25 آذر، روز پژوهش
مقدمه
واژه پژوهش به معنای بررسی و جستجوی علمی، جویا شدن و پی جوئی است. پژوهش تلاشی منسجم برای توسعه دانش، کشف روابط و شناخت از مفاهیم و محیط پیرامون است.
پژوهش با داشتن دو بعد «یافتن پرسش» و «پاسخ دادن به آن» در پی آن است که با روشی علمی، خلاقانه و سازمان یافته جنبه های مختلف موضوع را بررسی و سپس راهکار علمی برای حل آن ارائه دهد. نتیجه حاصل از پژوهش رسیدن به دانش جدید، کشف کاربرد نوین از دانش قبل، حل مسائل و رسیدن به سرمایه است.
پژوهشگر نیز کسی است که پرسشی را مطرح می کند و پس از آن تلاش می کند تا در فرآیندی نظام مند و با روشی منطقی مسئله یا مشکل را برطرف و کنجکاوی خود را برطرف نماید. او برای این کار باید با ابعاد مختلف مشکل یا مسئله و منابع لازم برای حل آن آشنایی داشته باشد تا بتواند با کمک گرفتن از آنها راه حل خود را ارائه دهد. مسئله می تواند فرآیندی برای بهتر کردن شیوه کار و زندگی و افزایش رفاه و توسعه کشور یا دستیابی به اطلاعاتی از پیشینیان و آگاهی از گذشته باشد.
پژوهش کردن، تاریخی به قدمت بشر دارد. بررسی در زندگی گذشتگان نشان می دهد انسان ها برای رسیدن به راحتی و نگهداشتن استقلال تمدن و جامعه خود، دستیابی به رفاه، افزایش دانش و یافتن پاسخی برای پرسش های خود همواره در حال پژوهش بوده اند. افزایش دانش و آمار اختراعات و اکتشافات بشر مؤید این نکته است.
با این وجود وقوع انقلاب صنعتی در چند سده گذشته نقش پررنگی در نگاه جدی کشورها به پژوهش ایفا کرده است. امروزه بین پژوهش و توسعه کشورها رابطه مستقیمی وجود دارد. صاحب نظران پژوهش را پایه و اساس توسعه معرفی می کنند و جامعه ای را توسعه یافته می دانند که تصمیم گیری های آن بر مبنای پژوهش های علمی باشد. از این روست که کشورهای پیشرفته بر اهمیت پژوهش واقف بوده و همواره در تلاش هستند برای رسیدن به توسعه علمی، فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و حفظ استقلال خود بودجه های بسیاری برای پژوهش اختصاص دهند.
در ایران نیز برای گسترش فرهنگ پژوهش، شورای فرهنگ عمومی، روز 25 آذر را به عنوان روز پژوهش نامگذاری کرد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از سال 1379 چهارمین هفته از آذرماه را هفته پژوهش نامید و از سال 1384 به هفته پژوهش و فناوری تغییر نام داد.
اداره کل خدمات آرشیوی(گروه ارتباطات آرشیوی) به مناسبت 25 آذر، روز پژوهش، نمایشگاهی مجازی از اسناد مرتبط با این موضوع، شامل 17 عنوان و با معرفی 36 برگ سند را آماده سازی و در وبگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به علاقه مندان تقدیم کرده است.
- قطعنامه سمينار بررسی مسائل پژوهشی كشور
- پيشنهادهای ارائه شده برای كمك مالی ايران به مؤسسه UNRISD، وابسته به سازمان ملل
- گزارش پيشرفت عمليات طرح تحقيقات و كنترل سرطان
- بخشی از اساسنامه مؤسسه پژوهش های سياسی و اقتصادی بين المللی
- بخشی از برنامه فعاليت های تحقيقاتی مركز پژوهش های مردم شناسی و فرهنگ عامه در سال ۱۳۵۳ش.
- گزارش طرح مطالعه و بررسی منابع آب سيستان و بلوچستان
- نمودار تشكيلات مؤسسه پژوهش های دهقانی و روستايی ايران
- بخشی از چكيده فعاليت های مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
- حضور هيئت باستان شناسی دانشگاه هوكايدوی ژاپن در ايران به منظور تحقيق در آثار تاريخی اسماعيليه و دستور مديركل باستان شناسی و فرهنگ عامه به فرمانداری كل يزد برای فراهم آوردن تسهيلات مورد نياز آنان
- دستور وزارت كشور به فرمانداری كل يزد، برای ارائه تسهيلات لازم به آقای يوهان پاول لوفت آلمانی برای مطالعه در خصوص تاريخ ايران در قرون وسطی و تمدن جديد
- گزارش مديركل دفتر پژوهش نظامهای آموزشی جهانی به وزارت آموزش و پرورش، در باره مهمترين فعاليتهای آن دفتر در مهرماه ۱۳۶۶
- درخواست صدور مجوز برای احداث ايستگاه تحقيقات پزشكی بابل وابسته به دانشكده بهداشت دانشگاه تهران
- بخشی از پيشنهاد طرح پژوهشی دگرگونی های اقتصادی و اجتماعی روستاهای حوزه آبخور زاينده رود
- شرح وظايف دفتر پژوهش امور هنری و نمونهسازی وزارت آموزش و پرورش
- دستور وزارت كشور به استانداری فارس به منظور ارائه تسهيلات لازم به دكتر اكهارد نوی باوير، برای انجام مطالعات خود در زمينه موسيقی محلی
- مكاتبه سيد علیاكبر پرورش، وزير آموزش و پرورش با دفتر هماهنگی طرحها و برنامهريزیهای توسعه، مبنی بر ارسال انتشارات آن دفتر برای كتابخانه سازمان پژوهش، برای نمايشگاه دائمی كتابهای آموزش و پرورش
- درخواست از فرمانداری كل يزد، برای همكاری مأموران محلی با گروه زمين شناسی دانشگاه فری برلن
قطعنامه سمينار بررسی مسائل پژوهشی كشور
- شماره : ۴۱۱۹-۲۱۰
- تاریخ : [۱۳۵۹ش.]