتصاد مملکتی منجر شود. در همین راستا، شورای فرهنگ عمومی برای آگاه ساختن جامعه به نقش مهم صنعت حمل و نقل و ارتقای جایگاه آنها 26 آذر را روز ملی حمل و نقل نامیده است. این نامگذاری به پیشنهاد وزارت راه و ترابری در سال 1376 صورت گرفت که یادآور مجاهدت کامیون دارن کشور در سال 1362 است.


در آذر 1362 تعداد کشتی های منتظر تخلیه در بندرهای ایران به حدود 100 فروند رسیده بود که باعث ایجاد مشکلات زیادی شده بود. تهدید آنها از سوی نیروهای عراقی، نگرانی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی در انبارها، فساد محموله های غذایی و بیمه های سنگین نگرانی هایی را در دولت ایجاد کرده بود. بنابراین، در 26 آذر همان سال امام خمینی(ره) با آگاهی از این مشکل، کامیون‌داران کشور را برای مشارکت در تخلیه بارها فراخواندند. کامیون‌داران، رانندگان و مؤسسات مربوطه با صدور این فرمان آمادگی خود را برای همکاری در تخلیه بنادر اعلام کردند. آنان با ایثار و تلاش شبانه روزی بحران را رفع و بنادر را تخلیه کردند.


اداره ‌کل خدمات آرشیوی (اداره ارتباطات آرشیوی) به پاس گرامی‌داشت 26 آذر، روز ملی حمل و نقل، نمایشگاهی مجازی شامل 24 عنوان و با معرفی 35 قطعه عکس آماده‌سازی و در وبگاه سازمان به نمایش گذاشته است.
 

اتوبوس های یک طبقه و دو طبقه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

  • شماره : ۵۱۹۳-۲۵-۲۴۰
  • تاریخ :