همایش تخصصی مدیریت اسناد ملی کشور برگزار شد


تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۱۱/۷ - ۲۰:۳۰:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۶/۲/۲۸ - ۶:۲۷:۵۷
همایش تخصصی مدیریت اسناد ملی کشور برگزار شد
همايش تخصصي "مديريت اسناد"، صبح امروز دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱با حضور كارشناسان اسناد سازمان ها و نهادهاي دولتي كشور در ساختمان آرشيو ملي ايران برگزار شد.
همايش تخصصي "مديريت اسناد"، صبح امروز يكشنبه 8 بهمن ماه ۱۳۹۱با حضور كارشناسان اسناد سازمان ها و نهادهاي دولتي كشور در ساختمان آرشيو ملي ايران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، اين همايش با هدف آشنا سازي نمايندگان نهادهاي مختلف كشور در زمينه چگونگي مديريت، نگهداري و همچنين آشنايي با قوانين امحاء اسناد با سخنراني امين الله آزاديان، مديركل شناسايي و فراهم آوري اسناد ملي شروع به كار كرد.
آزاديان در سخنان خود ضمن تأكيد بر اهميت اسناد توليد شده در سازمان ها و دواير دولتي آماري از وضعيت و كارنامه آرشيو ملي ايران در جمع آوري و ساماندهي اسناد ارائه كرد. وي گفت: در حال حاضر ۴۴۷ ميليون برگ اسناد راكد تعيين تكليف شده و ۸ ميليون برگ سند نيز حالت انتقالي يافته است. در همين زمينه ۳۶ هزار و ۴۱۲ متر مربع فضاي آزاد شده براي دستگاه ها به وجود آمده و ۵۷۰ ساعت نيز به بايگان ها و مسئولان دستگاه ها آموزش داده شده است. آزاديان در ادامه با اعلام اينكه ۴۲۵ رديف مجوز امحاء صادر شده، از نمايندگان دستگاه هاي كشور خواست تا در زمينه امحاء اسناد دقت بيشتري كنند.
در ادامه همايش غلامرضا عزيزي معاون اسناد ملي با برشمردن اهميت حفظ و نگهداري اسناد گفت: در سال ۱۳۴۹ كه سازمان اسناد ملي كشور تشكيل شد، الگوي آن كشور فرانسه بود و قرار بود كه همه دستگاه ها اسناد خود را براي اين سازمان به منظور بررسي ارسال كنند، ولي متأسفانه اين اتفاق نيفتاد و دستگاه ها در اين زمينه قصور كردند.
عزيزي با پر اهميت خواندن اسناد الكترونيكي، يادآور شد: تا امروز ما حافظان اسناد فيزيكي بوديم و نگراني ما اين بود كه مبادا اسناد بي ارزش توليد شود و جاي زيادي بگيرد، اما امروز نگراني فضا نداريم، بلكه نگراني اصلي از موج بزرگ محتوايي است كه اسناد الكترونيكي ايجاد كرده اند و نيازمند اقدام فوري در اين عرصه هستيم تا اسناد را سازماندهي كنيم. عزيزي ابراز اميدواري كرد تا اوايل سال آينده دستنامه اسناد الكترونيكي در اختيار علاقه مندان قرار گيرد. وي همچنين از بررسي حضور نمايندگان دواير و دستگاه هاي دولتي در جلسه شوراي اسناد ملي، به منظور بررسي عميق تر اسناد خبر داد.
گفتني است در ادامه اين همايش، كارگاهي با عنوان "تعيين تكليف اسناد راكد اداري " توسط بهرام شايقي، مدرس علوم آرشيوي سازمان اسناد و كتابخانه ملي در موضوعات تاريخچه سازمان اسناد ملي، تعاريف و اصطلاحات اسنادي، آشنايي با فرم درخواست مجوز امحاء اوراق راكد، فرم صورتجلسه انتقال اسناد، فهرست اوراق داراي مجوز امحاء، فرم صورتجلسه اوراق امحايي و فرم شناسايي اسناد برگزار و در پايان اين كارگاه آموزشي به شركت كنندگان نيز گواهينامه شركت در كارگاه ارائه شد.
همچنين به دستگاه هايي كه در زمينه هاي آرشيوي و اسنادي همكاري هاي مناسبي داشتند، لوح تقدير اهداشد. وزارت آموزش و پروش، وزارت جهاد كشاورزي، وزارت كشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، سازمان پزشكي قانوني و شهرداري تهران از جمله دواير و نهادهايي بودند كه تقدير شدند.