با ارائه آموزش های تخصصی؛

بیست و چهارمین دوره آموزش بین المللی« آسيب شناسي و مرمت آثار كاغذي» براي كارشناسان کشور پاکستان برگزار می شود


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱۹ - ۹:۳۱:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۷/۱۹ - ۹:۳۵:۳۲
بیست و چهارمین دوره آموزش بین المللی« آسيب شناسي و مرمت آثار كاغذي» براي كارشناسان کشور پاکستان برگزار می شود
در راستاي تعامل و تبادل تجربیات با كشورهاي منطقه و اجراي تفاهم نامه‌هاي منعقد شده و همچنین ترویج و گسترش فرهنگ حفاظت و نگهداري منابع آرشيوي و کتابخانه‌ای، بیست و چهارمین دوره آموزشی بین المللی تئوري و عملي «آسیب شناسی و مرمت آثار کاغذی» برای کارشناسان اعزامی از کشور پاکستان به همت اداره کل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، بیست و چهارمین دوره آموزشی بین المللی تئوري و عملي «آسیب شناسی و مرمت آثار کاغذی» از 23 مهرماه آغاز و به مدت یک هفته ادامه دارد و کارشناسان اعزامی از کشور پاکستان به مدت 40 ساعت از دانش تخصصی کارشناسان مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران بهره مند می شوند.

در اين دوره، چهار کارشناس اعزامی از مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان حضور دارند كه ضمن بازدید از بخش‌های تخصصی سازمان، با سياست‌هاي حفاظت و نگهداري در سازمان اسناد و كتابخانه ملّي جمهوری اسلامی ایران  استانداردهاي حفاظت و نگهداري، عوامل آسیب رسان به منابع آرشیوی و کتابخانه‌ای، روش‌هاي شناسايي عوامل بيولوژي، آسيب‌زدايي شيميايي، روش‌های آفت‌زدایی، روش‌هاي مرمت، انواع روش‌هاي دوخت و جلدسازي و مرمت جلدهاي آسيب ديده آشنا خواهند شد و در پایان دوره نیز گواهی‌نامه آموزشی دریافت خواهند کرد. 

لازم به توضیح است، جمهوری اسلامی ایران از کشورهای پیشرو در زمینه آموزش و نشر دانش حفاظت و مرمت منابع آرشیوی و کتابخانه‌ای در منطقه بوده که این امر مهم توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام می پذیرد. این سازمان تاکنون چندین دوره آموزش داخلی و 23 دوره آموزشی بین المللی برای متقاضیان این دوره ها که عمدتاْ شامل آرشیویست‌ها، کتابداران و موزه‌داران مراکز آرشیوی و کتابخانه‌ای و موزه‌های کشورهای متقاضی و هنرجویان، دانشجویان و کارشناسان دستگاه های دولتی و مؤسسات فرهنگی و هنری ایران بوده، برگزار نموده است.


همزمان با روز بزرگداشت حافظ

دومین نشست «بلاغ» در زمینه نسخه شناسی و نسخه پژوهی برگزار می شود


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱۸ - ۹:۳۶:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۷/۱۸ - ۹:۴۰:۲۴
دومین نشست «بلاغ» در زمینه نسخه شناسی و نسخه پژوهی برگزار می شود
دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی «بلاغ» در زمینه نسخه شناسی و نسخه پژوهی با حضور حافظ شناسان، مصححان و فهرست نگاران به منظور بررسی یکی از نسخ نفیس دیوان حافظ که در گنجینه سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران موجود است؛ برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی «بلاغ» در زمینه نسخه شناسی و نسخه پژوهی، همزمان با روز بزرگداشت حافظ به همت اداره کل کتاب های خطی و نادر برگزار می شود.

در این نشست تخصصی که روز چهارشنبه 19 مهرماه، ساعت 9 در سالن محدث ارموی تالار ایرانشناسی کتابخانه ملّی برگزار می شود؛ حافظ شناسانی چون اصغر دادبه و احسان الله شکراللهی حضور دارند و درباره نسخه نفیس دیوان حافظ صحبت خواهند کرد.


به منظور تعاملات فرهنگی؛

هیات ترکیه‌ای از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بازدید کرد


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱۶ - ۱۴:۷:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۷/۱۶ - ۱۵:۲۹:۱۴
هیات ترکیه‌ای از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بازدید کرد
رئیس موسسه عالی فرهنگ، زبان و تاریخ ترکیه و هیات همراه، ضمن بازدید از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با رئیس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پروفسور دریا اورس، سفیر سابق ترکیه و رئیس کنونی موسسه عالی فرهنگ، زبان و تاریخ آتاتورک و هیات همراه ضمن بازدید از بخش‌های مختلف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با علیرضا مختارپور رئیس سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

مولوی از مشترکات فرهنگی ایران و ترکیه و متعلق تمام بشریت است

در این دیدار اورس با اشاره به کم شدن همکاری‌های دوکشور به دلیل شیوع ویروس کوید 19، نسبت به تعاملات وسیع‌تر در حوزه‌های فرهنگ، زبان، میراث مکتوب و آرشیو ابراز امیدواری کرد.

در ادامه علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با تاکید بر مشترکات فرهنگی، زبانی، دینی و همسایگی دو کشور گفت: امروزه آثار مفاخری چون مولوی بدون درنظر گرفتن جغرافیای زیستی‌شان، نه فقط برای فارسی زبانان مورد توجه و اهمیت است، بلکه متعلق به تمام بشریت و تمام دوران‌ها می‌باشد.

ایشان همچنین بر عملیاتی کردن تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه و آرشیو ملی ترکیه پس از وقفه ایجاد شده به دلیل شیوع بیماری کرونا تاکید کرد.

دیجیتال‌سازی منابع و تبادل کتاب زمینه همکاری‌های آتی دو کشور

در ادامه فاطمه صدر، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان، ضمن بیان فعالیت‌های علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی از جمله ایران‌شناسی، اسلام شناسی، هوش مصنوعی و ... ،  نسبت به انجام همکاری‌های بیشتر در زمینه آموزش و پژوهش و دیجیتال‌سازی منابع تاکید کرد.

عصمت مومنی، معاون کتابخانه ملی سازمان نیز با اشاره به وجود بیش از 7000 کتابخانه در ایران که از خدمات کتابخانه ای منتفع می‌شوند، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های خوبی در زمینه تبادل کتاب خصوصا در موضوعات ایران شناسی و اسلام شناسی بین دو کشور صورت گیرد.

گفتنی است در بازدید هیئت ترکیه‌ای، پروفسور یوکسل اوزگن؛ رئیس بنیاد تاریخ ترک، پروفسور اغور اونال؛ رئیس سازمان آرشیو دولتی وابسته به نهاد ریاست جمهوری ترکیه، پروفسور عثمان مرت؛ سرپرست بنیاد زبان ترک، پروفسور فرخ اوزپیلاوجی؛ رئیس سازمان آثار مکتوب ترکیه نیز حضور داشتند.

 


حکم ریاست محترم سازمان برای سرپرست اداره كل تداركات و خدمات عمومي


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱۰ - ۱۶:۱۴:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۷/۱۰ - ۱۶:۳۰:۴۸
حکم ریاست محترم سازمان برای سرپرست اداره كل تداركات و خدمات عمومي
علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در حکمی سجاد جان نثاری را به سمت سرپرست اداره كل تدارکات و خدمات عمومی منصوب کرد.

به گزارش روابط عمومی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران طی حکمی سجاد جان نثاری را به سمت سرپرست اداره كل توسعه مدیریت و منابع ​ منصوب کرد.

متن حکم بدین شرح است:

 

جناب آقای سجاد جان نثاری

باسلام                       

بنا به پيشنهاد سرپرست محترم معاونت توسعه مديريت و منابع و نظر به سوابق، تعهد و تجربيات جناب عالي، به موجب اين حكم شما را به سرپرستي "اداره كل تداركات و خدمات عمومي" منصوب مي كنم. اميدوارم با همكاري تمامي معاونين، مديران و همكاران در انجام وظايف و پيشبرد بهينه اهداف سازماني با توكل، تلاش و بهره گيري موثر از منابع و امكانات موجود موفق باشيد.ان‌شاءالله.

و من الله التوفیق

علیرضا مختارپور 


سرپرست اداره كل توسعه منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران منصوب شد


تاریخ انتشار: ۷۸۲/۱/-۲۵۶ - ۱۲:۴۸:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۷/۱۰ - ۱۴:۲:۱۹
سرپرست اداره كل توسعه منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران منصوب شد
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران طی حکمی علیرضا منزوری را به سمت سرپرست اداره كل توسعه مدیریت و منابع ​ منصوب کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حکمی علیرضا منزوی را به سمت سرپرست اداره كل توسعه منابع انسانی منصوب کرد.
متن حکم بدین شرح است:

 

جناب آقای علیرضا منزوی

باسلام

بنا به  پيشنهاد سرپرست محترم معاونت توسعه مديريت و منابع و نظر به سوابق، تعهد و تجربيات جناب عالي، به موجب اين حكم شما را به سرپرستي "اداره كل توسعه منابع انساني" منصوب مي نمایم. اميدوارم با همكاري تمامي معاونين، مديران و همكاران در انجام وظايف  و  پيشبرد بهينه اهداف  سازماني  با   توكل، تلاش و بهره‌گيري مؤثر از منابع و امكانات موجود موفق باشيد.ان‌شاءالله.

و من الله التوفیق

علیرضا مختـار پور


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران درگذشت محمدرضا رضوان طلب را تسلیت گفت


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱۰ - ۱۱:۴۰:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۷/۱۰ - ۱۲:۲:۵۲
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران درگذشت محمدرضا رضوان طلب را تسلیت گفت
علیرضا مختارپور رئیس اسناد و کتابخانه ملّی درگذشت محمدرضا رضوان طلب محقق و پژوهشگر در حوزه علوم دینی و حقوق اسلامی را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ایران درگذشت محمدرضا رضوان طلب را تسلیت گفت.


متن پیام بدین شرح است:


«انا لله و انا الیه راجعون»
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا رضوان طلب، چهره علمی و فرهنگی که از اندیشمندان و محققان حوزه دین پژوهی و حقوق اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران و از خدمتگزاران و مدیران عرصه علم، دانش و فرهنگ ایران اسلامی به شمار می رفتند و سال ها عمر با برکت خویش را در راه اعتلای آرمان های انقلاب اسلامی صرف نموده و منشاء خدمات ارزشمند و ماندگاری در زمینه گسترش فعالیت های علمی و پژوهشی بودند، دعوت حضرت حق را لبیک گفتند و به دیار باقی شتافتند.
با نهایت تاسف و تاثر این ضایعه اندوهبار را به جامعه علمی، پژوهشی و فرهنگی کشورمان و خانواده معزز و مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند رحمان برای این عالم فرزانه رحمت و مغفرت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

و من الله التوفیق
علیرضا مختارپور

 
 

روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران اعلام کرد:

پذیرفته شدگان مرحله نهائي آزمون فراگير استخدامي به سازمان اسناد و كتابخانه ملّی ایران مراجعه کنند


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۹ - ۱۲:۳۵:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۷/۹ - ۱۳:۹:۲۱
پذیرفته شدگان مرحله نهائي آزمون فراگير استخدامي به سازمان اسناد و كتابخانه ملّی ایران مراجعه کنند
پذیرفته شدگان نهایی نهمین آزمون فراگیر دستگاه های اجرایی کشور، برای تشکیل پرونده طبق اعلام ساعت حضور به سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران مراجعه کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، با توجه به اعلام نهائي قبول شدگان نهمين آزمون فراگير دستگاه‌هاي اجرايي از سوي سازمان سنجش آموزش كشور و با عنايت به فراهم آمدن تمهيدات لازم، بدينوسيله شروع فرايند جذب و بكارگيري از تاريخ 15/07/1402 اعلام می گردد.  مقتضي است افراد مشروح در جدول همراه با مدارك ذيل در روز تعيين شده به آدرس: تهران،  نبش خيابان كوشا، روبروي ورزشگاه شهيد كشوري، ساختمان آرشيو ملي، طبقه هشتم، هسته گزينش مراجعه نمايند.

1-     گواهي عدم سوء پيشينه كيفري (دو نسخه)

2-     چهار قطعه عكس 4*3 جديد (نام و نام خانوادگي پشت نويسي شود)

3-     اصل و كپي شناسنامه تمام صفحات

4-     اصل و كپي كارت ملي (پشت و رو)

5-     اصل و كپي آخرين مدرك تحصيلي

6-     اصل و  كپي كارت پايان خدمت (مخصوص برادران)

7-     مدارك مربوط به سوابق ايثارگري (در صورت وجود)

8-     مدارك مربوط به سوابق بسيج و گردان هاي عاشورا و الزهرا (س) (درصورت وجود)

9-     آخرين حكم كارگزيني يا قرارداد (در صورت اشتغال)

10- رزومه و سوابق فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي( درصورت وجود)

توجه به نکات ذیل الزامی است :‌

  1. در صورت انصراف از استخدام، فرد مي‌بايست درخواست كتبي خود را به سازمان ارسال نمايد.
  2.  عدم مراجعه در روزهای تعیین شده (بدون هماهنگی با سازمان) ، به منزله انصراف تلقی گردیده و مسئولیت عواقب آن بر عهده داوطلب خواهد بود.  

تاریخ و روز حضور

شنبه 1402/07/15

زمان

9:00-10:00

10:00-11:00

11:00-12:00

داوطلب

کیانوش شیخی سینی- مریم بلندی

سجاد برزگر هفشجانی-افروز مرادی

مهسا همایون نیا- الهام مظاهری حسین آبادی

تاریخ و روز حضور

یکشنبه 1402/07/16

زمان

9:00-10:00

10:00-11:00

11:00-12:00

داوطلب

حسین افتخاری جلیسه- عرفان قادری آزاد

سهیلا شعبانی مشکول - فائزه مرادی

سیده سارا موسوی -فرشته صفری

تاریخ و روز حضور

دوشنبه 1402/07/17

زمان

9:00-10:00

10:00-11:00

11:00-12:00

داوطلب

راضیه فرشید - حمزه مرادی بهرام

امیر نیک زمان-  رقیه محب الماسی

مرضیه حسنی- سمیرا  رسولی

تاریخ و روز حضور

سه شنبه 1402/07/18

زمان

9:00-10:00

10:00-11:00

11:00-12:00

داوطلب

مانی صادقی ویشکانی - راضیه حیدری بابارود

زینب ناصری-  زهرا حسین‌نیا تنها

 مریم طاوسی

 

 

 

 

 

 

 

 


با هدف بررسی بخش های مختلف جشنواره؛

جلسه سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برگزار شد


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۳ - ۱۶:۴۲:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۷/۳ - ۱۶:۴۵:۳۱
جلسه سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برگزار شد
نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران با حضور علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و اعضای این شورا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران به منظور بررسی زوایای مختلف برگزاری این دوره از جشنواره، با حضورعلیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، معاونان و جمعی از مدیران این سازمان در تاریخ سوم مهرماه برگزار شد.

در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، ضمن بررسی بخش های جانبی جشنواره، تعیین بازه زمانی پذیرش آثار، نحوه حمایت از پژوهشگران و آثار برگزیده و غیره، مقرر شد نظامنامه این دوره از  جشنواره ملّی پژوهش و فناوری تهیه و جهت اعلام نظر در اختیار اعضا قرار گیرد.


انتصاب های جدید در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱ - ۱۳:۲۰:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۷/۱ - ۱۳:۳۱:۲۰
انتصاب های جدید در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در احکامی سرپرست معاونت اسناد ملّی، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع، سرپرست اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل و رئیس پژوهشکده اسناد را منصوب کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران ضمن قدرانی از مدیران پیشین در احکامی جداگانه معاونان و مدیران جدید این سازمان را منصوب کرد.

بر همین اساس سید هادی موسوی به عنوان سرپرست معاونت اسناد ملّی، محمد عباسی به عنوان سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع، میترا حاجیان به عنوان سرپرست اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل و علی کالیراد به عنوان رئیس پژوهشکده اسناد معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران منصوب شد.


به منظور نگهداری بهینه؛

اهدای جایزه ادبی و تاریخی استاد انوار به سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱ - ۱۱:۴۸:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۷/۱ - ۱۱:۵۳:۵۶
اهدای جایزه ادبی و تاریخی استاد انوار به سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران
لوح تقدیر و هدایای تعلق گرفته شده به استاد فقید سید عبدالله انوار، چهره فرهیخته و برجسته تاریخ و فرهنگ ایرانی، در بیست و نهمین جایزه ادبی و تاریخی بنیاد موقوفات استاد محمود افشار به سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران تحویل شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، جوایز اهدایی از بیست و نهمین جایزه ادبی و تاریخی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به استاد سید عبدالله انوار؛ با حضور چهره های فرهیخته و پیشکسوت عرصه فرهنگ، به منظور نگهداری بهینه، به عنوان گنجینه میراث معنوی ایرانیان به سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران تحویل  شد.

در این جلسه سید مصطفی محقق داماد استاد حوزه و دانشگاه و رئیس هیأت امنای بنیاد موقوفات محمود افشارو نجفقلی حبیبی استاد پژوهشگر فلسفه اسلامی و از اعضای هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، محمد افشین وفایی مدیرعامل بنیاد موقوفات استاد محمود افشار، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، عصمت مومنی معاون کتابخانه ملّی ایران، فاطمه صدر معاون پژوهش و منابع دیجیتال، سید هادی موسوی سرپرست معاونت اسناد ملّی، میترا حاجیان سرپرست اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل و غلامرضا امیرخانی و علی عاشورلو مشاوران رئیس این سازمان حضور داشتند.

لازم به توضیح است، نشانِ استاد محمود افشار، قالیچه ابریشمی مزین به نامِ این استاد بزرگوار و لوح تقدیربنیاد موقوفات محمود افشار از جمله موارد اهدای شده به استاد عبدالله انوار بود که به سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران تحویل شد.


با توجه به ضرورت ارائه خدمات بهینه به کاربران؛

کمیته تخصصی ارائه خدمات و استفاده از اطلاعات و دانش برگزار شد


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۹ - ۱۱:۵:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۶/۲۹ - ۱۱:۱۰:۴۹
کمیته تخصصی ارائه خدمات و استفاده از اطلاعات و دانش برگزار شد
نخستین کمیته تخصصی ارائه خدمات و استفاده از اطلاعات و دانش با حضور نمایندگانی از مجمع کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، کمیته تخصصی ارائه خدمات و استفاده از اطلاعات و دانش با بررسی چگونگی ارائه مرجع مجازی مشارکتی به کاربران در اندیشگاه فرهنگی این سازمان برگزار شد.
الهام چیذری فرد مدیرکل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با اشاره به اهداف برگزاری این کمیته تخصصی گفت: ضرورت توجه به اعضا و کاربران غیر عضو کتابخانه های بزرگ کشور در راستای ارائه خدمات بهینه همواره از موضوعات مهم و مورد توجه کتابخانه های بزرگ کشور بوده است.
وی ادامه داد: از همین رو هدایت و برنامه ریزی به منظور رشد و توسعه خدمات اطلاعاتی، ارائه الگوهای خدمات نوین اطلاعاتی، ارائه دستورالعمل های ارتقای خدمات اطلاعاتی، برنامه‌ریزی و ارائه خدمات یکپارچه اطلاعاتی، برنامه‌ریزی ایجاد نظام عضویت ملّی در کتابخانه های کشور و نظارت و سنجش کیفیت خدمات اطلاعاتی، برگزاری نشست‌های تخصصی خدمات مرجع، توسعه مرجع مجازی، خدمات مرجع مجازی مبتنی بر فناوری (توسعه چت‌بات)، ایجاد بستر برای تشکیل شبکه متخصصان آنلاین و آف لاین و ارائه خدمت تحویل مدرک از اهداف برگزاری این کمیته در راستای انتقال تجربه بوده است.

در ادامه این کارگروه تخصصی، موضوع چگونگی ارائه خدمات مرجع مجازی مشارکتی و زیرساخت های ایجاد آن از سوی اعظم نجفقلی نژاد عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و صدیقه شاکری کارشناس مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و دبیر کمیته خدمات مرجع و اطلاع رسانی «ایفلا» مطرح شد.
اعظم نجفقلی نژاد دانش آموخته علم اطلاعات و دانش شناسی در توضیح خدمات مرجع مجازی مشارکتی گفت: خدمات مرجع مجازی مشارکتی به مجموع خدماتی گفته می شود که در آن دو یا چند کتابخانه جهت ارائه خدمات مرجع با استفاده از یکی از اشکال خدمات مرجع مجازی به صورت مشارکتی یا گروهی عمل می کنند. در این نوع خدمات کاربر تقاضایی را به یک کتابخانه که در شبکه کتابخانه ها عضو است؛ می فرستد. کتابخانه دریافت کننده پرسش، در صورتی که قادر به ارائه پاسخ باشد، این کار را انجام می دهد؛ در غیر این صورت پرسش را به کتابخانه دیگری که عضو شبکه است و توانایی پاسخگویی به این پرسش را دارد، ارسال می کند. تا پاسخ از طریق آن کتابخانه تهیه و به کاربر تحویل داده شود.
وی یادآور شد: افزایش ساعت کار ارائه خدمات مرجع مجازی با توجه به اختلاف زمان میان ساعات کاری کتابخانه ها، افزایش تعداد متخصصان پاسخگو به سوالات، صرفه جویی در هزینه های مربوط به تهیه نیروی انسانی متخصص برای پاسخگویی به سوالات، هزینه های مربوط به نرم افزارها و تهیه پایگاههای اطلاعاتی و دستیابی به دانش کتابداران متعدد و افزایش دامنه موضوعاتی که می تواند تحت پوشش قرار گیرد؛ از جمله دلایل استفاده از خدمات مرجع مجازی مشارکتی است.
در ادامه این نشست نمایندگان مجمع کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب) نقطه نظرها و تجربیات خود را در حوزه خدمات مرجع مجازی ارائه کردند.
نشست کمیته تخصصی مرجع و اطلاع رسانی با حضور عصمت مومنی معاون کتابخانه ملّی ایران، الهام چیذری فرد مدیرکل اطلاع رسانی، علیرضا انتهایی مدیرکل پردازش منابع و فناوری‌های دیجیتال، سیامک محبوب مناس مدیرکل پ‍ردازش و سازماندهی ، زهرا مدرسی مدیرکل منابع خطی و نادر، سمیه سادات هاشمی رئیس گروه مرجع و خدمات ویژه، مریم حاتمی کارشناس مسئول مرجع، زهرا طاهری رییس گروه اطلاع رسانی منابع خطی و نادر  سازمان اسناد و کتابخانه ملّی و امیررضا اصنافی نماینده وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، اصغرگودرزی مدیرکل امور کتابخانه ای نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سید مهدی حسینی معاون مدیرکل امورکتابخانه ای نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حجت الاسلام علی اکبر شهرامی مسئول امور کتاب و کتابخوانی اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان های کشور،  فریده مداحی نماینده کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران، مهندس علی ضرابی مدیریت فضای مجازی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی،  نادیا صنیعی هیات علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد و  مهدیه قنبرپور نماینده معاون پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.


با حضور نسخه شناسان؛

نسخه خطّی سیره نبوی ابن هشام مورد بررسی قرار گرفت


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۷ - ۱۱:۴۵:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۶/۲۷ - ۱۱:۴۹:۱۵
نسخه خطّی سیره نبوی ابن هشام مورد بررسی قرار گرفت
نخستین نشست از سلسله نشست های تخصصی «بلاغ» با حضور نسخه شناسان، مصححان و فهرست نگاران به منظور بررسی نسخه خطّی سیره نبوی رسول الله تالیف ابن هشام، در سالن محدث ارموی تالار ایرانشناسی کتابخانه ملّی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، در این نشست تخصصی که با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه های خطی ایران برگزارشد؛ زهیر طیّب مدیر انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه های خطّی ایران، علی بهرامیان معاون علمی دائره المعارف بزرگ اسلامی، سید محمد منصور طباطبایی دانشیار زبان و ادب فارسی دانشگاه تهران درباره جایگاه و اهمیت تصحیح متون و دست نوشته های خطی صحبت کردند.

در ابتدای این نشستِ تخصصی محمد صادق ابراهیمیان شرح مختصری از نسخه خطّی سیره نبوی رسول الله ابن هشام که در مخازن کتابخانه ملّی ایران موجود است؛ را ارائه کرد و درباره کاتب اثر، چند خط بون و غیره توضیح داد.

ایده برپایی نشست هایی مربوط به نسخ خطّی در کتابخانه ملّی ایران ارزشمند است

زهیر طیّب مدیر انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه های خطّی ایران در ادامه به سیره نبوی نوشته ابن اسحاق و ابن هشام و تبویب، به سی جزء نسخ خطّی اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست هایی از این دست در انجمن علمی نسخه های خطّی برگزار می شد، اما ایده برپایی نشست هایی مربوط به نسخ خطّی در کتابخانه ملّی ایران به عنوان یک نهاد مرجع امری مهم و ارزشمند است.

نگارش سیره پیامبر (ص) تاثیر بسیاری بر شناخت و آگاهی مسلمانان از حضرت داشته است

علی بهرامیان معاون علمی دائره المعارف بزرگ اسلامی با اشاره به این مطلب که سیره نبوی رسول الله ابن هشام و ابن اسحاق نقش مهمی در روند تمدن اسلامی در جهان داشته است؛ اظهار داشت: افرادی که با زندگی پیامبر اسلام آشنایی دارند می دانند که کتاب سیره نبوی یکی از مهمترین مکتوبات در حوزه اسلام شناسی و تمدن اسلامی است. زیرا در این کتاب، کاتب مطالبی را از دیدگاه مردم و شناخت آنها نسبت به زندگی پیامبر (ص) گرد آوری کرده است. این کتاب روایت مردم مدینه بعد از هجرت پیامبر از مکه به مدینه را شامل می شود و نکته قابل تامل این است که حتی مسائل مربوط به قبل از هجرت نیز از دیدگاه مردم مدینه بیان شده است. یکی از مهمترین نکات در این نسخه خطّی چگونگی تنظیم و تدوین روایت ها کنار یکیدگر است به گونه ای که تصویرارائه شده از پیامبر (ص) در این کتاب، تصویری کماکان ثابت است.

وی ادامه داد: شیوه نگاه ابن اسحاق به سیره پیامبر (ص) تاثیر بسیاری بر شناخت و آگاهی مسلمانان از حضرت و شیوه زندگی بزرگوار ایشان داشته است.

زهیر طیّب در تکمیل صحبت های بهرامیان متذکر شد: از نظر نسخه شناسی، موضوعی که درباره این کتاب مطرح است، این است که در برخی مقاطع بخش هایی از آن مربوط به یک زمان نیست. بنابراین توجه به این موضوع که این کتاب در چه زمان هایی نوشته شده و یا اینکه آیا مورد بازنویسی قرار گرفته است؟ باید در مطالعات نسخه شناسی مورد توجه قرار گیرد و علت یابی شود.

بهرامیان معاون علمی دائره المعارف بزرگ اسلامی تصریح کرد: از سیره ابن اسحاق اثری برجای نمانده است و ظاهرا فقط بخشی از آن در آفریقا یافت شده است و ابن هشام سیره را از ابن اسحاق تهذیب و بسیاری را حذف کرد و بخش هایی را هم به آن افزوده است که به اعتقاد من مقدمه اصغر مهدوی بر خلاصه سیره ابن اسحاق بهترین اطلاعات را درباره سیره و سیره نویسی به دست می دهد. ضمن اینکه سیره ابن هشام نیاز به تصحیح دارد.

باید وزارتخانه ای با داشتن ردیف بودجه مشخص برای مخطوطات ایران تاسیس شود

سید محمد منصور طباطبایی دانشیار زبان و ادب فارسی دانشگاه تهران گفت: یکی از مهمترین سیره ها «المنتقی» از سعید الدین محمد کازرونی است و در مسجد جامع عتیق شیراز هر جمعه سیره خوانی رواج داشته است. مرحوم حائری رییس فقید کتابخانه مجلس شورای اسلامی در صحبت های خود بیان می کرد که تاریخ ادبیات و اسلام را باید بر مبنای نسخه های خطّی از نو نگارش کرد. زیرا با هم پوشانی ترجمه های متعدد و فهرست نسخه های ناشناس می توان شناسایی نسخ بدون عنوان و مولف را انجام داد.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر کتابخانه های متعددی با منابع خطّی ارزشمندی در ایران وجود دارد که به عنوان مراکز مرجع فعالیت می کنند و هریک بر اساس دستور العمل خود پیش می روند. اما آنچه مسلم است برای برنامه ریزی درباره نسخ خطّی، باید وزارتخانه ای با داشتن ردیف بودجه مشخص و سالیانه، متولی مخطوطات ایران باشد که بر اساس دستور العمل واحد و جامعی عمل کنند.

سید محمد منصور طباطبایی خاطرنشان کرد: در ذیل فعالیت های مربوط به نسخه شناسی باید مخزن جامعی از فهارس مخطوطات جهان اسلام به صورت الکترونیکی ایجاد کرد تا بتوان بانک غنی اطلاعاتی در این زمینه داشته باشیم. برای رسیدن به این مقصود باید یک نظارت عالیه بر رَف خوانی کل کشور ایجاد شود.


 

 


به منظور انتقال تجربه؛

گزارش سفر هشتاد و هشتمین نشست جهانی (ایفلا) ارائه شد


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۶ - ۱۳:۲۴:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۶/۲۶ - ۱۳:۳۰:۴۷
گزارش سفر هشتاد و هشتمین نشست جهانی (ایفلا) ارائه شد
گزارش حضور در هشتاد و هشتمین نشست فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری (ایفلا) به منظور انتقال تجربه و با نگاهی گذرا به برنامه های برگزار شده در این نشست، از سوی عصمت مومنی معاون کتابخانه ملّی ایران ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، عصمت مومنی معاون کتابخانه ملّی ایران که به نمایندگی از سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در هشتاد و هشتمین نشست جهانی فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری «ایفلا» حضور داشت؛ از زوایای مختلف موضوعاتِ مطرح شده در این نشست را مورد بررسی قرار داد. 

معاون کتابخانه ملّی ایران با اشاره به برگزاری هشتاد و هشت دوره از نشست جهانی (ایفلا) گفت: رسیدن به عدد هشتاد و هشت سال از برگزاری یک رویداد فرهنگی در عرصه بین الملل، گویای بهره مندی از  مدیریت پایدار است. 
وی ادامه داد: مدیریت پایدار به معنای پایبندی به ارزش های تخصصی در حوزه کتاب و کتابداری است که توانسته در طول سالیان متمادی همه متخصصان، حرفه مندان و کتابداران را کنار هم جمع کند و با سرفصل های مشخص و تعیین کمیته های متفاوت و کاربردی، تجربیاتِ جهانی را به اشتراک بگذارد. 
معاون کتابخانه ملّی ایران درباره برنامه های برگزار شده در نشست (ایفلا) اظهار داشت: در مدت زمان برگزاری این نشست جهانی، تعداد 50 کمیته تخصصی، 80 پنل ارائه علمی و18 بخش تخصصی که فقط افراد اصلی و هیات امنای ایفلا در آن حضور دارند؛ برپا شد.
مومنی تصریح کرد: از تعداد 50 کمیته تخصصی (ایفلا)، کتابخانه ملّی ایران در 6 کمیته عضویت دارد که در این فضای موجود سعی می شود انواع فعالیت های کتابخانه ای تخصصی، ارتباط با آموزش و دانشگاه ها و سایر مسائل مرتبط تبیین شود تا با متقاضیان جهانی به تعامل و تبادل برسیم. البته برای رسیدن به تبادل و اشتراک گذاری تجربیات نیازمندِ ایجاد بستر و فضای لازم برای انجام پروژه های مشترک هستیم که در این راستا با احیای مجمع کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب)، کمیته های تخصصی و همچنین کمیته های مسئله محور شکل گرفته است که نتایج و پروژه های به دست آمده از این کمیته ها می تواند قابلیت ارائه در عرصه بین الملل را داشته باشد.
عصمت مومنی معاون کتابخانه ملّی ایران در ادامه این نشست، ماموریت و چشم انداز برخی از کتابخانه های مطرح مانند هلند، بلژیک، چین و غیره را با پخش بخش هایی از صحبت های روسای این کتابخانه ها تشریح کرد. 
در پایان برخی از اعضای حاضر در این نشست، سئوالاتی درباره نشست جهانی (ایفلا) مطرح کردند.


با هدف بررسی تحقیق و تصحیح نسخه های خطی

نشست تخصصی «بلاغ» برگزار می شود


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۶ - ۱۰:۳۶:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۶/۲۶ - ۱۰:۵۵:۵۲
نشست تخصصی «بلاغ» برگزار می شود

نخستین نشست از سلسله نشست های تخصصی «بلاغ» با حضور نسخه شناسان، مصححان و فهرست نگاران با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه های خطی ایران برگزار می‌شود.
 

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، سید محمد منصور طباطبایی دانشیار زبان و ادب فارسی دانشگاه تهران، علی بهرامیان معاون علمی دائره المعارف بزرگ اسلامی و زهیر طیب مدیر انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه های خطی ایران در این نشست تخصصی درباره جایگاه و اهمیت تصحیح متون و دست نوشته های خطی صحبت خواهند کرد.
 


به همت معاونت پژوهش و منابع دیجیتال؛

دوره آموزشی «سازماندهی منابع دیجیتال» برگزار می شود


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۲ - ۱۶:۵۰:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۶/۲۲ - ۱۶:۵۴:۴
دوره آموزشی «سازماندهی منابع دیجیتال» برگزار می شود
دوره آموزشی «سازماندهی منابع دیجیتال» با هدف آشنایی با ابزارهای کار با فراداده و داده های پیوندی و استانداردهای مرتبط به همت معاونت پژوهش و منابع دیجیتال برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، دوره آموزشی «سازماندهی منابع دیجیتال» با تدریس علیرضا انتهایی مدیر کل پردازش منابع و فناوری های دیجیتال از تارخ 17 مهرماه سال جاری در مركز آموزش ساختمان كتابخانه ملّی ایران برگزار می‌شود

شرکت کنندگان در این دوره آموزشی با مفاهیم مقدمه‌ای بر استانداردهای فراداده‌ای و انواع آن، زبان نشانه‌گذاری گسترش‌پذیر(XML)، استاندارد( Marc)، استاندارد( Dublin Core ) و ابزارهای کار با فراداده و داده¬های پیوندی و استانداردهای مرتبط آشنا می‌شوند. 
لازم به توضیح است این دوره آموزشی ، روزهای دوشنبه از ساعت 10 الی 12 به مدت 10 ساعت در مركز آموزش ساختمان كتابخانه ملّی ایران برگزار می‌شود و کارشناسان حوزه منابع دیجیتال فرهنگستان هنر نیز در این دوره شرکت خواهند داشت.