جلسه دبیران شورای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه های اجرایی استان فارس در مرکز فارس برگزار گردید
به نام خداوند جان آفرین |
حکیم سخن در زبان آفرین |
خداوند بخشندة دستگیر |
کریم خطا بخش پوزش پذیر |
عزیزی که هر کز درش سربتافت
|
به هر در که شد، هیچ عزت نیافت |
برای مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس افتخاری است که امروز میزبان دبیران محترم ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادارات استان فارس است. مقدم همة عزیزان را ، به ویژه برادر گرامی جناب آقای سلیمان مهدوی دبیر ستاد گرامی میداریم.
از امر به معروف و نهی از منکر بسیار سخن گفتهاند و در این مقوله کتاب و مقالات بسیاری نگاشته شده است تا همگان از خرد و کلان، این گوهر تابناک اندیشه اسلامی را باز شناسند؛ گوهری که براساس مبانی اعتقادی مسلمانان اعم از کلامی، اصولی و فقهی راهبرد درخشنده و ماندگار دین ماست. چنانکه رابطة خداوند و انسان و نیز انسان با انسان بر اساس همین اصول تبیین و تعریف میشود. خداوند متعال در قرآن کریم انسانها را به "معروف" امر میفرماید؛ امر به عبادت، امر به گرایش به زیبایی، امر به حسن خلق، به عدالت، به تقوی، به پرهیزگاری، به گذشت و بخشش، به احترام به بزرگان و والدین، به صبوری و شکیبایی، به امید، به سعادت، به روشنایی، به تعقل، به حکمت، به عفت، به راستگویی، به سخن درست گفتن و البته امر به درست سخن گفتن "وقُولُوا لِلنّاس حُسنا" (بقره:83).
و در جایگاه هایی نیز مردمان را از انجام برخی کردارها نهی میفرماید ، همچون نهی از ربا، زنا، فسق، دروغ، غیبت، ظلم، میگساری، زشتی، پلیدی، عداوت و کفر.
و بدین سان خداوند اراده و عنایت فرمود و در آیاتی مکرر "امر به معروف و نهی از منکر" را به عنوان فریضهای کارگشا به انسان تکلیف نمود.
و بدین گونه، مؤمن مسلمان این افتخار را یافته است که در ادامة آموزههای الهی و قرآنی و با تأسی به سیرۀ پیامبر اعظم و امامان معظم، به ترویج زیباییها و نهی از زشتیها بپردازد؛ در هر عرصه و کرانهای؛ تا جهانی توحیدی ساخته شود؛ سرشار از کرامت و عزّت؛ لبریز از خداوندگار مهر و نور؛ پرمایه از مهر و دوستی؛ سرشار از اختیار و آزادی برای برگزیدن خوبیها و دوری جستن از بدیها.
بر اساس آموزههای دینی ما؛ مرتبه قلبی و زبانی امر به زیبایی و نهی از زشتی تکلیف مؤمن است؛ مؤمن مسئول و ناظر. مرتبه قلبی برای برخورد با افراد و مرتبه زبانی برای فرد و جامعه و البته در صورت ضرورت و تأثیر مرتبه عملی؛ که بیشتر به عهده حاکمان است.
در اندیشه اسلامی، انسان مطلوب، انسانی است که هم صالح است و هم مصلح و بر همین اساس، عافیت طلبی و بی مسئولیتی از سوی مؤمنان راستین به کناری گذاشته شده است.
اما برای اصلاح وضع موجود؛ باید خود صالح بود و برای تأثیر، باید جاذب بود. و شاید حافظ شیرازی ، در برخورد با امر به معروفی که صالح نبوده و زبان لین نداشته و او را آزرده است ،سروده است که:
عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت |
که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت
|
من اگر نیکم و گر بد، تو برو خود را باش |
هر کسی آن درود عاقبت کار که کِشت
|
و بدین قیاس باید دانست که آمر به امر معروف، مطلوب خویش را نه از طریق استنباط و جبهه گیری که از طریق استفهام و جذب مخاطب به دست خواهد آورد و از این رو تأثیر آن بر دیگران نه اجباری، بلکه اقناعی خواهد بود.
امروز ما نیازمند معرفت و معنویتیم؛ چرا که فرهنگ معنویت گرایی، فرهنگ خدا ناظری و خدا حاضری را به ارمغان می آورد که در نتیجه آن، افراد کارآمدتر، زیبا اندیشتر، عاشق پیشهتر و مؤمنتر میشوند؛ و در این فضا معروف مفروض میشود و منکر معزول.
اهمیت نظارت عمومی ، امر به معروف و نهی از منکر در اسلام به اندازهای است که به فرمودة امام باقر (ع) " واجبات الهی با امر به معروف و نهی از منکر بر پا داشته میشود، در پرتو آن راهها امنیت پیدا میکنند، راه درآمدهای حلال هموار میشود، از ستم جلوگیری میشود، زمین آباد میگردد، از دشمنان انتقام گرفته میشود و امور اصلاح میگردد" (اصول کافی/ جلد 5: 56).
آثار فراوانی که بر چنین نظارتی مرتبت میشود؛ نشان دهندة دامنه بسیار گستردۀ امر به معروف و نهی از منکر است. و بدین ترتیب، در صورت تدوین برنامة قابل سنجش و راهبردی امر به معروف و نهی از منکر، به مثابه قدرتی مدنی و غیر رسمی، با تکیه بر ارزشهای فرهنگی، اصول اخلاقی و آرمانهای دینی ، این مهم میتواند به عنوان اصلی ترین مؤلفه فرهنگ دینی و ملی مورد بهرهبرداری قرار گیرد. نمودهای فرهنگ اسلامی را میتوان در فرهنگ شهادت، فرهنگ مقاومت، فرهنگ قناعت، فرهنگ معنویت، فرهنگ عزت مندی، فرهنگ مهرورزی و فرهنگ توانمندی علمی و اجرایی سراغ گرفت.
امید است مجموعه ما نیز با راهنمایی اندیشمندان و صالحان و عالمان به امر به معروف و نهی از منکر، گامی کوچک در این راه بزرگ بردارد.
کوروش کمالی سروستانی