پیشخوان برخط شاخص‌های عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رونمایی شد


تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۶ - ۱۹:۳۲:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۲/۱۰ - ۱۲:۲۳:۱۶
پیشخوان برخط شاخص‌های عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رونمایی شد
سامانه پیشخوان برخط شاخص‌های عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (داشبورد) در راستای شفافیت فعالیت‌ها و ارائه عملکرد این سازمان به مخاطبان رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سامانه پیشخوان برخط شاخص های عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ( داشبورد) در راستای شفافیت فعالیت‌ها و ارائه عملکرد این سازمان به مخاطبان با حضور اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مظفر پاسدار شیرازی معاون توسعه و منابع رونمایی شد. 

اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم رونمایی از سامانه برخط شاخص‌های عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: این سامانه موجب شفافیت خدمت‌رسانی به مخاطبان می‌شود. بنده معتقدم که در حوزه تفکر نباید نگاه امنیتی وجود داشته باشد، از همین رو اطلاعات یک سازمان فقط منحصر به همان سازمان نیست و حق مخاطب است که این اطلاعات را در اختیار داشته باشد.

وی اظهار داشت: سطح دسترسی مخاطب به اطلاعات باید تا اندازه ای باشد که منافع ملی را خدشه دار نکند و به طور قطع همه دستگاه‌ها ملاحظاتی را برای ارائه اطلاعات خود به مخاطب دارند. بنابراین با توجه به همه ملاحظات سازمانی باید تا جایی که امکان دارد اطلاعات را به طور شفاف در اختیار مخاطب قرار داد.   

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با رونمایی از این سامانه داشبورد مخاطبان خود را در بررسی عملکرد سازمانی شریک کرده است که این مشارکت باعث رشد دانسته‌ها و داشته‌های سازمان‌ می‌شود.

مظفر پاسدار شیرازی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: هدف از راه اندازی سامانه پیشخوان برخط شاخص‌های عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (داشبورد) ارزیابی عملکرد سازمان از گذشته تا دوران کنونی و حتی آینده است.

وی ادامه داد: اگر سند استراتژی «هاب دانش» به شیوه مناسبی سرلوحه مسیر قرار می‌گرفت امروز به جای کمیت‌ها، حوزه کیفیت‌ها را ارتقا می‌دادیم.

پاسدار شیرازی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران باید دچار تغییر رویکرد می‌شد پس باید از درون گرایی به برون گرایی دست پیدا می‌کرد.

وی گفت: بنابراین باید دست یاری به سوی مخاطبان یعنی مردم، نهادهای مرتبط، اساتید دانشگاه، متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، رشته تاریخ و پژوهش‌گران و همه افرادی که به منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیاز داشتند؛ دراز می‌کردیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان ادامه داد: «پنجره‌ واحد نشر» نیز محصول این تغییر رویکرد بود و یکی از الزامات این تغییرات، ارائه گزارشات شفاف از فعالیت‌ها و حتی کسری‌ها بود، یعنی نه تنها نباید کسری‌ها را پنهان کنیم بلکه باید از مردم کمک گرفت و ما با ارائه اطلاعات شفاف و دریافت بازخوردها متوجه می‌شویم که در چه قسمت‌هایی دچار نقص هستیم تا نهادهای سیاست‌گذار و نهادهای همکار برای رفع این کسری‌ها و نواقص اقدام کنند.

وی افزود: از همین رو سامانه داشبورد در به روزآمد شدن شاخص‌ها کمک کرد تا این شاخص‌ها تبدیل به قطب نما شود و این مهم باعث شد طرح و پروژه‌های جدیدی کلید زده شود و در همین راستا مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور سازمان راه‌اندازی شد، در حالی که تا دو سال قبل اصلاً چنین داده‌هایی وجود نداشت.

پاسدار شیرازی ادامه داد: از دفتر برنامه‌ریزی سازمان برای همکاری در راه اندازی سامانه داشبورد قدردانی می کنم. زیرا با تعریف سامانه داشبورد عملکرد سازمان بازطراحی شد تا با شفافیت به سیاست‌گذاران و مردم اعلام شود که این سازمان در چه جایگاهی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از این حرکت حمایت کرد و هم اکنون نیز تمام اداره کل‌های این سازمان حداقل یک یا دو شاخص دارند و تمام عملکرد سازمان بر روی این شاخص‌ها به صورت شفاف دیده می‌شود، تا بتوان بر اساس اساسنامه این سازمان، مصوب در سال ۱۳۶۹، به اهداف بلندی که برای سازمان تعیین شده دست یافت، تا خدمت‌رسانی بهتر و شفاف‌تری به مخاطبین ارائه شود.

بابک زنده دل نوبری مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز به تشریح راه‌اندازی و تاثیرات این سامانه ‍پرداخت.

وی در ابتدا با تشریح وضعیت فعالیت‌ دورکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ایام کرونا گفت: در این مدت شیوه دورکاری اصلاح و ارتقاء یافت که منجر به توسعه ظرفیت دورکاری شد، همچنین در این مدت سرورهای سازمان نیز برای خدمات رسانی در ایام کرونا ارتقاء پیدا کرد.

زنده دل با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های جدید برای توسعه فعالیت‌های دیجیتال عنوان کرد: برای بهبود خدمات اسنادی اقداماتی انجام شده است که یکی از این طرح‌ها پروژه «کایزن» بود.

وی در تشریح بهبود خدمات اسنادی و دستاوردهای آن افزود: توسعه قفس بندی مخازن، اصلاح ساختار سازمان، حذف موازی کاری در دیجیتال سازی اسناد، توسعه فهرست‌نویسی ردیفی و کاهش زمان خدمت رسانی در حوزه اسناد از ۱۰ روز به ۳ ساعت از دستاوردهای ایجاد ظرفیت‌های جدید در حوزه خدمات اسنادی بوده است.

زنده دل با اشاره به راه اندازی سامانه «پنجره واحد نشر» و فوایدی که این سامانه دربرداشت، گفت: ساماندهی آمار نشر کتاب و افزایش «فیپا» از دستاوردهای پنجره واحد نشر بوده است.

وی در خصوص فواید راه‌اندازی شبکه کتابخانه‌ها نیز گفت: توسعه «شابکا» و تسهیل خدمت جستجو برای کاربران، اصلاح فرایند عملیاتی در زمینه واسپاری، فیپا، فاپا و کاهش متوسط زمان ارائه خدمات، نیز از فواید راه‌اندازی این شبکه بوده است.

زنده دل خاطرنشان کرد: در حوزه شاخص‌های عملکردی کتابخانه‌ای، کارهای متعددی در دنیا صورت گرفته ولی در حوزه شاخص‌های عملکرد آرشیوی فقط ۱۰ تا ۱۲ کشور به این کار اقدام کردند و سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز مدل بومی شاخص عملکردی آرشیو را اجرا کرده است.

گفتنی است در مراسم رونمایی سامانه داشبود مدیریتی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حسن باقری مدیرکل توسعه خدمات دیجیتال سازمان و علی بزرگی عضو هیات علمی دانشکده صنایع داشگاه تهران به همراه میترا صمیعی عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبایی به تشریح و جزئیات راه اندازی و تاثیرات عملکردی سامانه «داشبورد» پرداختند.

پایان مطلب//