کتابخانه ملی

1. چگونه می توانم ناشر كتابی را پیدا كنم؟

 با جستجوی عنوان یا پدید آورنده اثر از طریق كتابشناسی ملی (www.nlai.ir )و یا در بانك اطلاعات كتاب های خانه كتاب ایران (www.ketab.ir) می توانید مشخصات توصیفی و تحلیلی كتاب از جمله ناشر آن را مشاهده نمایید.

 

2. چگونه می توان از ترجمه شدن كتابی مطلع شد؟

 جهت اطلاع از ترجمه شدن و یا در دست ترجمه بودن كتاب ها با خانه كتاب ایران تماس بگیرید.www.ketab.ir

 

3. شرایط استفاده از كتابخانه ملی برای افرادی كه در شهرستان هستند چگونه است؟

جهت استفاده محققان در شهرهای مختلف، سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران اقدام به تاسیس نمایندگی هایی در برخی از مراكز استان ها نموده است. با مراجعه به این مراكز می توانید از خدمات این سازمان استفاده نمایید.

 

4. آیا امكان ارسال یك نسخه كپی از كتاب ها از طریق آدرس الكترونیكی و یا آدرس پستی وجود دارد؟

صرفا در شرایط خاص و با تایید مدیریت اداره كل اطلاع رسانی امكان پذیر است.

 

5. آیا امكان تهیه كپی یا اسكن از كتاب ها و منابع وجود دارد؟

 امكان تهیه كپی یا اسكن از منابع طبق ضوابط خاص و با رعایت قوانین حمایت از حق مولف، فراهم می باشد.

 

6. آیا امكان امانت گرفتن كتاب از طریق سایت كتابخانه وجود دارد؟

خیر، امكان امانت منابع از طریق وب سایت كتابخانه فراهم نمی باشد. اما با توجه به آیین نامه امانت، اعضای كتابخانه مجاز به امانت بردن كتاب از كتابخانه عمومی به صورت حضوری و از ساعت 8 صبح تا 3:45 بعد از ظهر می باشند.

 

7. آدرس و تلفن تماس كتابخانه را برای من ارسال نمایید؟

آدرس: اتوبان حقانی، بعد از ایستگاه مترو میرداماد، بلوار كتابخانه ملی، ساختمان كتابخانه ملی. تلفن تماس: 37- 88644000

 

8. آیا تمام كتاب ها در كتابخانه ملی موجود هستند؟

خیر، كتاب های چاپ شده در داخل كشور بر اساس قانون واسپاری به كتابخانه ملی تحویل داده و در آن جا نگهداری می شوند. در مورد كتاب هایی كه درباره ایران و اسلام است، فارغ از آنكه به چه زبانی و یا در كجا چاپ و منتشر شده باشد، كتابخانه ملی اقدام به گردآوری این كتاب ها نیز می نماید.

 

9. چگونه می توانم كتاب مورد نظر خود را از طریق سایت كتابخانه مطالعه كنم؟

 با مراجعه به وب سایت كتابخانه دیجیتالی و كتابخانه دیجیتال كودكان كتابخانه ملی می توانید برخی از منابع تمام متن را مطالعه نمایید. http://dl.nlai.ir و http://icnl.nlai.ir/default.aspx

 

10. آیا امكان دانلود كتاب ها از سایت كتابخانه ملی وجود دارد؟

كتابشناسی ملی تنها اطلاعات كتابشناختی منابع را نمایش می دهد اما کتابخانه دیجیتال کتابخانه ملی برخی از منابع كتابخانه را بصورت تمام متن در اختیار كاربران جهت مطالعه قرار می دهد. همچنین کتابخانه دیجیتالی کودکان نیز منابع تمام متن ارائه می نماید. ولی امکان دانلود وجود ندارد.

 

11. آیا امكان عضویت از طریق اینترنت وجود دارد؟

شما می توانید فرم ثبت نام عضویت را بصورت پیوسته و از طریق وب سایت كتابخانه تكمیل و ارسال نمایید. اما صدور كارت عضویت صرفا با مراجعه حضوری متقاضی، امكان پذیر می باشد.

 

12. هزینه عضویت در كتابخانه چه میزان است؟

هزینه صدور كارت عضویت كتابخانه ملی برای هر سال 300000 ریال می باشد. جهت اطلاع دقیق از جزئیات هزینه های مربوط به عضویت به آئین نامه عضویت كه بر روی وب سایت كتابخانه قرار داده شده است، مراجعه فرمایید.

 

13. چگونه می توانم از منابع موجود در كتابخانه ملی استفاده كنم؟

جهت استفاده از منابع و خدمات كتابخانه ملی عضویت در كتابخانه ضروری است. جهت اطلاع از شرایط و نحوه عضویت به سایت كتابخانه مراجعه نمایید.

 

14. چگونه می توانم به اطلاعات كتابشناختی منابع دسترسی داشته باشم؟

 از طریق جستجو در كتابشناسی ملی ایران به آدرس: www.nlai.ir

 

15. آیا می توان به صورت الكترونیكی نسبت به رزرو كتاب اقدام نمود؟

خیر، در حال حاضر رزرو الكترونیكی امكان پذیر نمی باشد.

 

16. كتابخانه ملی اشتراک چه پایگاه هایی را دارد؟

 

پایگاه مجلات تخصصی نور www.noormags.com

بانك نشریات كشور www.magiran.com

 نما متن  http://namamatn/pubSearch.aspx

17. آیا كتابخانه ملی در طرح امانت بین كتابخانه ای مشترك است؟

 خیر، خدمات امانت بین كتابخانه ای در كتابخانه ملی انجام نمی شود

 

18. آیا امكان خرید كتاب از كتابخانه ملی وجود دارد؟ یا چگونه می توانم كتابی را از كتابخانه ملی خریداری كنم؟

 خیر، در كتابخانه ملی یك فروشگاه كتاب وجود دارد كه انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران را به فروش می رساند.

 

19. ساعات كار تالارهای مطالعه كتابخانه ملی چگونه است؟

در 6 ماهه اول سال تالارهای مطالعه كتابخانه ملی از ساعت 8 الی 22 به ارائه خدمات مورد نیاز مراجعین خواهند پرداخت. در 6 ماهه دوم سال نیز تالارهای فوق الذكر از ساعت 8 الی 21 فعال خواهند بود. ساعت کار تالارهای مطالعه

 

20. آیا امكان تهیه ایزو از اطلاعات كتابشناختی از طریق سایت كتابخانه ملی وجود دارد؟

 بله، امكان تهیه خروجی ایزو و ذخیره آن از طریق سایت كتابخانه پس از انجام عملیات جستجو در بانك كتابشناسی فراهم است. به این منظور پس از عملیات جستجو، در پنجره «لیست مدارك یافت شده» نتیجه مورد نظر را انتخاب كنید. حال در پایین صفحه برای گزینه «انتخاب فرمت نتایج جستجو» فرمت ایزو (text) را انتخاب كنید سپس كلید ذخیره و چاپ را كلیك نمایید. در پایان مسیر مورد نظر را تعیین كنید تا عملیات ذخیره سازی فایل ایزو انجام شود.

 

21. آیا فرمت ایزوی آنلاین كتابخانه با ایزوی آفلاین آن متفاوت است؟

 خیر، هردو ایزو 2709 هستند. تنها تفاوت در تگ های آن ها است. ایزوی آنلاین با تگ های ایران مارك (برپایه یونی مارك) ذخیره شده است.

 

22. چرا نمی توانم ایزوی آنلاین كتابخانه را در نرم افزار محلی خود وارد كنم؟

 نرم افزار مورد استفاده شما باید قابلیت خواندن تگ های ایران مارك (برپایه یونی مارك) را داشته باشد تا بتواند ایزوی آنلاین را ذخیره سازی نماید.

 

23. استاندارد ذخیره سازی اطلاعات كتابخانه ملی چیست؟

استاندارد ذخیره سازی اطلاعات ایران مارك (برپایه یونی مارك) است و نوع نویسه آن Unicode است.

 

 

24. چرا نمی توانم اطلاعات فارسی كتابخانه را از طریق z كلاینت خود جستجو كنم؟

ركوردها در پایگاه داده كتابخانه ملی با فرمت Unicode ذخیره می شوند. برای جستجو و مشاهده اطلاعات ركوردها باید Client مورد استفاده نوع نویسه Unicode را پشتیبانی كند.

 

25. مشخصات z سرور كتابخانه ملی چیست؟

Server Adress: z3950.nlai.ir

Port: 210

Database: Default

توجه فرمایید ركوردها در پایگاه داده كتابخانه ملی با فرمت Unicode ذخیره می شوند. برای جستجو و مشاهده اطلاعات ركوردها باید Client مورد استفاده نوع نویسه Unicode را پشتیبانی كند.

 

26. آیا امكان اتصال به بانك كتابشناسی كتابخانه ملی از طریق پروتكل z39.50 وجود دارد؟

بله، در صورتی كه نرم افزار محلی شما مجهز به z كلاینت باشد، می توانید با ثبت مشخصات z سرور كتابخانه ملی از امكانات پروتكل z39.50 بهره مند شوید.

 

27. آیا امكان جستجوی بانك مستندات به صورت آنلاین وجود دارد؟

بله، این امكان از طریق لینك خدمات پیوسته در صفحه اصلی سایت فراهم است.

 

28. در كتابخانه ملی از كدام رده بندی استفاده می شود؟

چیدمان و بازیابی منابع در كتابخانه ملی بر اساس رده بندی كنگره می باشد اما شماره رده بندی دیویی نیز برای هر اثر تهیه می شود.

 

29. چگونه می توان به اطلاعاتی درباره تاریخچه و اهداف و وظایف كتابخانه دست یافت؟

در سایت كتابخانه ملی www.nlai.ir توضیحات مناسبی در این رابطه ارائه شده است.

 

30. چگونه می توانم آدرس یا تلفن تماس ناشری را پیدا كنم؟

می توانید به سایت خانه كتاب ایران مراجعه نمایید. (http://www.ketab.ir)

 

31. آیا امكان دسترسی به فهرست نسخ خطی از طریق سایت كتابخانه وجود دارد؟

شما می توانید مشخصات توصیفی نسخه خطی مورد نظر خود را از طریق سایت كتابخانه جستجو و مشاهده نمایید. برای این منظور در قسمت نوع ماده، نسخه خطی را انتخاب نموده و جستجوی خود را انجام دهید.

 

32. آیا تمام پایان نامه ها در كتابخانه ملی موجود است؟

خیر، تمام پایان نامه ها در كتابخانه ملی موجود نیست.

 

33. چگونه می توان كتابی را كه در بازار كمیاب است تهیه كرد؟

برای تهیه كتاب های كمیاب و یا نایاب با كتاب فروش ها و كارگزارانی كه منحصرا در این زمینه فعالیت می نمایند و یا با ناشر كتاب تماس بگیرد.

 

34. درباره شركت در كلاس های آموزشی كتابخانه ملی راهنمایی فرمایید؟

سازمان اسناد و كتابخانه ملی هر سال اقدام به برگزاری كلاس های آموزشی برای كارمندان و نیز سایر متقاضیان می نماید. برای اطلاع دقیق از شرایط و زمان برگزاری دوره های آموزشی با مدیریت آموزش تماس بگیرید. تلفن تماس 37-88644000

 

آرشیو ملی

1. آیا امكان عضویت در آرشیو ملی از طریق اینترنت وجود دارد؟
 فرم عضویت عمومی و تخصصی از طریق نشانی اینترنتی سازمان www.nlai.ir تكمیل و ارسال میشود ولی صدور كارت عضویت با مراجعه حضوری امكان پذیر است.

2. چگونه می توان از اسناد موجود در آرشیو ملی استفاده كرد؟
می توان با حضور در تالار پژوهش آرشیو ملی و یا جستجو در سایت سازمان به نشانی  www.nlai.irبه فهرست های اسناد دسترسی پیدا كرد، اما برای دریافت فایل اسكن اسناد منتخب، باید عضو آرشیو ملی شوید.

3. مدارك لازم جهت استفاده از اسناد موجود در معاونت اسناد ملّی (آرشیو ملّی) چیست؟
لطفا جهت اطلاع به قسمت عضویت در آرشیو  مراجعه فرمائید.

4. عضویت در آرشیو ملی به چه صورت است؟
پژوهشگرانی كه یك موضوع برای تحقیق دارند، می توانند به تالار پژوهش، واقع در ساختمان گنجینه اسناد ملی مراجعه و با ارائه كپی كارت ملی خود، عضو موقت آرشیو ملی شوند. اما پژوهشگرانی كه موضوعات تحقیقی متعدد برای زمان طولانی دارند و حداقل دانشجوی دوره كارشناسی هستند، می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان به نشانی www.nlai.ir و تكمیل فرم اینترنتی عضویت و اخذ كارت عضویت از اداره عضویت، واقع در ساختمان كتابخانه ملی، به تالار پژوهش مراجعه و تحقیق خود را انجام دهند.

5. آموزش عملی آسیب شناسی و مرمت در معاونت اسناد چگونه است؟
 متقاضیان می‌توانند جهت كسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 22900794 تماس بگیرند.

6. آیا خدمات ترمیم و بازسازی برای عموم افراد و سازمان ها انجام می‌گیرد؟
 بله، تشویق صاحبان حقیقی و حقوقی اسناد و كتب ارزشمند به منظور حفظ میراث مكتوب، از اهداف اصلی و سیاست های سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران است. عموم افراد می توانند با مراجعه به آرشیو ملی، اسناد و كتب خود را به منظور ترمیم و بازسازی، به اداره كل حفاظت و نگهداری به امانت بسپارند. مراجعان می توانند پس از طی زمان مقرر، با در دست داشتن رسید سفارش كار تنظیم شده بر اساس تعرفه های مصوب و فیش بانكی به مبلغ تعیین شده به شماره حساب 2170409001002 بانك ملی ایران/ شعبه كتابخانه ملی (كد 1205) به نام رابط تمركز وجوه فرهنگی و اطلاع رسانی، نسبت به تحویل آثار خود اقدام نمایند. در خصوص مؤسسات حقوقی مراحل فوق، طی مكاتبات اداری با معرفی نماینده رسمی به این اداره كل قابل اجرا می باشد.

7. آیا امكان استفاده از منابع تاریخ شفاهی وجود دارد؟
 بله، بعد از عضویت در آرشیو ملی این امکان وجود دارد.

8. شرایط استفاده از اسناد موجود در آرشیو ملی برای افرادی كه در شهرستان هستند چگونه است؟
در شهرهای تبریز، اصفهان، همدان، شیراز، یزد، زاهدان، كرمان و خراسان رضوی كه سازمان اسناد و كتابخانه ملی دارای مدیریت منطقه ای یا استانی است می توان به این مراكز مراجعه كرد و پس از رویت فهرست های اسناد نسبت به ارسال تقاضای تكثیر اسنادی كه در آرشیو تهران نگهداری می‌شود اقدام كرد. برای دسترسی به اسناد موجود در هر یك از منطقه های سازمان باید از طریق همان مركز اقدام شود.

9. آیا امكان دسترسی به فهرست اسناد از طریق سایت سازمان وجود دارد؟
بلی.

10. نحوه محاسبه ارائه‌ خدمات آسیب شناسی، ترمیم و بازسازی چگونه است ؟
 تخمین تعرفه های تعیین شده بر اساس عواملی چون درصد تخریب فیزیكی و شیمیائی سند، نوع كاغذ و جوهر بكار رفته در آن، نوع آسیب وارده به سند، روش های آسیب زدایی و بازسازی سند و اندازه سند می باشد.

11. پس از مرمت سند، قابلیت نگهداری آن تا چه مدت امكان پذیر می باشد؟
پس از انجام عملیات آسیب زدایی و احیاء سند در صورت رعایت كامل شرایط مطلوب نگهداری سند تا مدت های مدید می‌توان از توقف روند تخریب آن اطمینان داشت ولی این بدان معنی نیست كه آن را به حال خود واگذارید . سركشی، كنترل شرایط محیطی و توجه به ظاهر سند ضروری می باشد.

12. نكات مهم در شرایط حفظ و نگهداری سند چیست؟
رعایت شرایط مطلوب نگهداری اسناد از اركان حفاظت می باشد این شرایط شامل موارد ذیل است:

  • دمای نگهداری سند در محدوده 18-23 درجه سانتیگراد و باید از هرگونه تغییرات ناگهانی دما جداً خودداری شود.
  • از نگهداری اسناد در محیطی با رطوبت بالا یا بسیار گرم و خشك خودداری گردد و باید ازتغییرات ناگهانی رطوبت جلوگیری به عمل آید.
  • از قرار دادن اسناد در معرض نور مستقیم خورشید و نورهای مصنوعی با شدت بالا خودداری گردد.
  • در صورت استفاده تزئینی و نمایشی از سند باید در جایی به دور از پنجره ها، شومینه یا وسایل گرمایشی و نیز با فاصله از نورهای مصنوعی نصب گردد.
  • بهتر است اسناد در محلی بدون تاخوردگی و لوله كردن و  ترجیحا" درون پوشه های پلاستیكی بسیار مرغوب نگهداری شود.
  • در صورت قاب كردن اسناد، باید سند توسط پاسپارتو از شیشه قاب جدا شده و توجه به مرغوبیت جنس پاسپارتو و مقوای پشت سند در هنگام قاب كردن از نكات بسیار ضروری است.
  • در صورت آسیب دیدن سند به هیچ وجه از چسب ها و لوازم رایج برای چسباندن و ترمیم پارگی استفاده نشود. تنها راه مطمئن در ترمیم اسناد و كتاب های  آسیب دیده قرار دادن آن ها درون پاكت هایی با جنس مرغوب و مراجعه به اداره كل حفاظت و نگهداری معاونت اسناد یا سایر مراكز معتبر مرمتی در سطح كشورمی باشد.
  • از دست زدن مستقیم و بدون دستكش به اسناد حتی المقدور خودداری شود.
  • اسناد دور از اماكنی كه احتمال عبور حشرات و جوندگان است نگهداری گردند و بهتراست محل نگهداری سند بصورت دوره ای با مشورت متخصصین امر سمپاشی شود.

13. آیا مشاوره های فنی در خصوص بهینه سازی شرایط محیطی كتابخانه‌ و مخازن اسناد توسط معاونت اسناد صورت می‌گیرد؟
 بنا به اصل «پیشگیری بهتر از درمان» كه اساس توجه معاونت اسناد در حفاظت از اسناد و كتب می باشد و با توجه به تأثیرات اجتناب ناپذیر و فزاینده شرایط محیط كتابخانه‌ها و مخازن اسناد و همچنین محوریت تفكر خانواده ی آرشیو در ایران، كلیه سازمان ها و موسسات می توانند پس از انجام مكاتبات اداری با معاونت اسناد از خدمات فنی مشاوره ای اداره كل حفاظت و نگهداری بهره مند گردند.
شماره فاكس: 22900794
- آدرس پستی: تهران– میرداماد، نرسیده به میدان مادر، انتهای خ حصاری (رازان حنوبی)، گنجینه اسناد ملی ص پ 4499- 15875

14. آیا امكان امانت گرفتن اسناد وجود دارد؟
 خیر، امكان امانت گرفتن اسناد وجود ندارد.

15. مراحل انجام كار در تالار پژوهش چگونه است؟
در تالار پژوهش مراجعه كننده درابتدای ورود، به قسمت امور مشتركین هدایت می‌شود. دراین قسمت فرم تقاضای استفاده از اسناد در اختیار وی قرار می‌گیرد. مراجعه كننده پس ازتكمیل فرم و ارائه ی مدارك لازم، به كارشناسان فهرستگان اسناد معرفی می گردد و با راهنمایی این كارشناسان فهرستی از اسناد مورد درخواست خود تهیه می كند. اسناد درخواستی توسط پژوهشگر در بخش رویت اصل اسناد و یا در بخش میكروفیلم دیده می‌شود و در نهایت اسناد گزینش شده توسط پژوهشگر، پس ازطی مراحل باز تولید در اختیار بخش امور مشتركین قرارداده می‌شود. این بخش پس ازكسر هزینه های قانونی، تصاویر اسناد را در اختیار پژوهشگر قرار می دهد.

16. آیا امكان تهیه كپی یا اسكن از اسناد وجود دارد؟
 بله.

17. آیا امكان ارسال یك نسخه كپی از اسناد از طریق آدرس الكترونیكی و یا آدرس پستی وجود دارد؟
بله. پس از رویت فهرست های اسناد می‌توان نسبت به ارسال تقاضای تكثیر اسناد اقدام كرد. اسناد پس از واریز هزینه های قانونی به حساب سازمان برای متقاضی ارسال می شود.

18. آیا امكان دانلود اسناد از سایت سازمان اسناد و كتابخانه ملی وجود دارد؟
 خیر، در حال حاضر این امكان وجود ندارد.

19. آدرس و تلفن تماس تالار پژوهش اسناد را برای من ارسال نمایید.
 از دو طریق می‌توانید به ساختمان گنجینه اسناد دست یابید:
 الف- بزرگراه حقانی(جنوب به شمال)، ابتدای خیابان كوشا، جنب ورزشگاه شهید كشوری، سازمان اسناد و كتابخانه ملی، ساختمان آرشیو ملی ایران.
 ب- بلوار میرداماد، نرسیده به میدان مادر، انتهای خیابان شهید بهزاد حصاری (رازان جنوبی)، روبروی ورزشگاه شهید كشوری، سازمان اسناد و كتابخانه ملی، ساختمان آرشیو ملی ایران
 تلفن تماس ساختمان آرشیو ملی ایران 86 -22900270
 تلفن تماس تالار پژوهش: 22903305

20. آیا پس از ارائه مدارك بلافاصله می‌توان آغاز به كار نمود؟

بله، معاونت اسناد ملّی برای تسهیل و ایجاد سرعت در روند پژوهش این امكان را برای پژوهشگر فراهم كرده است كه پس از ارائه مدارك، پژوهش خود را آغاز نماید.

21. نحوه سرویس دهی به مراجعین چگونه است؟
 مراجعه کننده پس از عضویت در آرشیو ملی ایران، به کارشناسان امور پژوهشی معرفی شـده و بـا راهنمایی ایشان برای یافتن اسناد مورد نظر خویش از سیـستم بازیـابی رایانـه ای اسـتفاده مـیکنـد. در روش دستی برای ارائه خدمات از دفترچه های راهنمای اسناد استفاده می شود. پژوهشگر پس از رؤیت فهرست چاپی اسناد، فرم مربوط به درخواست رؤیت اصل اسناد را تکمیل نموده و به امـور مشترکین تحویل می دهد. در این قسمت با توجه به میزان تقاضاهای موجود، نزدیکترین زمان برای دیدن سند تعیین و به وی اعلام می گردد. پژوهشگر پس از مطالعه اسناد، سندهایی را کـه خواهـان تهیه تصویر آن هاست، به مسئول بخش اعلام می کند.
 در روش رایانه ای، پژوهشگر پس از آشنایی با نحوه جستجوی اسـناد در رایانـه، فهرسـت اسـناد منتخب خود را در فرم های مخصوص نوشته و تحویل مسئول مربوطه مـی دهـد. پـس از مـشاهده ی اسناد، در صورت انتخاب، فرم درخواست پرینت از اسناد را تکمیل و به مسئول امـور مـشترکین ارائه می نماید .
تصاویر تهیه شده از اسناد مورد نیاز پژوهشگر، پس از کسر هزینه های قانونی از حساب مالی و یـا دریافت فیش بانکی پرداخت آن، در اختیار او قرار می گیرد .

22. پس از ارائه فهرست اسناد برای رویت اصـل آن هـا، اسـتخراج اسناد از مخـازن چقـدر طـول می کشد؟
 هر پژوهشگر در هر نوبت می تواند تقاضای رویت 16 فهرست را بنماید. درخواست پژوهشگر در نوبت استخراج قرارمی گیرد. در اکثر موارد روز بعد اسناد برای رویت به تالار منتقل می شوند. زمانی که تعداد مراجعین زیاد باشد برگه ها بر اساس اولویت زمانی استخراج می گردند و ممکن اسـت 2 تا 3 روز فرد در نوبت قرار بگیرد.

 

 

فیپا

1.  فیپا چیست؟
عبارت فیپا کوته نوشت «فهرستنویسی پیش از انتشار» است و شامل فهرستنویسی توصیفی و تحلیلی کتاب، پیش از انتشار آن و درج آن در صفحه حقوقی یا شناسنامه کتاب است.

2. اهداف فیپا چیست؟

1. یكدستی و هماهنگی فهرستنویسی و سازماندهی كتب در سطح كشور

 2. تسهیل امر فهرستنویسی توسط كتابداران در تمامی كتابخانه ها

 3. جلوگیری از انجام كار تكراری

 4. افزایش سرعت بازیابی منابع در كتابخانه ها

 5. اطمینان از صحت و درستی آن

 6. صرفه جویی در بودجه، نیروی انسانی، زمان و مكان

 7. تسریع اشاعه اطلاعات

 8. تسهیل در ایجاد شبكه های اطلاعاتی و در واقع اشتراك اطلاعات كتابشناختی در سطوح ملی و بین المللی

9. افزایش سرعت گردش اطلاعات

3. برای درخواست فیپا به صورت حضوری به کجا مراجعه کنیم؟
از سال 1391 فیپا فقط به صورت الكترونیكی صادر می شود. برای دریافت فیپا از طریق سامانه فیپای الكترونیكی اقدام فرمایید.

4. برای درخواست فیپا به صورت اینترنتی (فیپای الکترونیکی) چه باید کرد؟
ابتدا باید از طریق تماس با واحد فیپا شناسه کاربری و رمز ورود دریافت نموده و پس از ورود به وبگاه سازمان، فرم درخواست را تکمیل نمایید.

5. راه های تماس با واحد فیپا برای عضویت در فیپای الکترونیکی کدامند؟
با شماره گیری 81620 - 021  و انتخاب کلید 2 به منوی«امور کتاب و کتابخانه» وارد، سپس با انتخاب کلید 1، تماس شما به واحد فیپا منتقل می شود. همچنین می توانید ازطریق پست الكرونیكی فیپا به نشانی fipa@nlai.ir در سامانه فیپای الكترونیك، درخواست عضویت نمایید.

6. راه های دسترسی به فرم درخواست فیپای الکترونیکی چیست؟

  • مراجعه به آدرس http://www.nlai.ir/fipa
  •  وبگاه سازمان www.nlai.ir - خدمات برای-  ناشران و پدیدآورندگان- فیپا- انتخاب گزینه فیپای الکترونیکی 
  •  http://opac.nlai.ir درخواست فیپا-  انتخاب گزینه فیپا

7. برای درخواست فیپا به صورت اینترنتی چه مدارکی باید ارائه شود؟
باید فرم تکمیل شده درخواست فیپای الکترونیکی و فایل متن کتاب که شامل صفحه عنوان و صفحه حقوقی و مقدمه و پیشگفتار و فهرست مندرجات باشد ارسال شود.

8. حداکثر مجاز تعداد و اندازه فایل ارسالی برای فیپای الکترونیکی چقدر است؟
 فایل متنی در قالب WORD و یا PDF که هرکدام حداکثر مگابایت حجم داشته باشند.

9. منظور از صفحه عنوان کتاب چیست؟
صفحه ای است که پس از جلد کتاب می آید و حداقل شامل عنوان کتاب و اسامی پدیدآوران، نام ناشر و تاریخ نشر می باشد.

10. منظور از صفحه عنوان اصلی چیست؟
صفحه عنوان کتابی است که که کتاب حاضر از روی آن ترجمه شده است.

11. منظور از فروست چیست؟
تعدادی آثار جداگانه که از نظر موضوع و سایر جهات به هم وابسته هستند و توسط یک ناشر منتشر می‌شوند و دارای عنوان مشترک و بعضاً شماره سری هستند.

12. ارائه چه اطلاعاتی در مورد پدیدآوران اثر اجباری است؟
درمورد اسامی پدیدآوران، ارائه تاریخ تولد و وفات (در صورت فوت) و در مورد سازمان ها اطلاعاتی در مورد نوع وابستگی (خصوصی یا دولتی)، تاریخ تاسیس و... الزامی است.


13. آیا امکان تغییر در اطلاعات فیپا پس از دریافت فیپا وجود دارد؟
در صورتی که کتاب هنوز منتشر نشده باشد از طریق تماس با واحد فیپا و ارائه صفحه عنوان جدید و تکمیل فرم براساس اطلاعات جدید می توان در فیپای صادرشده اصلاحات لازم را اعمال نمود.

14. در چه صورت می توان برای کتابی که توسط ناشر دیگری فیپا گرفته و منتشر نشده، درخواست فیپا نمود؟
در صورتیکه از ناشر قبلی نامه واگذاری امتیاز نشر ارائه شود، صدور فیپای مجدد بلامانع است.

15. از چه طریقی می توان فیپای صادر شده را دریافت نمود؟

الف. از طریق بازبینی پست الکترونیکی توسط ناشران

ب. ازطریق مراجعه به OPAC وبگاه سازمان برای جستجوی رکورد فیپای درخواستی

ج. از طریق مراجعه به گزینه خدمات پیوسته در وبگاه سازمان و انتخاب گزینه جستجوی فیپا

16. چه مواردی موجب تاخیر در دریافت فیپا می شود؟

1. نقص یا عدم صحت اطلاعات ارائه شده توسط ناشر

2. ایام خاص مانند برگزاری نمایشگاه کتاب یا ایام بازگشایی مدارس و.. که درخواست فیپا به بالاترین تعداد می رسد.

3. محتوای کتاب که برای فهرستنویسی و بررسی موضوع نیاز به جستجوی بیشتری در منابع و مشورت با متخصصان دارد.

 

شاپا

1.  شاپا چیست؟
شاپا کوته نوشت «شماره استاندارد بین المللی پیایندهای ایران» است.

2. پیایند چیست؟
پیایند، یا نشریه ادواری، نشریه‎‎ای چاپی یا غیرچاپی است که به طور مسلسل و در فواصل زمانی معین یا نامعین منتشر می‎شود و قاعدتاً به طور نامحدود ادامه می یابد. پیایند ها شامل مجلات، روزنامه‎‎ها، سالنامه‎‎ها، یادبودها، خلاصه مذاکرات سازمان ها، صورت جلسات همایش های دنباله دار، گزارش های انجمن های علمی و نیز فروست های تک نگاشتی است. این تعریف شامل آثاری که در قسمت های جداگانه منتشر می‎شود ولی پایان انتشار آن از قبل مشخص شده است، نمی‎شود. مثلاً آثار چند جلدی.

3. تاریخچه مرکز ملی شاپا:
در سال 1353 برای اولین بار در مقدمه راهنمای مجله‎های ایران لزوم اخذ شماره ISSN برای پیایندها و چگونگی ارتباط با دفتر آن در پاریس تشریح شد. در اردیبهشت 1380 مجلس شورای اسلامی با تأسیس مرکز ملی ISSN ایران در کتابخانه ملی موافقت کرد، و سرانجام این مرکز با نام مرکز ملی شاپا در مرداد 1382 شروع به کار کرد.

4. فرآیند دریافت شاپا چگونه است؟
ابتدا مطمئن شوید که نشریه مورد نظر یک پیایند است. سپس با مرکز ملی شاپا ایران تماس حاصل نمایید. این مرکز شما را راهنمایی می‎کند تا ‎فرآیند دریافت شاپا را به سادگی طی کنید.

5.آیا شاپا به پیایندهای الکترونیکی هم تعلق می گیرد؟
بله، شاپا به هر پیایندی که به صورت الکترونیکی و با هر محملی(Medium) - از جمله شبکه پیوسته(Online) ، لوح فشرده(CD)، دیسکت و ... - منتشر شود، اختصاص می یابد.

6. چه موقع باید شماره شاپای جدید دریافت كرد؟
هرگاه عنوان یک پیایند تغییر کند، خواه این تغییر مختصر باشد خواه بنیادی، یک شماره شاپای جدید به آن تعلق می‎گیرد.

7. آیا می‎توان پیش از انتشار پیایند درخواست شاپا كرد؟
بله، کافی است کپی طرح روی جلد و صفحه شناسنامه پیایند به ضمیمه درخواست شاپا به مرکز ملی شاپا ارسال شود. در این صورت یک شماره شاپای موقت به پیایند مذکور اختصاص داده می‎شود. ناشر موظف است بلافاصله پس از انتشار اولین شماره، دو نسخه از آن را به نشانی مرکز ملی شاپا ارسال کند تا شاپای موقت قطعیت یافته و تثبیت شود.

8. شماره شاپای موقت چه تفاوتی با شماره شاپای قطعی دارد؟
فرآیند صدور شاپا پیش از انتشار پیایند، پس از تخصیص شماره شاپای موقت پایان می‎پذیرد، اما هنگام صدور شماره شاپای قطعی، مشخصات کتابشناختی پیایند نیز به منظور درج در پایگاه اطلاعاتی بین‎المللی ISSN به مرکز بین‎المللی ISSN واقع در پاریس ارسال می شود.

9. آیا درخواست شاپا از طریق اینترنت امكان‎پذیر است؟
بله، كافی است متقاضی به وب سایت كتابخانه ملی ایران رجوع كرده، فرم الكترونیكی درخواست شاپا را پر كند. البته مركز ملی شاپا پس از دریافت دو نسخه از آخرین شماره پیایند مورد نظر، به این درخواست پاسخ می‎دهد.

10. نشانی مركز ملی شاپا ایران چیست؟
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مرکز ملی شاپا (ISSN) بزرگراه شهید حقانی (غرب به شرق) بلوار کتابخانه ملی تهران 1537614111 تلفن: 81623053 - 88644061 (021) دورنگار: 88644061 (021) پست الكترونیكی: issn@nlai.ir وب سایت: www.shapa.ir

11. آیا به هر یك از فرمت های انتشار یك پیایند یك شماره شاپای جداگانه اختصاص می‎یابد؟
بله، فرض می ‎كنیم یك پیایند هم زمان با چند فرمت، هم به صورت چاپی، هم به صورت اینترنتی (تمام متن)، وهم بر روی لوح فشرده منتشر می‎شود، ضمناً نسخه الكترونیكی آن نیز مرتباً توسط پست الكترونیكی برای مشتركان ارسال می‎شود. در این صورت به تمامی فرمت های چاپی، اینترنتی، لوح فشرده، و پست لكترونیكی آن یك شاپای جداگانه اختصاص می‎یابد. به طور كلی به همه انواع فرمتهای انتشار یك پیایند، شاپای جداگانه تعلق می‎گیرد.

12. محل درج شاپا كجا است؟
شماره شاپا باید در محلی كه به راحتی قابل رؤیت باشد چاپ شود. مركز بین‎المللی ISSN گوشه راست بالای جلد را توصیه می كند. در نشریات فارسی بهتر است این شماره به لاتین در همان مكان ولی در پشت جلد، و به فارسی روی گوشه چپ بالای جلد درج شود. این شماره از هشت رقم تشكیل شده است كه چهار رقم آن با یك خط اتصال از بقیه جدا شده است. این هشت رقم باید با یك فاصله پس از چهار حرف بزرگ ISSN قرار گیرد. لازم است از گذاشتن دونقطه (:) بین شماره ها و حروفISSN پرهیز شود. مثل: ISSN 1735-5257 در پیایندهای غیر چاپی این شماره باید به همان طریق پیش گفته روی تمامی محل هایی كه به آسانی قابل رؤیت باشند (در بالای صفحه اول وب سایت، روی لوح فشرده و قاب آن، ...)، درج شود.

13. مزایا و مورد استفاده شاپا چیست؟

  •  شماره شاپا نماینده مشخصات كامل یك پیایند است و با وجود آن هر پیایند، فارغ از زبان یا كشور منتشر كننده آن، قابل شناسایی است.
  •   آسانترین وسیله برای برقراری ارتباط بین ناشران و توزیع‎ کنندگان است و نظام توزیع جهانی پیایندها را كارا و سریع می‎كند.
  •   ساده ‎ترین وسیله برای شناسایی، سفارش، و كنترل پیایندها، و نیز پیگیری نسخه‎های دریافت نشده است.
  •   درصورت تركیب با رمزینه، فروش نشریه و حسابداری الكترونیكی آن را حتی در سوپرماركت ها میسر می‎سازد.

14. آیا شاپا قابلیت تركیب با رمزینه (باركد) را دارد؟
بله، شاپا را می‎توان در تركیب رمزینه EAN 13، رایج ترین سیستم رمزینه در جهان، به كار برد.

15. شماره شاپای تخصیص یافته به چه طریق به اطلاع متقاضی می رسد؟
نامه ابلاغ شماره شاپا به نشانی پست الكترونیكی متقاضی ارسال خواهد شد. از این روی، درج نشانی پست الكترونیكی فعال متقاضی در پرسشنامه شاپا الزامی است.

16. آیا ناشر موظف است دو نسخه از هر شماره نشریه خود را به رایگان به مركز ملی شاپا ارسال كند؟
خیر، ارسال دو نسخه از هر پیایند تنها یك بار هنگام درخواست شماره شاپا الزامی است.

17. آیا برای پیایندهای الكترونیكی نیز می‎توان پیش از انتشار درخواست شاپا كرد؟
خیر، صدور شماره شاپا برای پیایندهای الكترونیكی، اعم از پیوسته یا لوح فشرده، تنها پس از انتشار حداقل یك شماره از آن امكانپذیر است.

18. شاپا چه مفهومی دارد؟
برخلاف شابک (شماره استاندارد بین‎المللی کتاب) که هر بخش آن نماینده مفهومی خاص است، شاپا فقط یک کد شناسایی است.

19. آیا به هر شماره از یک پیایند، شماره شاپای جدید تعلق می گیرد؟
خیر، شماره شاپا برای هر پیایند تا زمانی که عنوان آن تغییر نکند، ثابت است.

20. آیا دریافت شاپا هزینه ای هم دارد؟
خیر، شاپا کاملاً رایگان است.

 

شابکا

1. شابكا چیست؟
 شابكا كوته نوشت "شماره استاندارد بین المللی كتابخانه های ایران" است.

2. ISIL چیست؟
 ISIL كوته نوشت «International Standard Identifier of Libraries» است.

3. شابكا چه مفهومی دارد؟
 شابكا یا شناسگر استاندارد بین المللی كتابخانه ها كد دوازده رقمی منحصر به فردی است كه به تك تك كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی تخصیص می یابد.

4. مزایا و موارد استفاده از شابكا چیست؟
 شناسایی منحصربه فرد در شبكه جهانی، ارتباط با ناشران و كارگزاران در سطح ملی و بین المللی، امانت مدارك و تبادل اطلاعات بین كتابخانه ای در سطح ملی و بین المللی، تهیه فهرستگان های ملی و بین المللی، اشتراك منابع كتابخانه ای

5. ارتباط شابكا و بانك اطلاعات كتابخانه ها چیست؟
 اطلاعات كتابخانه ها بعد از دریافت شابكا وارد بانك اطلاعات كتابخانه ها و اینترنت می شود.

6. فواید بانك اطلاعات كتابخانه های ایران چیست؟       

  • تهیه بانك اطلاعات جامعی از كتابخانه های دانشگاهی، كتابخانه های اختصاصی، كتابخانه های پژوهشی- تخصصی، كتابخانه های عمومی، كتابخانه های آموزشگاهی، كتابخانه های مساجد و اماكن مذهبی و كتابخانه های كودكان
  • ارائه خدمت جستجوی اطلاعات كتابخانه ها از طریق وب سایت سازمان
  • راهنمایی كلیه علاقه مندان، اساتید، پژوهشگران، محققین و دانشجویان برای یافتن كتابخانه مورد نظر
  • امكان بروزرسانی اطلاعات در حداقل زمان ممكن (درمقابل فهرست های چاپی) امكان انتشار بانك اطلاعاتی در قالب لوح فشرده برای استفاده افراد یا مراكزی كه دسترسی به اینترنت ندارند (Offline).

7. فرآیند دریافت شابكا چگونه است؟
 تكمیل و ارسال فرم پرسشنامه به صورت فكس، پست الكترونیكی و پست به سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

8. آیا درخواست شابكا از طریق اینترنت امكان پذیر است؟
 بله، كافی است متقاضی به آدرس زیر مراجعه و فرم الكترونیكی را تكمیل نماید.
http://isil.nlai.ir/dataentry.aspx

9. شماره شابكای تخصیص یافته به چه طریق به اطلاع متقاضی می رسد؟
نامه ابلاغ شابكا توسط پست معمولی یا الكترونیك به اطلاع متقاضی می رسد.

10. آیا دریافت شابكا هزینه ای دارد؟
خیر، دریافت شابكا برای همه كتابخانه ها رایگان است.

11. آدرس وب سایت مركز ملی شابكا چیست؟                
      http://biblstandard.dk/isil

12. آیا شابكا به كتابخانه های شخصی نیز تعلق می گیرد؟
بله، شابکا به كتابخانه های شخصی ای كه مراجعه كننده دارند و یا به نحوی مایلند منابع خود را برای استفاده در اختیار دیگران قرار دهند نیز تعلق می گیرد.

13. نشانی مركز ملی شابكا چیست؟
ISIL. Danish Agency for Libraries and Media, H.C
Andersens Boulevard. DK 1553  Copenhagen V 

14. نشانی مركز شابكا در ایران چیست؟
  نشانی پستی: بزرگراه حقانی (غرب به شرق) بعد از ایستگاه مترو، بلوار كتابخانه ملی ایران، كد پستی 1537614111
وب سایت: www.nlai.ir  
فاكس: 81623117، 88644055، 88644061
تلفن: 81623117
پست الكترونیكی: isil@nlai.ir

 

 

 

 

آموزش الکترونیک

1. مخاطب های دوره های الكترونیكی سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران چه كسانی می باشند؟

اشخاصی كه در زمینه كتابداری و اطلاع رسانی مشغول به فعالیت هستند و به دلیل مشغله كاری و محدودیت های زمانی و مكانی برای حضور منظم در كلاس ها فرصت كافی در اختیار ندارند. این افراد باید از سطح مناسبی از مهارت های هفتگانه كامپیوتر برخوردار باشند. تاكید در این دوره ها بر خودآموزی و تلاش و انگیزه بالای كاربر بر توسعه دانش فردی موثر می باشد.

2. نحوه ثبت نام و فعالیت در دوره ها چگونه است؟

پس از ثبت نام اینترنتی، مدارك توسط واحد آموزش الكترونیكی بررسی می گردد. در صورت تایید، ایمیلی به ایمیل پذیرفته شدگان ارسال می شود. پس از واریز وجه، نام كاربری و رمز عبور برای ورود به سیستم مدیریت یادگیری (LMS) به كاربران ارائه می شود. در مدت زمان ارائه دوره، نیازی به حضور فیزیكی افراد در محل سازمان نیست.

3. نحوه پذیرش چگونه است؟

پذیرش فراگیران و یا دانشجویان این دوره ها بسته به نوع دوره (كوتاه مدت و یا آكادمیك) به صورت ثبت نام آزاد و یا از طریق آزمون انجام می گیرد. در هر دوره به هنگام ثبت نام، اطلاعات كامل در اختیار كاربران قرار خواهد گرفت.

4. ضوابط مالی و ميزان شهريه اين دوره ها به چه ترتيب است؟ 
به لينك ضوابط مالی مراجعه نماييد. 

5. آیا محدودیتی به لحاظ مدرك پایه برای افراد وجود دارد؟

خیر، تمام مدارك مرتبطی كه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی باشند، برای ورود به این دوره ها قابل قبول می باشد.

6. اعتبار مدرك تحصیلی ارائه شده به چه میزان است؟

به فارغ التحصیلان دوره های كوتاه مدت گواهینامه سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران ارائه می شود.

7. برای استفاده از این دوره ها چه ابزاری مورد نیاز می باشد؟

یك دستگاه كامپیوتر و دسترسی به اینترنت مورد نیاز است.

8. آیا افرادی كه ساكن تهران نیستند هم می توانند در این دوره ها شركت نمایند؟

بله، ضروری است فراگیران ساكن در خارج از تهران به اینترنت با سرعت مناسب دسترسی داشته باشند. همچنین برای شركت در امتحانات پایان دوره نیازی نیست در تهران باشند و می توانند در نزدیكترین مركز استانی سازمان حضور یابند و امتحان دهند. (در صورت صلاحدید استاد درس مربوطه، امتحان پایان ترم به صورت online برگزار خواهد شد.)

 

9. آیا داوطلبانی كه هم اكنون در حال تحصیل هستند هم می توانند در این دوره ها ثبت نام نمایند؟

بله.

10. حضور و غیاب در كلاس ها به چه صورت انجام می شود؟

مشاهده دروس توسط هر كاربر از طریق سیستم مدیریت یادگیری كنترل و ثبت می گردد. مدت زمان غیبت دانشجو روی سایت  نباید از دو هفته متوالی در هر درس تجاوز كند. برای حضور در كلاس آنلاین (هر چهار هفته یكبار) و حضور در انجمن درسی نمره منظور می گردد.

 

11. آیا ممكن است تغییری در ضوابط اجرایی واحد الكترونیكی سازمان ایجاد شود؟

بله، لذا ضروری است همواره در جریان تغییرات آیین نامه ها قرار گرفته و اخبار دوره را مطالعه فرمایید.

 

 

مستندات

1. آيا اسامی همه نويسندگان را مستند کرده ايد؟
فقط نام آن افرادی که آثارشان به سازمان اسناد و کتابخانه ملی رسيده و فهرستنويسی شده اند، مستند می شود.

2. برای مستندسازی از چه منبع/ منابعی استفاده می کنيد؟
از منابع مختلف چاپی و الکترونيکی از جمله: فرم پرسشنامه فيپا که توسط ناشر تکميل می شود، کتابشناسی ها، دايره المعارف ها، سرگذشتنامه ها، پايگاه های اطلاعاتی،...

3. برای اسامي غير ايرانی (لاتين، عربی،...) چگونه عمل مي کنيد؟
برای يافتن شکل لاتين نام علاوه بر استفاده از ماده در دست فهرست به پايگاههای اطلاعاتی از قبيل LCOC، Digibib، ... ، برای يافتن اطلاعات راجع به اسامي عربی به منابع عربی مانند معجم المؤلفين: تراجم مصنفی الکتب العربيه، هديه العارفين،... و برای ساير مليت ها نيز به کتابخانه کنگره و نيز سايت کتابخانه ملی کشور مربوطه مراجعه می شود.

4. اگر معادل لاتین نام را نداشته باشید چه می کنید؟
اگر معادل لاتین نام در هیچ منبعی (چاپی/ الکترونیکی) یافت نشود فقط صورت فارسی آن ذکر می گردد.

5. آیا برای مستندسازی تنالگان و سازمان ها فقط از كتاب «فهرست مستند اسامی نهادها، سازمان ها، و موسسات دولتی ایران» استفاده می كنید؟
علاوه بر این منبع از طریق تماس تلفنی با نهاد مربوطه و نیز پایگاه های اطلاعاتی، اطلاعات مورد نیاز تهیه و تکمیل می شوند.

6. چگونه می توان آدرس یا تلفن ناشری را پیدا کرد؟
از طریق مراجعه به بانک/ برگه دان مستند ناشر، پایگاه های اطلاعاتی از قبیل خانه کتاب... 

7. چگونه می توان ناشر کتابی را پیدا کرد؟
با مراجعه به کتابشناسی ملی

8. چه ميزان به کتاب «سرعنوانهای موضوعی کتابخانه کنگره» (Library of Congress Subject Headings /LCSH) مراجعه می کنيد؟

برای اکثر موضوع هایی که برای اولین بار ساخته می شوند به سرعنوان موضوعی کنگره مراجعه می شود

واسپاری

1. آیا می دانید گروه واسپاری و ثبت آثار چه وظایفی بر عهده دارد؟
گروه واسپاری و ثبت آثار زیر مجموعه معاونت کتابخانه ملی و یکی از گروههای اداره کل فراهم آوری منابع  کتابی و پیایندها است و وظیفه پیگیری و دریافت کلیه منابع کتابی و غیر کتابی طبق مصوبه واسپاری و ثبت آنها را بر عهده دارد

2. آیا می دانید واسپاری چیست؟
واسپاری مصوبه‌ای قانونی است كه به‌موجب آن افراد حقیقی یا حقوقی كه اثری را در نسخه‌های متعدد به‌صورت عمومی منتشر كرده‌اند، موظفند یك یا بیش از یك نسخه آن را به مؤسسه‌های ملی واسپاری نظیر كتابخانه ملی تحویل دهند.در ایران این مصوبه در جلسه 205 مورخ 1368/09/14 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و طبق آن 2 نسخه از منشورات کلیه ناشران دولتی و خصوصی به کتابخانه ملی اختصاص می یابد.

3. آیا می دانید واسپاری منابع غیر مکتوب چیست؟
طبق مصوبه جلسه 441 مورخ 78/2/21 شورای عالی انقلاب فرهنگی کتابخانه ملی موظف است آثار غیر مکتوب شامل انتشارات الکترونیک ، مواد شفاف، عکسها ، پوسترها و نقشه ها و ... را ذیل نام پدید آور ثبت نماید و تولید کنندگان این آثار نیز مکلفند شماره ثبت کتابخانه ملی را در آثار منتشره ذکر نموده و 2 نسخه از آن را تحویل کتابخانه ملی نمایند

4. آیا می دانید فایده واسپاری چیست؟
با واسپاری منابع کتابی و غیر کتابی ضمن غنی سازی گنجینه کتابخانه ملی ، میراث مکتوب کشورمان برای نسلهای آینده حفظ شده و از طریق کتابخانه ملی به کلیه علاقه مندان داخل و خارج کشور معرفی خواهد شد.

5. آیا می دانید جهت تحویل منابع طبق قانون واسپاری باید به کجا مراجعه کنید؟
برای تحویل منابع و دریافت رسید می توانید روزهای شنبه تا چها شنبه از ساعت 8 الی 15:30 به واحد دریافت کتاب  واقع در میدان بهارستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره کتاب طبفه اول-دفتر واسپاری کتابخانه ملی  مراجعه نمایید.
تلفن 33966222

6. آیا می دانید جهت دریافت شماره واسپاری منابع غیر مکتوب به کجا مراجعه کنید؟
برای دریافت شماره واسپاری منابع غیر مکتوب می توانید روزهای شنبه تا چهار شنبه از ساعت 8 الی 14:30 به آدرس زیر مراجعه فرمایید :
بزرگراه حقانی غرب به شرق بعد از ایستگاه مترو بلوار کتابخانه ملی، کتابخانه ملی گروه واسپاری و ثبت آثار
تلفن 81623030-81623122

 

حفاظت و مرمت منابع

1. چگونه می توانیم كاغذهای پاره شده را بازسازی نماییم؟

بهترین راه چسباندن یك صفحه پاره شده، استفاده از كاغذهای ژاپنی است. شما می توانید با مراجعه به شركت های وارد كننده ملزومات مرمتی انواع كاغذهای ژاپنی به نام "تیشو" كه دارای الیاف سلولزی است را تهیه نمایید. این كاغذ علاوه بر مقاوم بودن به اندازه‌ای نازك است كه شما می توانید نوشته های متن را پس از مرمت به راحتی بخوانید. برای مرمت پارگی كاغذ كمی از چسب سریش یا چسب نشاسته را با استفاده از قلم موی بسیار باریك بر روی لبه پارگی ها قرار می دهیم. نكته: توجه داشته باشید كه قبل از انجام این كار نسبت به پخش نشدن جوهر نوشته اطمینان حاصل نمایید.
در مرحله بعد نوار باریكی از كاغذ ژاپنی را بر روی آن می گذاریم، سپس تا خشك شدن كامل چسب ها آن را تحت فشار قرار داده تا كاغذ كاملا صاف گردد.

 

2. چگونه می توان بوی ناشی از كپک زدگی را در كتاب ها از بین برد؟
این بو از رشد كپك بر روی كتاب ها ناشی می شود كه در اثر نگهداری آن‌ها در مكان های مرطوب، تاریك و سرد به وجود می‌آید. باید كتاب‌ها به یك محیط خشک تر(اما سرد) بازگردانده شوند و مطمئن شد كه هوا به اندازه كافی در اطراف آن ها در جریان است. دراین شرایط رشد بیولوژیكی قارچ ها متوقف می گردد.
اگر كتاب هایی كه دچار كپك زدگی شده اند برای یك مدت زمان طولانی در چنین شرایطی(هوای آزاد و جای خشك) نگهداری شوند، سرانجام بوی نا خوشایند كپك زدگی از بین خواهد رفت.
روش مشابه دیگری می تواند برای خشك كردن كتاب هایی كه تحت تا ثیر قارچ های فعال قرار گرفته اند، به كار برده شود. اگر شما می توانید آثار و لكه‌های رنگین ناشی از رشد كپك را مشاهده كنید در این صورت هیچ اقدامی برای تمیز كردن آن نباید انجام بدهید تا زمانی كه مواد به طور كامل خشك شود. تمیز كردن پیش از موعد سبب خواهد شد كه علاوه بر نفوذ كپك ها به داخل بافت كاغذ به جاهای دیگر آن نیز سرایت كند و در حقیقت باعث لكه دار شدن اثر شود. اغلب برطرف كردن لكه های قارچی غیر ممكن است.
پیشنهاد دیگر برای برطرف كردن این مشكل در مواقع ضروری، قرار دادن آثار مرطوب برای مدت كوتاهی در معرض نور خورشید و در جریان هوای آزاد است. در معرض قرار دادن منابع به مدت زمان كوتاه در مقابل نور خورشید و جریان هوای آزاد به ما كمك خواهد كرد، اگر چه ممكن است این عمل سبب رنگ پریدگی و تیرگی منابع كتابی و كاغذی شود.

 

3. چگونه می توان از كتاب هایی كه خیس و مرطوب شده نگهداری كرد؟
یكی از مهم ترین كارها برای نگهداری كتاب های خیس شده و كپك زده این است كه جلوی رشد و فعالیت كپك ها را هر چه سریعتر بگیرید.
شرایط محیطی را در حد استاندارد نگه دارید و تا آنجا كه امكان دارد كتاب ها را هوادهی كنید .كتاب های خیس شده را به صورت ایستاده و باز روی كاغذهایی مثل كاغذ خشك كن قرار دهید. هر زمانی كه كاغذهای خشك كن خیس شد آن ها را عوض كنید. هنگامی كه كتاب ها خشك می شوند آنها را بالا و پایین كنید تا در این جابه‌جایی هوا به تمام نقاط خیس و مرطوب برسد.
پائین آوردن رطوبت نسبی زیر 75% در كاهش رشد كپك ها كمك مؤثری خواهد داشت .
استفاده از فن های برقی باعث گردش بیشتر هوا شده و كتاب های خیس شده را خشك می كند.
اگر نتوانستید ظرف 48 ساعت كتاب‌ها را خشك كنید، باید آنها را منجمد كرده تا خشك كردن آن‌ها در زمان دیگری انجام شود، البته برای این كار باید با یك حفاظتگر آثار تاریخی مشورت كنید.
كپك بزرگ ترین خطر برای كتاب ها و انسان است. اگر شما كپك را مشاهده كردید یا به وجود آن مشكوك شدید یا فكر كردید كه آب ممكن است با یك پس آب یا مواد شیمیایی آلوده شده باشد باید در موقع نجات كتاب‌های خیس از لباس های محافظ، دستكش و ماسك استفاده كنید. برای حفظ سلامتی پوست و ریه هایتان اقدامات لازم را پیش بینی نمایید. اگر هر گونه تاثیر منفی روی سلامتی شما مشاهده شد قبل از پیشرفت بیماری با یك دكتر قارچ شناس مشاوره كنید.

 

4. در صورت مشاهده حشرات در بین كتاب ها چگونه می توان آن ها را از بین برد؟
 در ابتدا با قرار دادن كتاب های آلوده درون كیف های پلاستیكی كه علامت گذاری شده، آن ها را از سایر كتاب ها جدا نمایید. سپس با یك حشره شناس مشاوره كنید. به طور معمول مراكز معتبری قادر به خدمات رسانی در این زمینه هستند.
توجه داشته باشید كه كار ضدعفونی تحت شرایط كنترل شده و با نظارت حفاظتگر آثار تاریخی صورت پذیرد.
علاوه بر ضدعفونی رعایت كردن این موارد الزامی است:

1 . تمام ورودی ها شامل پنجره ها، درها را درزگیری كنید. روی قسمت ورودی تمام دریچه ها و منفذها فیلتر قرار دهید.
2. دما و رطوبت هوای اتاق باید پایین نگاه داشته شود (حشرات محیط مرطوب را دوست دارند.)
3. محیط را تمیز نگاه دارید. گرد و غبارها را پاك كنید و كتاب ها را نزدیك مواد غذایی یا سطل های زباله قرار ندهید.

 

مرجع مجازی

خدمات مرجع مجازی (ازكتابدار بپرسید) با هدف در دسترس قرار دادن خدمات مرجع برای عموم افراد فارغ از محدودیت های زمانی و مكانی آن ها، از سال 1384 از طریق وب سایت كتابخانه ملی در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گرفته است. این خدمات، امكان پرسش و پاسخ و بهره گیری از نظرات كارشناسان و متخصصان اطلاع رسانی را به صورت غیر حضوری برای كلیه كاربران فراهم می كند.

 

 راهنمای استفاده از خدمات مرجع مجازی سازمان اسناد و كتابخانه ملی

 1. خدمات مرجع مجازی كتابخانه ملی چه خدماتی است؟

خدمات مرجع مجازی كتابخانه ملی خدمات مرجع غیر حضوری كتابخانه است كه با استفاده از
تكنولوژی های ارتباطی پست الكترونیكی، گفتگوی همزمان، فكس و پیامك امكان پاسخگویی به سوالات مرجع كاربران را فراهم می كند.

2. چه كسی می تواند از خدمات مرجع مجازی استفاده كند؟

استفاده از این خدمات برای عموم كاربران آزاد است. جهت استفاده از این خدمات نیازی به عضویت در كتابخانه نیست.

3. هزینه استفاده از خدمات مرجع مجازی چگونه است؟

استفاده از خدمات مرجع مجازی رایگان است.

4. به چه نوع پرسش هایی از طریق خدمات مرجع مجازی پاسخ داده می شود؟

پرسش هایی كه می توان از طریق خدمات مرجع مجازی ارسال نمود متنوع است. شما می توانید در مورد خدمات و منابع كتابخانه ملی سوال مطرح فرمایید، لیست منابع در حوزه موضوعی خاص را از این طریق دریافت كنید و نیز پرسش های پژوهشی خود را از طریق تكمیل فرم های پرسش، با كتابداران مرجع مجازی مطرح فرمایید.

5. چه نوع پرسش هایی از طریق پیامك پاسخ داده می شوند؟

 به دلیل محدودیت در ارسال متن (حداكثر 160 كاراكتر)، در خدمات مرجع مجازی پیامك، سوالاتی را از این طریق مطرح فرمایید كه نیاز به پاسخ كوتاه دارند.

6. چه نوع پرسش هایی را باید از طریق تكمیل فرم پست الكترونیكی ارسال كرد؟

پرسش هایی را كه پاسخ آنها نسبت به پیامك طولانی تر است و به ویژه در پاسخ به آن ها نیاز است فایل و یا فایل هایی حاوی اطلاعات و یا لیست منابع ضمیمه گردند از این طریق ارسال فرمایید.

7. چرا پیامك دریافت نمی كنم ؟

در صورتی كه شما پیام های تبلیغاتی را بسته و یا بلاك كرده اید، امكان دریافت پیامك های ارسالی از طریق خدمات مرجع مجازی را نخواهید داشت.

8. آیا امكان ارسال فایل از طریق گفتگوی همزمان (چت) وجود دارد؟

بله، از طریق گفتگوی همزمان امكان ارسال فایل حاوی اطلاعات و یا فایل حاوی لیست منابع وجود دارد.

9. آیا امكان دریافت متن گفتگوی همزمان وجود دارد؟

بله، در صورتی كه تمایل به دریافت متن گفتگو را دارید بر روی گرینه «دریافت متن از طریق پست الكترونیكی» در سمت چپ صفحه گفتگو كلیك نمایید.

10. چه كسی به پرسش ها پاسخ می دهد؟

پاسخ پرسش های ارسال شده از این طریق، توسط كتابداران مرجع مجازی و یا متخصصان اسناد تهیه می شود.

11. چه نوع پاسخی به پرسش ها داده می شود؟

به تمام پرسش ها در حد رفع نیاز كاربر، پاسخ داده خواهد شد. ارسال اطلاعات تمام متن با توجه به امكانات كتابخانه ملی انجام می شود. همچنین در صورت لزوم، پایگاه های اطلاعاتی مرتبط و نیز نحوه جستجو در آن ها نیز معرفی می گردند.

12. چگونه می توانم پرسش خود را مطرح كنم؟

با مراجعه به سایت كتابخانه ملی www.nlai.ir از طریق لینك «از ما بپرسید» می توانید با توجه به نوع پرسش خود از طریق پست الكترونیكی، گفتگوی همزمان، پیامك یا فاكس پرسش خود را مطرح كنید.

13. از چه طریقی می توان پاسخ پرسش خود را دریافت كرد؟

در خدمات مرجع مجازی از طریق پیامك، پاسخ به تلفن همراه كاربر ارسال می شود. در خدمات مرجع پست الكترونیكی كاربر پس از تكمیل وب فرم و ارسال آن شماره پیگیری دریافت می كند. سپس برای مشاهده پاسخ خود پس از مدت زمان اعلام شده باید مجددا به سایت كتابخانه ملی، بخش "از ما بپرسید"  مراجعه كرده و با وارد كردن شماره پیگیری و آدرس پست الكترونیكی خود، پاسخ را مشاهده خواهد نمود.

14. پاسخ هر سوال چقدر طول می كشد؟

طول این مدت، به نوع سوال و نیز ترافیك میز مرجع مجازی بستگی دارد؛ پرسش هایی كه به پاسخ های كوتاه نیاز دارند طی یك روز كاری، و پاسخ پرسش هایی كه نیاز به بررسی و جستجوی بیشتر دارند، حداكثر تا پنج روز كاری پس از دریافت، پاسخ ارائه خواهد شد.

15. درهر بار استفاده از خدمات پرسش از كتابدار چه تعداد پرسش را می توان مطرح كرد؟

در هر بار استفاده از این خدمات می توان حداكثر تا سه پرسش را در یك فرم پرسشنامه وارد كرد.

16. چگونه می توان از دریافت پرسش خود توسط كتابدار مرجع اطلاع پیدا كرد؟

به محض دریافت پرسش شما پیامی با این مضمون نمایش داده می شود:

«فرم پرسشنامه شما دریافت شد. پاسخ حداكثر طی مدت پنج روزكاری ارائه خواهد شد. كد رهگیری شما: ... »

17. چگونه می توان از دریافت پاسخ سوال خود توسط كتابدار مرجع اطلاع پیدا كرد؟

به محض دریافت ارسال پاسخ از سوی كتابدار مرجع مجازی، پیامكی با این مضمون نمایش داده می شود:

پاسخ پرسش به آدرس پست الكترونیكی شما ارسال گردید.

18. پرسش خود را به چه زبان هایی می توان مطرح كرد؟

پرسش ها باید، به دو زبان: فارسی یا انگلیسی، درج شوند.

19. این خدمات چه روزها و ساعت هایی ارائه می شود؟

استفاده از این خدمات محدودیت زمانی ندارد و می توان در هر موقع از شبانه روز از آن استفاده كرد. اما خدمات گفتگوی همزمان با كتابداران مرجع مجازی، روزهای اداری (شنبه الی چهارشنبه) از ساعت 10 الی 12 امكان پذیر است.

20. آیا امكان ارزیابی پاسخ پرسش های ارسال شده وجود دارد؟

بله، همزمان با ارسال پاسخ فرم ارزیابی برای كاربر ارسال می گردد.

كاربران می توانند در صورت تمایل، به پرسش های این ارزیابی در رابطه با میزان رضایت از مفید بودن پاسخ، زمان ارسال پاسخ و ... پاسخ دهند و در صورت داشتن نظرات، پیشنهادات و انتقادات ما را در ارائه بهتر این خدمات یاری رسانند.

 

آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۷/۸/۵ - ۱۰:۳۱:۱۵