بررسی تاریخی شکل‌گیری مدارس نوین در کتابخانه ملی


تاریخ انتشار: ۱۴۰۴/۷/۲۷ - ۹:۲۵:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۴/۷/۲۷ - ۱۴:۱۵:۴۵
بررسی تاریخی شکل‌گیری مدارس نوین در کتابخانه ملی

چهارمین نشست از سلسله رویدادهای «روزهای ایران‌شناسی» با موضوع «تحولات آموزشی از مکتب‌خانه تا مدرسه» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود؛ در این نشست، تحولات آموزش و مفهوم کودکی واکاوی می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در چهارمین نشست از مجموعه برنامه‌های «روزهای ایران‌شناسی»، دو پژوهشگر تاریخ معاصر ایران، الهام ملک‌زاده و زهرا حاتمی، به بررسی ابعاد گوناگون شکل‌گیری و توسعه نظام آموزش نوین در ایران می‌پردازند.

در این رویداد، حاتمی با محوریت موضوع «رابطه دوسویه نظام آموزش مدرن و مفهوم جدید کودکی در ایران» به اهمیت درک نو از کودکی و حقوق کودکان می پردازد؛ موضوعی که به گسترش آموزش عمومی یاری می‌رساند.

همچنین ملک‌زاده با مروری بر قوانین و مصوبات ادوار مختلف مجلس شورای ملی، سیر تحول قوانین مؤثر بر نظام تعلیم و تربیت ایران را از دوران مشروطه تا پایان دوره پهلوی اول واکاوی می کند.

نشست حاضر با هدف تحلیل تاریخی تحولات آموزشی از مکتب‌خانه تا مدرسه و نقش آن در بنیان‌نهادن نظام آموزشی عمومی و شکل‌گیری طبقه متوسط جدید در ایران مدرن برگزار می‌شود.

چهارمین نشست «روزهای ایران‌شناسی» روز سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴، ساعت ۱۰ صبح، در تالار محدث کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.