25 فروردین 1335، سالروز ثبت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
مقدمه
تهـران بعـد از آنكـه بعنـوان پايتخت انتخاب شد شهر كوچكي بود كه به چند دروازه محصور ميشد و جمعيت اندکی هم داشت و وسایل حمل و نقل محدود به گاری، درشکه و کالسکههای اختصاصی میشد و بیشتر ساکنان شهر برای تردد، پیاده از سویی به سوی دیگر میرفتند.
بعدها با گسترش تهران و افزایش جمعیت آن واگنهای اسبی نخستین وسیلة نقلیة عمومی شهر شد. در سال 1298ش. بلژیکیها چند خط حمل و نقل ایجاد کردند. آنها با ریلگذاری معابر عمومی مسافران را سوار واگن اسبی میکردند. این واگنها با گنجایش 100نفری به وسیلة اسبهای قوی هیکل بر روی ریل کشیده میشدند.
پس از بلژیکیها دانمارکیها با اتوبوسهای بنزینی چند خط اتوبوسرانی در تهران و شمیران ایجاد کردند و به صورت رسمی وارد عرصة حمل و نقل شهری تهران شدند. در سال 1305 تعدادی اتوبوس از شوروی خریداری و با ورود آنها 8 خط اتوبوسرانی خصوصی در تهران برقرار شد. بدین ترتیب افراد متمکن با خرید اتوبوس و استخدام راننده و پارکابی(شاگرد راننده) وارد عرصة حمل و نقل شهری شدند.
به دلیل نبود ادارة راهنمایی و رانندگی در کشور اتوبوسرانی در سالهای نخستین فعالیت خود مقررات خاصی نداشت. نه مبدأ و نه مقصدی وجود داشت و نه ایستگاهی. با افزایش جمعیت و گسترش شهر به تدریج بر تعداد مسیرها و اتوبوسها اضافه و شرکتهای اتوبوسرانی خصوصی بیشتری تأسیس شدند. اما این گسترش مشکلاتی را نیز در پی داشت. از یک سو چون هر خطی متعلق به شرکتی خاص بود در نقاط تلاقی مسیر شرکتها بر سر سوارکردن مسافر اختلاف پیش میآمد. از سوی دیگر صاحبان اتوبوسها هر راننده را موظف کرده بودند روزانه مبلغ معینی را به عنوان دخل هر اتوبوس بپردازند. رانندگان برای پرداخت سقف تعیین شده مسافر بیشتری را سوار میکردند. ازدحام جمعیت، کثیفی اتوبوسها، کمبود اتوبوس در برخی مسیرها و قدیمی بودن آنها باعث نارضایتی و البته گرفتاری مسافران میشد.
تصویب قانون تأسیس شرکتهای اتوبوسرانی عمومی برای رفع این مشکلات صورت گرفت. دولت در لایحهای بایک ماده واحده و 12 تبصره پیشنهاد تأسیس چنین شرکتی زیر نظر شهرداری را به مجلس شورای ملی ارائه کرد و مجلس در جلسة 16 بهمن 1331ش. آن را تصویب و وزارت کشور را مسئول تدوین آییننامة اجرایی آن کرد.
با وجود تصویب قانون در سال 1331ش. قانون یاد شده چهار سال پس از تصویب آن اجرایی شد. اولین شرکت سهامی اتوبوسرانی عمومی کشور در تهران با عنوان «شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه» با سرمایة 300 میلیون ریالی در 25 فروردین 1335ش. به ثبت رسید و محل آن در ساختمان شهرداری تعیین شد. چنانچه قانون سال 1331 تصریح داشت 51 درصد سهام شرکت به شهرداری تهران تعلق داشت و مابقی به صاحبان شرکتهای خصوصی و اتوبوسداران سابق واگذار شده بود. هیئت مدیرة شرکت نیز از 3 نفر از سهامداران بخش خصوصی سابق و 4 نفر از شهرداری تشکیل شده بود.
25 فروردین 1335 سالروز ثبت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است. به همین مناسبت ادارهکل خدمات آرشیوی (گروه ارتباطات آرشیوی) منتخبی از اسناد مرتبط با این شرکت را در 13 عنوان و 31 برگ در وبگاه سازمان اسناد و کتابخانة ملی ایران تقدیم علاقه مندان کرده است.
- مقايسة فروش بليط شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در شش ماهة اول سال ۱۳۵۵ش. با مدت مشابه آن در سال ۱۳۵۶ش.
- آمار تعداد خودروهاي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه، به تفكيك قيمت بليط در شهريور ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ش.
- توضيحات شركت واحد اتوبوسراني در خصوص بودجة تنظيمي و پيش بيني شده براي سال ۱۳۵۶ آن شركت به سازمان برنامه و بودجه
- خلاصه بودجة سال ۱۳۵۶ شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
- فرم تقاضانامة استخدام راننده در شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
- فهرست انواع اتوبوس هاي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
- پاسخ شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه به پرسش سناتور محمدعلي مسعودي از وزارت كشور در خصوص فقدان ۱۸۰ دستگاه اتوبوس آن شركت
- ساختار اداري موجود و پيشنهادي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
- شرايط شركت ايران خودرو براي تحويل يكصد دستگاه اتوبوس درون شهري به شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
- موافقت شهرداري تهران با پرداخت دويست ميليون ريال از محل تبصرة ۹ بودجة مصوب سال جاري شهرداري تهران براي پرداخت بهاي اتوبوس هاي خريداري شده
- بخشي از اساسنامة شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
- رونوشت آئين نامة شوراي عالي نظارت شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
- بخشي از نتيجة بررسي ترازنامة بايگاني ده ماهة شركت واحد اتوبوسراني عمومي تهران و حومه در سال ۱۳۴۰
مقايسة فروش بليط شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در شش ماهة اول سال 1355ش. با مدت مشابه آن در سال 1356ش.
- شماره : ۱-۱۵۹۹۰-۲۲۰
- تاریخ : ۱۳۵۶/۰۹/۰۷