ژیلا رسام عرب زاده عنوان کرد

نقش کمیته ملی حافظه جهانی در جهانی شدن هنر اصیل فرش ایرانی انکار نشدنی است


تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۲ - ۱۴:۲۷:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۹/۶/۳ - ۱۰:۱۱:۱۵
نقش کمیته ملی حافظه جهانی در جهانی شدن هنر اصیل فرش ایرانی انکار نشدنی است
مدیرعامل بنیاد فرش رسام عرب زاده معتقد است ثبت نقشه های فرش استاد رسام عرب زاده در کمیته ملی حافظه جهانی، گامی مهم و مقدمه ای برای جهانی سازی هنر اصیل فرش ایرانی است و نمی توان منکر نقش مهم کمیته ملی حافظه جهانی در ماندگار کردن آثار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مدیرعامل بنیاد فرش رسام عرب زاده که چندی پیش گواهی ثبت «مجموعه نقشه‌های فرش های سید ابوالفتح زیدی لطیفی» را از کمیته ملی حافظه جهانی دریافت کرده است، با بیان این مطلب بر اهمیت ثبت ملی و جهانی نقشه های فرش در کمیته ملی حافظه جهانی تاکید کرد و گفت: اثری که در کمیته حافظه جهانی و به تبع در فهرست جهانی یونسکو ثبت می شود ویترینی از ایران را به جهان معرفی می کند.

وی ثبت آثار هنری و اصیل به منظور شناساندن آن به عنوان ميراث بشری به مخاطب را حائز اهمیت دانست و افزود: ثبت اثر به معنای اهمیت آن برای ترویج و توسعه و گسترش موضوع اثر است و این امر سبب می شود تا در زمينه حفاظت بهتر اثر کوشش مضاعف شود به عبارتی ثبت هر اثر گامی مهم برای معرفی مجموعه های هنری و فرهنگی ايران به ملل و فرهنگ های ديگر است.

مدیرعامل بنیاد فرش رسام عرب زاده در ادامه به ثبت اثر «مجموعه نقشه‌های فرش های سید ابوالفتح زیدی لطیفی» درکمیته ملی حافظه جهانی ایران اشاره کرد و گفت: ثبت نقشه ها وظیفه ما را در معرفی بیشتر این مجموعه و حفظ و نگهداری آنها به عنوان یک میراث ملی دوچندان خواهد کرد. این نقشه ها حاصل کوشش های شبانه روزی استاد رسام عرب زاده است که به ایران و هنر و ادبیات و عرفان ایران بخصوص به مولوی عشق می ورزید.

وی اضافه کرد: مرحوم رسام عرب زاده روح معنویت و عشق و شیدایی خود را در تار و پود این فرش ها به یادگار گذاشت و  کمیته ملی حافظه جهانی با ثبت این نقشه به کوشش های او ارج نهاد و از هنر و خدمت او به فرهنگ ایران قدردانی کرد.

رسام عرب زاده با بیان این مطلب که ثبت نقشه های فرش این استاد گامی مهم و مقدمه ای برای جهانی سازی این هنر اصیل ایرانی است تاکید کرد: این گونه ارج گزاری ها موجب می شود که نسل آینده با خدمات و زحمات گذشتگان خود بیشتر آشنا شوند و راه آنها را دنبال کنند.

وی یادآور شد: اثری که در فهرست جهانی یونسکو ثبت می شود ویترینی از کشور خالق اثر برای جهان خواهد بود. بنابراین یکی از مهم ترین اتفاقات ممکن در مورد چنین اثری این است که به همه جهان معرفی می شود و تاثیر مهمی در جذب گردشگر برای کشور دارد که صاحب اصلی آن اثر است.

مدیرعامل بنیاد فرش رسام عرب زاده تاکید کرد: وقتی یک اثر ثبت جهانی شد به همه ملل جهان تعلق دارد و این یک امتیاز بزرگ برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی هر کشوری محسوب می شود.

رسام عرب زاده در ادامه درباره ویژگی های برجسته آثار این هنرمند گفت: آنچه بیشتر فرش رسام عرب زاده را چشمگیر و هویدا می سازد، شهامت و بی پروایی طرح ها در ارائه اندیشه های صلح طلبانه و وفاق جهانی است و در اینکار از نوآوری ها و ابتکاراتی بهره گرفته است، تا بتواند بیشترین تاثیر برابری انسان ها را بر مخاطبان خود بگذارد.

وی توضیح داد: طراحی های رسام در ابتدا خلاف انتظار بود و استادکاران قالی، پذیرای آن نمی شدند. بسیاری از طرح های او متشکل از نقش هایی متفاوت با نمونه های متعارف و مغایر با سنت های رایج بود. این طرح ها که « نقش غلط» نامیده شده، چندان مقبول واقع نشده و عمومیت نیافت. اما رسام عرب زاده از پای نمی نشیند و ترکتازی های او در به هم ریختن نظم کهن و چارچوب های دیرینه فرش به مرور ابعاد گسترده ای می یابد. او به دنبال راهی بود که پیام های خود را در قالب هنر طراحی فرش از اقلیم ایران فراتر رفته و پای بر تمدن جهان گذارد.

به گفته وی، مضمون فرش های رسام عمدتا از ادبیات کهن که جنبه جهانی آن بر همه مسلم است و بیانگر پیچیده ترین مقولات انتزاعی و عرفانی آثار بزرگ شعرای بزرگ ایران؛ مولوی، حافظ و عطار بوده است.نگرش های او در آثارش، از سوژه های متنوعی چون نظم طلبی، گریز از بیدادگری، آزادی خواهی، بی اعتباری قدرت، شهرت و ثروت، تنفر از خشونت و پرخاشگری، دوستدار جانوران و محیط زیست، پرهیز از خونریزی و خشم، نکوهش فقر و اختلاف میان ادیان برخوردار بوده است.

وی با بیان این مطلب که استاد رسام عرب زاده با بهره گیری از طبیعت، داد خواهی سایه را در تابلوهایش بکار گرفته و جلوه هایی از نور و سایه عرضه می کند، اضافه کرد: او با الهام از نقش های سنتی در کاشی و منبت، طرح های سرامیک و منبت کاری درخشانی را در پهنه تابلوهایش به تصویر کشیده و در تار و پود قالی جای داده است و با رنگ، تحولاتی در موجودیت فرش بوجود آورده است. آثارش نمایانگر قدرت این هنرمند در تسلط و وجود بخشیدن به رنگ های خیره کننده و استثنایی برای نقش قالی است به طوری که هماهنگی موسیقی رنگ ایجاد کرده است و تابلوهایی به سبک آثار بزرگ «امپرسیونیسم ها» پدید آورده است.

براساس این گزارش، سید ابوالفتح زیدی لطیفی مشهور به سید ابوالفتح رسام عرب‌زاده، از طراحان برجسته فرش ایرانی بود. اودر حوزه های نقاشی، مینیاتور، مجسمه‌سازی، رنگرزی و بافندگی فرش فعالیت می‌کرد. رسام در هنرستان تبریز که به سرپرستی رسام ارژنگی تاسیس شده بود، در رشته مینیاتور نام‌نویسی کرد. کم‌کم دار قالی در مغازه پدر برپا شد زیر نظر یکی از استادان شهر، بافت قالی را فرا گرفت. کار در زمینه مینیاتور را ادامه می‌دهد و با استفاده از مضامین شعرها، مینیاتورهای ارزنده‌ای پدید می‌آورد.

جدیدترین جلسه کمیته ملی حافظه جهانی 14 مردادماه با حضور اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و رییس کمیته ملی حافظه جهانی در محل اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد  و «مجموعه «نقشه‌های فرش های سید ابوالفتح زیدی لطیفی» مشهور به رسام عرب زاده موفق به دریافت گواهی ثبت از  کمیته ملی حافظه جهانی شد.

پایان خبر/