مصطفی معین اندیشمندی بیادعا است
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آیین نکوداشت مصطفی معین، وزیر اسبق علوم تحقیقات و فناوری گفت: مصطفی معین اندیشمندی بی ادعا است؛ بدون شک سخن گفتن از دکتر مصطفی معین نه کاری آسان که نیازمند ژرف اندیشی و توجه به ابعاد شخصیتی است ذیوجوه، او کسی است که دانش را با تفکر، تدبیر را با تصمیم، اخلاق را با علم و مدارا را با صبوری ممزوج ساخته و من امروز از زاویه تصدیگری وی در منصب وزارت علوم میخواهم سخن بگویم و ورود به عرصههای دیگر و اثرگذاری و اثر بخشی او را سایر یاران همراهشان محول می کنم بویژه عرصه سیاست را.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: حضور او در مسند وزارت علوم معنی بخش حکمرانی است که به تعبیر افلاطون یک حکمران اگر برخوردار از سه صفت حکمت، شجاعت اخلاقی و اعتدال باشد مدینه فاضلهای شکل خواهد گرفت که سعادت همگان را فراهم میسازد و شهاب الدین سهروردی حاکمیت حکیمی متأله را راه رسیدن به مدینه فاضله میداند و این دو نظر یعنی همین انسان وارستهای که میتواند ترسیمگر مدینه فاضلهای باشد که در آن امانت ها به اهلش سپرده می شود که خداوند میفرماید: أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ الی أَهلِها و اهل آن همان کسی است که قدرت اندیشه و دانش، عقل و تدبیر و اخلاق و امانتداری را به مدد گرفته تا مصداق این آیه شریفه باشد که میفرماید : إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ و اکنون رشته کار به دست امینی اندیشمند سپرده شده است.که اساس و مبنای مدیریتش را تحول و تغییر آنچه بوده و آنچه باید باشد آن هم بر مبنای دانش و تعامل قرارداده است تا بتواند فرهنگ اداری را تحولی دیگر بخشد و شأن دانش و دانشمند و دانشجو را به دیگران و به خودشان بشناساند. در حالیکه خود این تجربه را قبلاً نیاموخته که چگونه میتوان فرهنگ یک ملت را متحول کرد.
وی ادامه داد: لیکن نیک میداند که تحول فرهنگی از دو ویژگی باید برخوردار باشد گفتمان بر اساس دانش و تصمیم بر اساس تدبیر اما قبل از آن باید صداها را بخوبی شنید و آنها را به سخن در آورد لیکن این نیز نیازمند تجربه زیسته است که آزمونی بر آن مترتب نبوده است. پدیدارشناسان نشان دادند که تأمل در تجربهها و پدیدارهائی که بر ما ظاهر میشوند و ما محمل آنها هستیم میتواند منبع بزرگ خلاقیت و دانش باشد پس ابتدا باید با بهرهگیری از تجربیات گذشته به وضع حالمان اشراف بیابیم تا آگاهی ها، نگرش ها و مهارت های مان در شکل دهی به پایگاه اجتماعی بتواند نقش آفرین باشد.
بروجردی افزود: دکتر معین با درک همه این ملزومات و برخورداری از آنها تن به پذیرش مسئولیت در منصب یکی از مراکز علمی داد تا بتواند جایگاه دانش را ارتقایی دیگر بخشد.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: شخصیتی که امروز از او تکریم می شود، از این جنس است. او میخواهد تحولی دانش بنیان را پایهگذار باشد تا اندیشهها بارور شده، به مدد اصلاح جامعه برآید و بدینسان راه نجات بشر هموار گردد. احتمالاً او مصداق این شعر سعدی میتواند باشد که میگوید: صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه/ بشکست عهد صحبت اهل طریق را؛ گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود /تا اختیار کردی از آن این فریق را؛ گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج / وین جهد میکند که بگیرد غریق را
وی اظهار داشت: و بر همین سیاق بود که شاهد تحولی بزرگ در بارور کردن اندیشه و توسعه دانش در وزارت علوم و در میان اصحاب اندیشه بودیم و آنچه موفقیت او را رقم زد اخلاص و صداقت و امانتداری بود که ثمرهاش را صاحبان اندیشه دریافتند و از آن دوران بخوبی یاد میکنند.
بروجردی تاکید کرد: او هرگز در این مسیر غرّه نگشت و با صلابت و جدیت به آنچه باور داشت پایبند بود چرا که نیک میدانست امانتداری و وفای به عهد از اصول اولیه باورهای ایدئولوژیکش است. او برای رسیدن به موفقیت یاران همراهی را برگزید که تا پایان مسئولیتش او را چون نگین انگشتری در بر گرفته و یاری رسانش بودند و بدینسان توانست کارنامة موفقی از حکمرانی بر مسند وزرات علوم را به یادگار گذارد بدون اینکه فراموش کند که این مأموریت امانتی است در جهت توسعه ایران عزیز و عرصة علم و دانش تا از معبر آن به درک معنای زندگی دست یابیم و معنای زندگی رسیدن به کمال در پرتو معرفت الهی است و او اینچنین بود: و مصداق این معنی قرار گرفت که: آشنایان ره عشق در این بحر عمیق/ غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده