26 آذر، روز ملی حمل و نقل
مقدمه
حمل و نقل به نظام یا وسیله جابجایی انسان یا کالا از مکانی به مکان دیگر اطلاق می شود. تاریخچه آن به زمان حضور انسان در زمین برمی گردد که افراد برای جابجایی خود و کالاهایشان از ترابری بهره می گرفتند. گرچه در ابتدا به دلیل کمی جمعیت و محدود بودن فعالیت ها استفاده از انسان و بعدها حیوانات برای حمل و نقل پاسخگو بود، با اینحال تاثیر حمل و نقل در تمدن های قدیم بر همگان مشهود است. دولت های دارا از نظام حمل و نقل منظم و زیرساختهای مناسب برای ارسال پیام یا کالا توفیق بیشتری در گسترش تمدن و بهینه کردن اقتصاد خود داشتند. مطالعات تاریخی در مورد جاده ابریشم به خوبی گواه این مدعاست.
با گذشت زمان و افزایش جمعیت و به ویژه در قرن حاضر با روند صعودی مسافرت ها و درخواست انواع کالاها، نظام حمل و نقل تحولات زیادی را تجربه کرده است. امروزه حمل و نقل نظامی پیچیده با زیرساخت های متنوع است که بسته به نوع انتقال و مسیر آن از ابزارهای مختلفی بهره می گیرد. انتقال کالا با انسان متفاوت است و بسته به مسافت می توان از ابزارها و وسایل نقلیه گوناگونی استفاده کرد. در حال حاضر زیرساخت های لازم که آشناترین آنها شامل انواع ابزارها و وسایل نقلیه، پایانه ها و مسیر انتقال است جابجایی را انجام می دهد. در این بین نیز شرکت هایی وجود دارند که به روند حمل و نقل کمک و اسباب آن را فراهم می کنند.
با وجود تنوع در ابزارهای حمل و نقل در حال حاضر رایج ترین آنها عبارتند از: خودرو، قطار، هواپیما و کشتی که در مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی تردد می کنند. پایانه ها شامل ایستگاه های اتوبوس، ایستگاه های راه آهن، فرودگاه ها و بندرگاه هاست.
نقش صنعت حمل و نقل در ساختار اقتصاد دولت های جدید نیز غیر قابل انکار است. به صورت عملی داشتن حمل و نقل ساختاریافته و گسترده است که به واردات و صادرات کمک می کند و محدودیت در یکی از زیرساخت های آن می تواند به فلج شدن اقتصاد مملکتی منجر شود. در همین راستا، شورای فرهنگ عمومی برای آگاه ساختن جامعه به نقش مهم صنعت حمل و نقل و ارتقای جایگاه آنها 26 آذر را روز ملی حمل و نقل نامیده است. این نامگذاری به پیشنهاد وزارت راه و ترابری در سال 1376 صورت گرفت که یادآور مجاهدت کامیون دارن کشور در سال 1362 است.
در آذر 1362 تعداد کشتی های منتظر تخلیه در بندرهای ایران به حدود 100 فروند رسیده بود که باعث ایجاد مشکلات زیادی شده بود. تهدید آنها از سوی نیروهای عراقی، نگرانی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی در انبارها، فساد محموله های غذایی و بیمه های سنگین نگرانی هایی را در دولت ایجاد کرده بود. بنابراین، در 26 آذر همان سال امام خمینی(ره) با آگاهی از این مشکل، کامیونداران کشور را برای مشارکت در تخلیه بارها فراخواندند. کامیونداران، رانندگان و مؤسسات مربوطه با صدور این فرمان آمادگی خود را برای همکاری در تخلیه بنادر اعلام کردند. آنان با ایثار و تلاش شبانه روزی بحران را رفع و بنادر را تخلیه کردند.
اداره کل خدمات آرشیوی (اداره ارتباطات آرشیوی) به پاس گرامیداشت 26 آذر، روز ملی حمل و نقل، نمایشگاهی مجازی شامل 24 عنوان و با معرفی 35 قطعه عکس آمادهسازی و در وبگاه سازمان به نمایش گذاشته است.
- اتوبوس های یک طبقه و دو طبقه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران
- نمونه ای اولین خودروی زره پاش ایرانی برای حمل و نقل تسلیحات و نظامیان
- استفاده از شتر برای تردد در سال ۱۳۰۰ش.، در جاده رشت.
- انواع اتوبوسها و اتومبیلهای مورد استفاده مردم تهران در دهه چهل
- کامیونهای مورد استفاده در دهة چهل در پارکینگی در مشهد
- نمایی از باند فرودگاه تبریز و هواپیمای مستقر در آن
- خودروی امدادی برای حمل و نقل بیمار، ساخت ایران ناسیونال.
- تاکسی مورد استفاده در مشهد دهه پنجاه
- انواع موتورهای مورد استفاده مردم مشهد در دهه پنجاه
- ماشینهای حمل زباله، متعلق به شهرداری مشهد در دهه پنجاه
- انواع خودروهای مورد استفاده در تهران دهه سی
- صف های انتظار مردم در ایستگاه ها برای سوار شدن به اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی برای سفرهای درون شهری
- اتوبوس بنز متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران
- تخلیه و انتقال بار گندم کامیونها به کشتی پهلو گرفته در اسکله، جهت صدور به خارج از کشور
- باند فرودگاه مهرآباد و هواپیماهای مستقر در آن، در دهه چهل
- تردد اولین فولکس واگنهای مونتاژ شده کارخانه ایران ناسیونال در خیابانهای تهران
- تردد با درشکه در خیابانهای اطراف حرم امام رضا(ع)
- کاروان ها و قافله های حمل و نقل بین شهری دوره قاجار در نزدیکی دروازه قم
- کاروانی شامل تخت روان و صندوق حمل(پالکی)، برای جابجایی مسافران در دوره قاجار
- تردد همزمان کالسکه، کامیون و خودروهای سواری در خیابانی در تهران
- تجمع مردم و انواع درشکه در میدان ارگ، در نوروز
- تأسیسات بندری، اسکله و کشتی های پهلو گرفته در آنها
- جابجایی مسافر و تردد با واگن اسبی در تهران، دوره پهلوی اول
- کالسکه روباز مورد استفاده رجال قاجاری
اتوبوس های یک طبقه و دو طبقه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران
- شماره : ۵۱۹۳-۲۵-۲۴۰
- تاریخ :