معرفی پایگاه های اطلاعاتی

پايگاه های اطلاعاتی فارسی

 کتاب

 نشریه و مقاله

 پایان نامه

 

پايگاه های اطلاعاتی لاتين

 کتاب 

 Libraries of the world and their catalogues on the internet

 National libraries catalogue world wide

 نشریه و مقاله

 پایان نامه

Networked Digital Library of Theses and Dissertations

 Theological Research Exchange Network (TREN)

 Dissertations & Abstract Database

 Theses Canada Portal

 Theological Research Exchange Network (TREN)

 Dissertations & Abstract Database

 Guide To Electronic Theses and Dissertations

 Digital Library of ETDs (Electronic Theses and Dissertations

 Australian Digital Theses Program

راهنمای استفاده از خدمات مرجع مجازی

خدمات مرجع مجازي (ازكتابدار بپرسيد) با هدف در دسترس قرار دادن خدمات مرجع براي عموم افراد فارغ از محدوديت هاي زماني و مكاني آنها، از سال 1384 از طريق وب سايت كتابخانه ملي در اختيار محققان و پژوهشگران قرار گرفته است. اين خدمات، امكان پرسش و پاسخ و بهره گيري از نظرات كارشناسان و متخصصان اطلاع رساني را  به صورت غير حضوري براي كليه كاربران فراهم مي كند.

 

 خدمات مرجع مجازي كتابخانه ملي چه خدماتي است؟

خدمات مرجع مجازي كتابخانه ملي خدمات مرجع غير حضوري كتابخانه است كه با استفاده از
تكنولوژي هاي ارتباطي پست الكترونيكي، گفتگوي همزمان، فكس و پيامك امكان پاسخگويي به سوالات مرجع كاربران را فراهم مي كند.

چه كسي مي تواند از خدمات مرجع مجازي استفاده كند؟

استفاده از  اين خدمات براي عموم كاربران آزاد است. جهت استفاده از اين خدمات نيازي به عضويت در كتابخانه نيست.

هزينه استفاده از خدمات مرجع مجازي چگونه است؟

استفاده از خدمات مرجع مجازي رايگان است.

به چه نوع پرسش هايي از طريق خدمات مرجع مجازي پاسخ داده مي شود؟

پرسش هايي كه مي توان از طريق خدمات مرجع مجازي ارسال نمود متنوع است. شما مي توانيد در مورد خدمات و منابع كتابخانه ملي سوال مطرح فرماييد، ليست منابع در حوزه موضوعي خاص را از اين طريق دريافت كنيد و نيز پرسش هاي پژوهشي خود را از طريق تكميل فرم هاي پرسش، با كتابداران مرجع مجازي مطرح فرماييد.

چه نوع پرسش هايي از طريق پيامك پاسخ داده مي شوند؟

 به دليل محدوديت در ارسال متن ( حداكثر 160 كاراكتر) ، در خدمات مرجع مجازي پيامك ، سوالاتي را از اين طريق مطرح فرماييد كه نياز به پاسخ كوتاه دارند.

چه نوع پرسش هايي را بايد از طريق تكميل فرم پست الكترونيكي ارسال كرد؟

پرسش هايي كه پاسخ آنها نسبت به پيامك طولاني تر است و به ويژه در پاسخ به آنها نياز است فايل و يا فايل هايي حاوي اطلاعات و يا ليست منابع ضميمه گردد از اين طريق ارسال فرماييد.

چرا پيامك دريافت نمي كنم ؟

در صورتي كه شما پيام هاي تبليغاتي را بسته و يا بلاك كرده ايد، امكان دريافت پيامك هاي ارسالي از طريق خدمات مرجع مجازي را نخواهيد داشت.

آيا امكان ارسال فايل از طريق گفتگوي همزمان (چت) وجود دارد؟

بله، از طريق گفتگوي همزمان امكان ارسال فايل حاوي اطلاعات و يا فايل حاوي ليست منابع وجود دارد.

آيا امكان دريافت متن گفتگوي همزمان وجود دارد؟

بله. در صورتي كه تمايل به دريافت متن گفتگو را داريد بر روي گرينه "دريافت متن از طريق پست الكترونيكي" در سمت چپ صفحه گفتگو كليك نماييد.

چه كسي به پرسش ها پاسخ مي دهد؟

پاسخ پرسش هاي ارسال شده از اين طريق، توسط كتابداران مرجع مجازي و يا متخصصان اسناد تهيه مي شود.

چه نوع پاسخي به پرسش ها داده مي شود؟

به تمام پرسش ها در حد رفع نياز كاربر، پاسخ داده خواهد شد. ارسال اطلاعات تمام متن با توجه به امكانات كتابخانه ملي انجام مي شود. همچنين در صورت لزوم، پايگاه هاي اطلاعاتي مرتبط و نيز نحوه جستجو در آنها نيز معرفي مي گردد.

چگونه مي توانم پرسش خود را مطرح كنم؟

با مراجعه به سايت كتابخانه ملي www.nlai.ir از طريق لينك "از ما بپرسيد" مي توانيد با توجه به نوع پرسش خود از طريق پست الكترونيكي، گفتگوي همزمان ، پيامك يا فاكس پرسش خود را مطرح كنيد.

از چه طريقي مي توان پاسخ پرسش خود را دريافت كرد؟

در خدمات مرجع مجازي از طريق پيامك، پاسخ به تلفن همراه كاربر ارسال مي شود. در خدمات مرجع پست الكترونيكي كاربر پس از تكميل وب فرم و ارسال آن شماره پيگيري دريافت مي كند. سپس براي مشاهده پاسخ خود پس از مدت زمان اعلام شده بايد مجددا به سايت كتابخانه ملي، بخش  "از ما بپرسيد"  مراجعه كرده و با وارد كردن شماره پيگيري و آدرس پست الكترونيكي خود، پاسخ را مشاهده خواهد نمود.

پاسخ هر سوال چقدر طول مي كشد؟

طول اين مدت، به نوع سوال و نيز ترافيك ميز مرجع مجازي بستگي دارد؛  پرسش هايي كه به پاسخ هاي كوتاه نياز دارند طي يك روز كاري ، و پاسخ پرسش هايي كه نياز به بررسي و جستجوي بيشتر دارند، حداكثر تا پنج روزكاري پس از دريافت، پاسخ ارائه خواهد شد.

درهر بار استفاده از خدمات  پرسش از كتابدار چه تعداد پرسش را مي توان مطرح كرد؟

در هر بار استفاده از اين خدمات مي توان حداكثر تا سه پرسش را در يك فرم پرسشنامه وارد كرد.

چگونه مي توان از دريافت پرسش خود توسط كتابدار مرجع اطلاع پيدا كرد؟

به محض دريافت پرسش شما پيامي با اين مضمون نمايش داده مي شود:

« فرم پرسشنامه شما دريافت شد. پاسخ حداكثر طي مدت پنج روزكاري ارائه خواهد شد. كد رهگيري شما:.....»

چگونه مي توان از دريافت پاسخ سوال خود توسط كتابدار مرجع اطلاع پيدا كرد؟

به محض دريافت ارسال پاسخ از سوي كتابدار مرجع مجازي، پيامكي با اين مضمون نمايش داده مي شود:

پاسخ پرسش به آدرس پست الكترونيكي شما ارسال گرديد.

پرسش خود را به چه زبان هايي مي توان مطرح كرد؟

پرسش ها بايد، به دو زبان: فارسي يا انگليسي،  درج  شوند.

اين خدمات چه روزها  و ساعت هايي ارائه مي شود؟

استفاده از اين خدمات محدوديت زماني ندارد و مي توان در هر موقع از شبانه روز از آن استفاده كرد. اما خدمات گفتگوي همزمان  با كتابداران مرجع مجازي ،  روزهاي اداري (شنبه الي چهارشنبه) از ساعت 10 الي 12 امكان پذير است.

آيا امكان ارزيابي پاسخ پرسش هاي ارسال شده وجود دارد؟

بله، همزمان با ارسال پاسخ فرم ارزيابي براي كاربر ارسال مي گردد.

كاربران مي توانند در صورت تمايل، به پرسش هاي اين ارزيابي در رابطه با ميزان رضايت از مفيد بودن پاسخ، زمان ارسال پاسخ و ... پاسخ دهند و در صورت داشتن نظرات ، پيشنهادات و انتقادات ما را در ارائه بهتر اين خدمات ياري رسانند.