معاون توسعه مدیریت ومنابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مطرح کرد

سامانه «داشبورد» عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی را شفاف می‌کند


تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۱۱:۳۵:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۲/۱۰ - ۱۲:۱۸:۴۷
سامانه «داشبورد» عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی را شفاف می‌کند
معاون توسعه مدیریت ومنابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، راه‌اندازی سامانه «داشبورد» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را آشنایی مخاطبان دغدغه‌مند باعملکرد بخش‌های مختلف سازمان عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به نقل از خبرگزاری کتاب ایران)ایبنا(، مظفر پاسدار شیرازی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران با بیان جزئیات سامانه «داشبورد» که به تازگی درسازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران رونمایی شده است؛ گفت: این سامانه برای مخاطبان دغدغه‌مند در نظرگرفته شده تا با دسترسی به اطلاعات عملکرد بخش‌های مختلف سازمان را مشاهده، نقد و حتی به چالش بکشاند.

وی ادامه داد: با رویکرد علمی و بر پایه تجربه‌های جهانی شاخص‌های سازمان مبتنی بر شرایط سازمان و کشور طراحی، پیاده‌سازی و چندبار اصلاح شد و هر واحدی که به مخاطبان خود خدمتی ارائه می‌دهد، دارای شاخص شده و عملکرد هر بخش در دل این شاخص آشکار می‌شود. شاخص‌ها در سامانه داشبورد به‌صورت سالیانه، نقطه به نقطه و حتی منطقه‌بندی شده در پهنه کشور قابل مشاهده، مقایسه و گزارش‌گیری است.
 

پاسدار شیرازی اشاره کرد: پیش از این دوره مدیریت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بحث شاخص‌ها مطرح شده و برخی از آن‌ها نیز طراحی شده بود. از اواخر سال ۱۳۹۶ و اوایل سال ۱۳۹۷ بحث طراحی شاخص‌ها مبتنی بر مولفه‌های بین‌المللی کلید خورد.
 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: بر همه روشن است که اطلاعات و داده چه‌ اندازه می‌تواند در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری مدیران موثر باشد. تا پیش از این، اطلاعات مربوط به عملکرد بسیاری از بخش‌های سازمان وجود نداشت، یا دستی و خود اظهارانه بود و در بخش‌های دیگر نیز به‌صورت پالوده و روش‌مند تجمیع نشده بود.
 

به‌گفته وی، عمده تصمیم‌گیری‌ها با رویکردهای سنتی گرفته می‌شد؛ اما امروز داده‌های عملکردی غالبا از دل عملکرد واقعی و از خروجی سامانه‌های سازمان ثبت و ضبط می‌شود و در دل شاخص خود را نمایان می‌کند. این مهم امکان ارزیابی عملکرد هر بخش را برای مدیران بالاتر فراهم می‌کند تا مدیران ارشد بر اساس اطلاعاتی که به دست می‌آورند، سیاستگذاری‌های لازم را انجام دهند و در نهایت رویکردهای تحولی و اصلاحی مبتنی بر اطلاعات اتخاذ شود.
 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان کرد: نکته مهمی که در سالیان گذشته سازمان از این حیث آسیب دیده است، نبود اصل شفافیت است. به بیان دیگر مخاطبان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشگران، دغدغه‌مندان دانش و فرهنگ کشور به چه میزان اطلاعات از عملکرد عمومی و تخصصی سازمان به‌دور از هیاهو و نمایش‌ها دارند؟ چه میزان از ماموریت‌های سازمان و وظایف سازمان در طول سالیان و دهه‌های گذشته انجام شده است؟ و چه قدر انجام نشده است؟ برای مثال ما چند درصد از کتاب‌های حافظه ملی و نشریات فارسی ایرانیان را گردآوری کردیم؟ و چند درصد از وظایفمان در حوزه منابع دیگر سازمان را انجام داده‌ایم؟
 
وی درباره مزایای راه‌اندازی سامانه «داشبورد» گفت: رویکرد جدید سازمان به‌ویژه در سامانه «داشبورد» این است که تا بخشی از شاخص‌ها و اطلاعاتی را که دغدغه افکارعمومی است، به اطلاع برساند. این سامانه یک گام رو به جلو برای سازمان به شمار می‌آید؛ چراکه سازمان با این سامانه به رویکرد برونگرا دست پیداکرده وسعی دارد با مخاطبان خود شفاف باشد و اطلاعات شاخص عملکرد سازمان در اختیار آن‌ها قرار بدهد.
 

معاون توسعه مدیریت ومنابع انسانی سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران ادامه داد: شاخص‌های این داشبورد به مخاطب کمک می‌کند تا جایگاه و عملکرد چندماهه و حتی چندساله بخش‌های مختلف سازمان را مشاهده کند. بنابراین همه فعالیت‌ها و عملکردهای سازمان بر روی این شاخص‌ها، گویا و قابل پیگیری است. به‌عنوان مثال اگر گفته می‌شد که افتتاح پنجره واحد نشر، یک اقدام استراتژیک با نزدیک شدن دو مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بوده؛ در این داشبورد شاخص‌های پوشش فیپا و پوشش واسپاری از سوی مخاطب قابل ملاحظه است و جهش این دو شاخص به‌خوبی خود را نشان می‌دهد.
 

پاسدار درباره نقش این سامانه در تثبیت فعالیت‌ها و عملکرد مدیران آتی عنوان کرد: این شاخص‌ها کمک می‌کند مخاطب در جریان امور قرار بگیرد. به عبارت بهتر سازمان مردم و مخاطبان خود را ناظر بر امور خود قرارداده و می‌دهد. درواقع همانطورکه گفتم سازمان را به بوته نقد می گذاریم. بااین شیوه نه تنها مدیران قبلی و مدیران کنونی بلکه نحوه عملکرد مدیریت آتی سازمان نیز رصد می‌شود. این تنها راهکاری است تا سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مسیر خود با نظارت مردم به بلوغ و شفافیت و عملکرد بهینه دست پیدا کند. اگرسازمان اسناد و کتابخانه ملی براساس شاخص‌های تعریف شده بر کیفیت خدمات متمرکز باشد بی‌شک ریل فعالیت سازمان بر محور علمی و تخصصی با شفافیت و نظارت مردم و دغدغه‌مندان اتفاقات خوبی را برای کشور رقم خواهد زد.
 

وی در پایان اشاره کرد: دسترسی مخاطب به این سامانه به‌صورت آنلاین و آزاد است و علاقمندان با مراجعه به آدرس www.nlai.ir/dashboard می‌توانند از سامانه آنلاین داشبورد استفاده کنند.

پایان خبر/