خانیکی: تاریخ معاصر با اسناد «زرگری‌نژاد» آسوده خاطر است


تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۴ - ۱۲:۹:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۲/۱۱ - ۱۱:۰:۶
خانیکی: تاریخ معاصر با اسناد «زرگری‌نژاد» آسوده خاطر است
استاد علم ارتباطات با بیان اینکه غلامحسین زرگری‌نژاد در تاریخ زندگی کرده و به امروز آمده است،‌ گفت: تاریخ معاصر متکی بر اسناد این تاریخ نگار، آسوده خاطر است.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نشست «شب غلامحسین زرگری‌نژاد» تاریخ نگار و پژوهشگر از سلسله نشست شب‌های نویسندگان و شاعران دوران معاصر به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با همکاری مجله بخارا برگزار شد.

هادی خانیکی- استاد ارتباطات، روزنامه نگاری و کارشناس رسانه در این نشست با اشاره به اینکه بازآفرینان تاریخ قابل تقدیرند، اظهار داشت: زرگری نژاد در تاریخ زندگی کرده اما محبوس نشده و به امروز آمده است.

وی ادامه داد: تاریخ پیچیده ترین دانش بشری است و کسانی چون زرگری نژاد که تاریخ را بازآفرینی و خلق مجدد کرده اند قابل تقدیرند.

این استاد علم ارتباطات با اشاره به کتاب های تألیفی زرگری نژاد گفت: این کتاب ها مبتنی بر تحقیق بوده و با انصاف نوشته شده است. اعتقادات خالصانه در تالیف و تحقیقات تاریخ اسلام از ویژگی‌های زرگری‌نژاد است، هر حرفی در تاریخ از زبان زرگری نژاد معتبر بوده و تاریخ معاصر متکی بر اسناد این تاریخ نگار آسوده خاطر است.

در ادامه این نشست ناصر تکمیل همایون- جامعه‌شناس و استاد پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه آثار علمی زرگری نژاد یک پا در شریعت استوار دارد و یک پا در جنگ ۷۲ ملت گفت: زرگری نژاد از قیام اباعبدالله (ع) تا مشروطه را می نویسد؛ بخشی از آثار او که مربوط به دوران قاجار است مرجع و قابل تمجید است.

وی ادامه داد: زرگری نژاد را در حوزه تاریخ می توان ابوالعلوم خواند، او جز عشق به اسلام و ایران وعلم به تحقیقات نظری نداشته است و شخصیت زرگری نژاد ملی، فرهنگی، علمی و میهنی است.

همچنین حجت الاسلام داود فیرحی- نویسنده و پژوهشگرعلوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام در این نشست، گفت: یک مورخ تاریخ را برای ما زنده و به روز می کند و بخش‌هایی از تاریخ را چنان برجسته می کند که ما می توانیم از آن نکاتی بدست بیاوریم.

وی ادامه داد: این به بصیرت دانشمند برمی‏گردد که چه چیزی را در چه زمانه ای انتخاب و تبدیل به پژوهش کند، جهت عمومی جامعه را درک کند و حوزه ای را انتخاب کند که پاسخگوی نیازها باشد و زرگری نژاد از این قسم مورخین است.

حجت الاسلام فیرحی گفت: زرگری نژاد حوزه ای را انتخاب می کند که کسی نمی توانست درباب آن حوزه صحبت منسجم و مستندی داشته باشد از همین رو او به حوزه صدر اسلام و قاجار پرداخت.

وی با بیان اینکه هیچ متفکر نوگرا نیست که به بازخوانی صدر اسلام نیاز نداشته باشد، افزود: یک نواندیش نیاز دارد تا آغازها را دوباره بخواند به این معنی که صدر اسلام را دوباره به آغاز تبدیل کند.برای مثال مرحوم محقق نائینی در سال 1327 هجری قمری از سال 11 و 40 هجرت (آغاز حکومت اموی) سخن می گوید.

وی با تاکید بر اینکه برای یک متفکر تاریخ، در گذشته نمی ماند، اضافه کرد: باید قاجار، امیر کبیر، مستشارالدوله، سید جمال، میرزای شیرازی، ناصرالدین شاه، ‌مشروطه و ... را بشناسیم تا بدانیم امروز کجا ایستاده‌ایم.

این نویسنده و پژوهشگرعلوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام تصریح کرد: امروز با مهارت های ناصرالدین شاه آگاهیم. او گروه‌های متناقض را در دربار نگاه می داشت و در عین حال که مشوق نوگرایی بود، مانع آن هم بود.

وی به نقش زرگری نژاد در افزایش دانش و آگاهی دانشجویان اشاره و اضافه کرد: اگر زرگری نژاد احیاگر تاریخ نبود و معانی را با دقت در پاورقی‌ها نمی آورد دانشجویانی مانند ما نمی توانستیم حتی به اندازه یک کلمه تولید علم داشته باشیم. او در کنار تولید متن به نویسندگان بعدی جهت داده است.

در پایان محمدعلی اکبری از آغاز آشنایی و فعالیت خود با استاد زرگری نژاد گفت و گفت: او رکن رکینی برای دفاع از حقیقت تاریخ و تاریخ نویسی بود.

انتهای مطلب/