آیین نکوداشت مصطفی معین برگزار شد


تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۱۰:۵:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۲/۱۰ - ۱۲:۲۹:۶
آیین نکوداشت مصطفی معین برگزار شد
آیین نکوداشت مصطفی معین، وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آیین نکوداشت مصطفی معین، وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری عصر روز سه شنبه 28 بهمن ماه به میزبانی کتابخانه ملی ایران و با حضور اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، غلامرضا ظریفیان رییس اندیشگاه این سازمان و جمعی از دوستان و همکاران مصطفی معین، در  سالن همایش های این سازمان برگزار شد. 
در ابتدای این مراسم اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر دانش، تفکر، تدبیر و اخلاق مصطفی معین تاکید کرد و گفت: مصطفی معین اندیشمندی بی ادعا است. او کسی است که دانش را با تفکر، تدبیر را با تصمیم، اخلاق را با علم و مدارا را با صبوری ممزوج ساخته است.
وی ادامه داد: مصطفی معین اندیشمندی بی ادعا است؛ بدون شک سخن گفتن از مصطفی معین نه کاری آسان که نیازمند ژرف اندیشی و توجه به ابعاد شخصیتی است ذی‌وجوه، او کسی است که دانش را با تفکر، تدبیر را با تصمیم، اخلاق را با علم و مدارا را با صبوری ممزوج ساخته و من امروز از زاویه تصدی‌گری وی در منصب وزارت علوم می‌خواهم سخن بگویم و ورود به عرصه‌‌های دیگر و اثرگذاری و اثر بخشی او را سایر یاران همراهشان محول می کنم بویژه عرصه سیاست را. 
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: حضور او در مسند وزارت علوم معنی بخش حکمرانی است که به تعبیر افلاطون یک حکمران اگر برخوردار از سه صفت حکمت، شجاعت اخلاقی و اعتدال باشد مدینه فاضله‌ای شکل خواهد گرفت که سعادت همگان را فراهم می‌سازد و شهاب الدین سهروردی حاکمیت حکیمی متأله را راه رسیدن به مدینه فاضله می‌داند و این دو نظر یعنی همین انسان وارسته‌ای که می‌تواند ترسیم‌گر مدینه فاضله‌ای باشد که در آن امانت ها به اهلش سپرده ‌می شود که خداوند می‌فرماید: أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ الی أَهلِها  و اهل آن همان کسی است که قدرت اندیشه و دانش، عقل و تدبیر و اخلاق و امانتداری را به مدد گرفته تا مصداق این آیه شریفه باشد که‌ می‌فرماید : إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ و اکنون رشته کار به دست امینی اندیشمند سپرده شده است.که اساس و مبنای مدیریتش را تحول و تغییر آنچه بوده و آنچه باید باشد آن هم بر مبنای دانش و تعامل قرارداده است تا بتواند فرهنگ اداری را تحولی دیگر بخشد و شأن دانش و دانشمند و دانشجو را به دیگران و به خودشان بشناساند. در حالیکه خود این تجربه را قبلاً نیاموخته که چگونه می‌توان فرهنگ یک ملت را متحول کرد.
وی ادامه داد: لیکن نیک می‌داند که تحول فرهنگی از دو ویژگی باید برخوردار باشد گفتمان بر اساس دانش و تصمیم بر اساس تدبیر اما قبل از آن باید صداها را بخوبی شنید و آنها را به سخن در آورد لیکن این نیز نیازمند تجربه زیسته است که آزمونی بر آن مترتب نبوده است. پدیدار‌شناسان نشان دادند که تأمل در تجربه‌ها و پدیدارهائی که بر ما ظاهر می‌شوند و ما محمل آنها هستیم می‌تواند منبع بزرگ خلاقیت و دانش باشد پس ابتدا باید با بهره‌گیری از تجربیات گذشته به وضع حالمان اشراف بیابیم تا آگاهی ها، نگرش ها و مهارت های مان در شکل دهی به پایگاه اجتماعی بتواند نقش آفرین باشد. 
بروجردی افزود: معین با درک همه این ملزومات و برخورداری از آنها تن به پذیرش مسئولیت در منصب یکی از مراکز علمی داد تا بتواند جایگاه دانش را ارتقایی دیگر بخشد.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: شخصیتی که امروز از او تکریم می شود، از این جنس است. او می‌خواهد تحولی دانش بنیان را پایه‌گذار باشد تا اندیشه‌ها بارور شده، به مدد اصلاح جامعه برآید و بدینسان راه نجات بشر هموار گردد. احتمالاً او مصداق این شعر سعدی می‌تواند باشد که می‌گوید: صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه/ بشکست عهد صحبت اهل طریق را؛ گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود /تا اختیار کردی از آن این فریق را؛ گفت آن گلیم خویش بدرمی‌برد زموج/ وین جهد می‌کند که بگیرد غریق را
وی اظهار داشت: و بر همین سیاق بود که شاهد تحولی بزرگ در بارور کردن اندیشه و توسعه دانش در وزارت علوم و در میان اصحاب اندیشه بودیم و آنچه موفقیت او را رقم ‌زد اخلاص و صداقت و امانتداری بود که ثمره‌اش را صاحبان اندیشه دریافتند و از آن دوران بخوبی یاد می‌کنند.
بروجردی تاکید کرد: او هرگز در این مسیر غرّه نگشت و با صلابت و جدیت به آنچه باور داشت پایبند بود چرا که نیک می‌دانست امانتداری و وفای به عهد از اصول اولیه باورهای ایدئولوژیکش است. او برای رسیدن به موفقیت یاران همراهی را برگزید که تا پایان مسئولیتش او را چون نگین انگشتری در بر گرفته و یاری رسانش بودند و بدینسان توانست کارنامة موفقی از حکمرانی بر مسند وزرات علوم را به یادگار گذارد بدون اینکه فراموش کند که این مأموریت امانتی است در جهت توسعه ایران عزیز و عرصة علم و دانش تا از معبر آن به درک معنای زندگی دست یابیم و معنای زندگی رسیدن به کمال در پرتو معرفت الهی است و او اینچنین بود: و مصداق این معنی قرار گرفت که: آشنایان ره عشق در این بحر عمیق/ غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده
وزیر علوم: تقویت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در مناطق کمتر برخوردار در دوران معین
در ادامه این مراسم صحبت های رییس دولت اصلاحات به صورت تصویری پخش شد و در ادامه پیام منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قرائت شد. در بخشی از این پیام چنین آمده است: از برجسته ترین خدمات  معین در نظام آموزش عالی کشور می توان به گسترش و تقویت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در مناطق کم برخوردار، در چارچوب فراگیر ساختن عدالت آموزشی ، توسعه زیرساخت فناوری در نظام آموزش عالی با رویکرد حرکت به سوی همگرایی علم و فناوری و تغییر ماموریت وزارت متبوع به علوم ، تحقيقات و فناوری با هدف شکل گیری شبكة سیاسی علم و فناوری اشاره کرد. افزون بر این ، توجه به امر فرهنگی و اجتماعی و توجه به مسئوليت مدني کنشگران دانشگاهی نیز مورد اهتمام ایشان بوده است . دغدغه های  معين چنان که کارنامه پربار و درخشان ایشان گواهی می دهد هرگز محدود به عرصه علم برای علم نبوده است بلکه فراتر از آن رفته و به مرزهای خارج از نهاد علم، يعنی مقام نظر و عمل هم تسری یافته است. برای ایشان توسعه علم در معنای فراخ و گسترده آن اهمیت داشته و این توسعه را نه فقط در فرد عالم بلکه ابتنای آن را در اجتماعات و انجمن های علمی که واجد مسئولیت پذیری اجتماعی، فعاليت داوطلبانه، عمل اخلاقی، خرد جمعی و انتقادی هستند شایان توجه دانسته است که برای آن در ساحت اجتماعی و فرهنگی، مدنیت اجتماعی، فرهنگ مدنی و گفت وگوی سازنده آشکار می شود. بی گمان هویت دینی و ملی و خوانش درست تاریخ و ترویج علم، از این منظر که به فراخوان سرمایه های فرهنگی دیروز منجر شود و در افق امروز خوانشی تازه از آنها با هدف تقویت هویت و بازخوانی درست از خویشتن خود انجام شود امری شایان توجه بوده است. در این مسیر بیش از هر چیز نیاز به ایمان و فروزان نگه داشتن این باور داریم که امید چراغی برای راهگشایی در تاریکی روزهای سخت است.  
غلامرضا ظریفیان: مصطفی معین پایه گذار دانشگاه دانش‌بنیان با خروجی دانشجوی دانش پذیر بود
رئیس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آیین نکوداشت وزیر اسبق علوم تحقیقات و فناوری گفت: مصطفی معین طراح برنامه‌های استراتژیک سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی دانشگاه‌ها بود زیرا پایه گذار و معتقد بود دانشگاه دانش‌بنیان باید دانشجوی دانش پذیر تحویل جامعه دهد.
رئیس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه عنوان کرد: خداوند دانش را به هر کسی که ظرفیت داشته باشد اهدا می‌کند. معتقدم ‌معین حکیم است، زیرا در گذشته نیز به پزشکان حکیم می‌گفتند و معین نیز پزشک است و به روایتی او دارای ویژگی‌هایی نظیرعلم، عدل، دانایی، دانش، معرفت فرهنگی، درست کرداری و دوست گفتاری است و در طول ۲۵ سال ارتباط نزدیکی که با  معین داشتم این خصایص را از او جستم و تجربه کردم.
ظریفیان تصریح کرد: یکی از آثار حکیم بودن حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی است، همانطور که خداوند از دانشمندان و عالمان پیمان گرفته تا برای مظلومان و گرسنگان نقش ایفا کنند و به فرموده امیرمومنان (ع) در مقابل ظالمان و رانت خواران به پاخیزند. 
وی ادامه داد: به تعبیر مقصود فراستخواه – جامعه شناس  معین یک کنشگر نبضی است، زیرا صفاتی چون پزشک، دیندار، روشن فکر، مدیر مشارکت جو و سیستم ساز، اصلاح طلبی با اصول روشن، مدافع دانش و نهاد علم و استقلال آن، مروج اخلاق آکادمیک، مدافع حقوق بشر و توسعه دهنده فرهنگ است.

ظریفیان با تشریح تجربه زیسته خود که دربرگیرنده خاطرات زیادی از  معین است، افزود: با  معین سال 1376 آشنا شدم و با وزیر علوم که  معین بود به جلسات شورای عالی امنیت ملی و شورای انقلاب فرهنگی می‌رفتم و به بنده توصیه می‌کردند که در این جلسات از ابهت بزرگان جلسات واهمه ای نداشته باشم و اگر حرف حقی بود حتما آن را عنوان کنم.
وی افزود:  معین در دورانی که مسئولیت در وزارت علوم داشتم ما را موظف کرده بود تا برنامه استراتژیک سیاسی و فرهنگی و زیست محیطی دانشگاه‌ها را تهیه کنیم، زیرا معتقد بودند دانشگاه دانش‌بنیان باید دانشجویی دانش پذیر تحویل جامعه دهد و فوق برنامه‌ها را عین برنامه می‌دانستند.
ظریفیان ادامه داد: حاصل این فعالیت‌ها از سال ۷۶ تا ۷۸ - تشکیل دو هزار تشکل علمی و فرهنگی در دانشگاه‌ها شد و سه هزار نشریه دانشجویی به چاپ می‌رسید و جشنواره‌های دانشگاه‌ها تنه به جشنواره‌های ملی و فجر می‌زد. 
وی ادامه داد: معین حتی در دوران وزارت هرگز به ما عنوان نکردند که از چه جریانی حمایت کنیم. وی حراست‌های دانشگاه‌ها را تبدیل به حراست‌های علمی و آموزشی کرده بود و حراست‌ها به جای مچ گیری به موقعیتی برای حفظ بیشتر مصونیت اساتید و دانشجویان تبدیل شده بودند بنابراین معین هیچ زمانی نگاه طبقاتی به کسی نداشت، البته با مسئولین برخورد جدی داشتند ولی با دانشجویان برخوردشان با عطوفت بود. 
رئیس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطر نشان کرد: بنده به چند شخصیت از جمله شهید بروجردی و معین علاقمندم. زیرا معین، ابهت قدرت متمرکز را به قدرت منتشر، رواج دادند و به واقع دوستی با معین مقام امنی است.
ملک زاده: معین طراح طب روستایی است
رضا ملک زاده همکار مصطفی معین به فعالیت های انقلابی وی اشاره کرد و گفت: یکی از آرمان های مصطفی معین همواره این بود که در جمهوری اسلامی ایران به خصوص در زمینه و حوزه سلامت الگو داشته باشیم. او شورای برنامه ریزی استان فارس را در ابتدای فعالیت خود تشکیل داد و در کنار آن طرح طب روستایی را برای رسیدگی به روستاها و مناطق محروم مطرح و دنبال کرد، او با تمام وجود تلاش می کرد که به همه مردم ایران خدمت کند. خدمات علمی ماندگار معین  را می توان در تشکیل هیات های امناء دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، تاسيس و توسعه دانشگاه ها در مناطق محروم کشو، ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش، گسترش تحصيلات تكميلي و طراحی و اجرای نظام آموزش ها علمی و کاربردی ( دانشگاه جامع ) و برنامه ریزی و گسترش آموزش های نیمه حضوری و از راه دور( دانشگاه پیام نور)، تاسيس و گسترش مراکز رشد علم و فناوری و پارک ها و شهرک های تحقيقاتی،  توسعه و تقویت انجمن های علمی و تخصصی و تقويت مجلات و نشریات علمی و تخصصی تنوع بخش به خدمات و منابع درآمدی آموزش عالی خلاصه کرد.
خانیکی: مصطفی معین صادقانه نقد می کند
هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات اظهار داشت:  معین دور از قدرت و کنش درجامعه مدنی موسسه رحمان و انجمن اخلاق در علم و فناوری را تاسیس کرد.او امروز تصمیم گرفته به اختیار خود با میراثی در توسعه علمی بازنشسته شود.‌او همواره مقام را سخت می پذیرفت اما راحت وا می نهاد.این شخصیت صادقانه نقد می کند و دلسوزانه راه می نماید.
همچنین ایرج فاضل از دیگران همکاران مصطفی معین در دولت و نظام پزشکی گفت: مصطفی معین انسانی درست گو، قابل اعتماد و اتکا است. او دانشمندی است که از ابتدای انقلاب اسلامی تلاش کرد این مسیر را به سمت پیشرفت هدایت کند. 
توفیقی: استقلال دانشگاه ها در دستورکار معین بود
در ادامه جعفر توفیقی از همکاران مصطفی معین در وزارت علوم تصریح کرد: شایستگی و ویژگی های مصطفی معین به میزانی برجسته است که در افکارعمومی و جامعه علمی انعکاس بارز و روشن دارد. من در سال ۷۶ به عنوان معاون آموزشی در خدمت مصطفی معین بودم.از ویژگی های شخصیتی او می توان به سخت کوشی، پرتلاشی، مصمم بودن وی اشاره کرد نظام علمی کشور باید یک سر و گردن فراتر از سایر وزارت خانه ها باشد، این نیازها منجر به ۲ تحول اساسی در فاصله سال های ۷۶ تا ۸۴ شد، یکی از آن ها بحث استقلال دانشگاه ها بود که به طور جد در دستورکار  معین قرار گرفت و از آن می توان به عنوان یک دستاورد طلایی در حوزه مدیریت این شخصیت یاد کرد.
رضا امین از اساتید وزیرسابق علوم در شیراز گفت:  معین به آموختن به دستیاران جوان و دانشجویانی که دوره بالینی را می گذراندند علاقه مند بود. وی مدیری متدین، اهل مطالعه، علاقه مند به تحقیق و پژوهش ودلسوز بیماران بود.
جلالی: معین به اعتلای علمی و فرهنکی در یونسکو اهمیت می داد 
احمد جلالی سفیر ایران در یونسکو در آیین نکوداشت  مصطفی معین وزیر اسبق وزارت علوم تحقیقات و فناوری با ارسال پیامی صوتی از مقام علمی مصطفی معین تجلیل کرد و گفت: رحمت بر پدر و مادر  معین که نام مصطفی را بر او خود گذاشتند.
وی درباره دغدغه او نسبت به جایگاه ایران در یونسکو اشاره کرد و گفت: از سال 1376  معین، سفیر ایران در یونسکو را معرفی کرد و تاکید داشت جایگاه ایران در نهاد حاکمیتی یونسکو براساس جایگاه تاریخی ایران ارتقا پیدا کند و بر مشارکت جدی در کارگروه‌های یونسکو تاکید داشت. در سال 1378 به عضویت شورای یونسکو که قلب تصمیم گیری یونسکو به حساب می‌آمد؛ درآمدیم. در سال 1380 نیز نامزد کنفرانس عمومی یونسکو شدیم و با وجود اینکه حادثه ۱۱ سپتامبر نیز رخ داده بود ولی با اعتماد به نفسی که داشت و همچنین اعتماد به نفسی که می‌بخشید در این زمینه نیز موفق شدیم.در سال ۱۳۸۱ نیز دفتر مرکزی یونسکو در تهران تاسیس شد و کشورهای همسایه مانند پاکستان و افغانستان نیز با محوریت ایران از این موقعیت بهره‌مند شدند.
وی افزود:  معین دغدغه ای مهم در حوزه یونسکو داشت و این بود که جایگاه اخلاق در علم در این سازمان خالی است، بنابراین با ابتکار معین جایزه اخلاق در علم با عنوان جایزه ابن سینا برای اخلاق علم در یونسکو به تصویب رسید و هر دو سال یک بار این جایزه در سازمان ملل اهدا می‌شود.
جلالی خاطرنشان کرد: در حوزه اخلاق در علم، 5 جایزه در دنیا مطرح است، ولی به جرات می‌توان گفت جایزه ابن سینا برای اخلاق علم در سطح سازمان ملل در جایگاه نخست قرار دارد و این جایزه از ابتکارات  معین در سازمان ملل است. رضا فرجی دانا رییس وقت دانشگاه تهران در دوران وزارت مصطفی معین گفت: مدیریت قاطع اما دلسوزانه وی درعرصه آموزش عالی از ویژگی های معین بوده است، او قاطعانه از حریم دانشگاه و دانشگاهیان دفاع می کند.
محمدحسین بنی اسدی عضو هیات علمی انجمن اخلاق اظهار داشت: برای سیاست مداران اخلاق محور، قدرت ارزش چندانی ندارد، این خدمت است که ارزشمند است، این دسته از افراد دنبال عدالت و خدمت هستند، مهمترین و عالی ترین این الگو پیامبر اکرم (ص) است و بعد از آن عدالت خواهی امام علی (ع) است که سرمشق قرار گرفته است؛ در روزگار خودمان در این‌زمینه الگوهایی هستند که می توان به ماندلا و آیت الله طالقانی اشاره کرد، در همین زمینه توجه به زندگی  معین خالی از فایده نیست.او در دوران وزارت خود اهدافی را دنبال می کرد، او تاکید داشت که دانشگاه ها باید استقلال و آزادی علمی داشته باشند.
راکعی: باور به توانایی زنان از ویژگی های اخلاقی معین است
فاطمه راکعی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: اخلاق و فرهنگ از هم جدا نیستند و بُعد فرهنگی و اخلاقی مصطفی معین در وجود او نهادینه شده است باور به توانایی زنان از ویژگی های اخلاقی او است و تشکیل کنگره «زن، دانشگاه و فردای بهتر» یکی از این اتفاق های مثبت در زمان تصدی گری  معین است و مقدمه ای برای پیشبرد اقدامات در حوزه زنان شد.
پخش پیام رضا خاتمی، نماینده مجلس ششم بخش دیگر از آیین نکوداشت مصطفی معین بود. وی با اشاره به تلاش معین برای تاسیس نهادهای علمی و مدنی اشاره گفت: تلاش معین او این بوده است که بگوید علم کلید حل مشکلات است و نهه ایدئولوژی و نه شعار. اگر امروز اوضاع نابسامان است بخاطر بی ارزش بودن عقل و علم است.  معین کوشید عقلانیت را سیطره دهد و علم را حاکم کند، این امر بی تردید عملی خواهد شد. او برای ما یک فرد نیست بلکه یک راه و یک الگو است، قدردانی از او قدردانی از عقل و علم است. 
سمیه توحیدلو عضو انجمن دانشگاه، کنگره مولانا گفت: مصطفی معین برای ما به مدد استعفای پر معنایش برای حراست از فضای داتشگاه تبدیل به فردی شده بود که بر پیماش وفادار است. وی یک دست ترین و استوارترین تیم های تاریخ جمهوری اسلامی ایران را داشت که این خود ماندگار است.
در ادامه محمد صادق کاملان متفکر حوزه و استاد دانشگاه گفت:  معین از فضایل و شایستگی های فراوانی برخوردار است اما تفکر عالمانه و فکر کردن او امتیاز بزرگی است. به قول حضرت امام (ره) حوزه و دانشگاه دو جامعه فرهیخته و متفکر است واگر این دو نسبت به یکدیگر دیدگاهی همراه با مساعدت داشته باشند به طوری که هیچ کدام مورد نهی قرار نگیرد، جامعه اصلاح می شود.
گوهرالشریعه دستغیب: معین با مردم زندگی می‌کند 
گوهرالشریعه دستغیب فعال سیاسی و نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی گفت:  مصطفی معین، داماد خانواده ما هستند و برای ازدواج تک دخترمان حساس بودیم. از همان دیدار نخست سیمای مصطفی معین جلوه یک مرد مومن و با اندیشه و فهیم را داشت و مرحوم اسدی همسر بنده نیز تا زمانی که زنده بود برای چنین آشنایی و دامادی ‌معین، خدا را شاکر بود. یکی از مهمترین ویژگی‌های مصطفی معین مردمی بودن او است، یعنی انسانی است که با مردم زندگی می‌کند.
وی تصریح کرد: در یک دوره در مجلس شورای اسلامی با او هم دوره بودیم و بسیاری از نمایندگان از رابطه مادرزن و دامادی  معین سوال می‌کردند، در حالی که با توجه به ویژگی‌های ، او مانند پسران خودم است و پسران بنده نیز او را مانند برادر تلقی می‌کنند.
فرزند مصطفی معین: به شاگردی پدرم افتخار می کنم
محمد معین فرزند مصطفی معین گفت: نمیدانم در نقش فرزند صحبت کنم یا یک شاگرد، او یک استاد بالفطره است، من فراتر از مناسبات خونی خداوند را شاکرم که چنین معلمی را سالیان سال در کنار خود داشته ام و به شاگردی او افتخار می کنم. او فردی است که توکل فلسفی عمیق به خداوند و کائنات دارد و این امر باعث شد بسیار اندک او را مضطرب می بینم  او همیشه آرامش عجیبی دارد.
وی ادام داد: پدرم در سخت ترین زمان ها همچنان امیدوار و خوش بین است و این مهم را از او یاد گرفته ام. خوش بینی گوهر کم یابی است که هرفردی آن را داشته باشد بی تردید خوشبخت است، او به رغم‌ مشغله های بسیار فراوان، در دوران وزارت و ده ها فعالیت سنگین اجتماعی، اما همزمان در خانواده رابطه عمیق و پر از آرامش را حفظ کرد. او نهایت مسئولیت پذیری را نسبت به همنوعان و جامعه خود دارد، من کمتر کسی را دیده ام که به این‌میزان احساس مسئولیت در قبال جامعه داشته باشد. او پس از استعفا در کمال شگفت همه به قدرت بازنگشت و به حوزه فعالیت های اجتماعی پرداخت، او عطش خدمت در راستای مسئولیت های اجتماعی را دارد.
در پایان مراسم نکوداشت مصطفی معین بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان شیراز توسط حمیدرضا بیدگلی قرائت شد و با اهدای لوح تقدیر از سوی اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از مقام علمی مصطفی معین تجلیل به عمل آمد.

 

علم، دین، اخلاق، قدرت و سیاست باید در خدمت انسان باشد

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این مطلب که علم، دین، اخلاق، قدرت، سیاست و غیره همه باید در خدمت انسان باشد، گفت: جامعه‌ای که دچار فقر فرهنگی، فقر سیاسی، خشونت، اعتیاد و دیگر مشکلات است احتیاج به کمک دارد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مصطفی معین وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری چنین مراسمی گفت: هر زمان که جمعی همدل با انگیزه‌های پاک و با شاخص‌های علم و عقل گردهم آیند بی‌تردید خداوند راهگشایی خواهد کرد، غیر ممکن است زمانی که خلوص، انگیزه و تلاش جدی و جمعی صورت گیرد به هدف نرسیم.

معین افزود: درباره بهترین خاطراتم از من سوال شد و در جواب گفتم که بهترین خاطره من از همکاری همدلانه و همفکرانه با دوستانم به خصوص در وزارتخانه بود است و به نظر من لطف خداوند شامل حال من شده است چرا که رابطه من با همکاران سابق و دوستانم کمتر از دوران مسئولیتم نشده است.

وی ادامه داد: به اعتقاد بسیاری از جامعه شناسان و صاحبنظران که پروژه های فراوانی را در خصوص جامعه ایرانی انجام دادده اند، هم اکنون انواع و اقسام آسیب از جمله فروپاشی اخلاقی و اجتماعی جامعه را درگیر خود کرده است.

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری  یادآور شد افرادی که آگاه‌تر هستند به همان نسبت سطح مسئولیت بیشتری دارند، باید سعی کنیم ادای دین کنیم، ما هیچ طلبی نداریم اگر در مقام مسئولیت باشیم دستمان برای حل مسائل بازتر است به شرطی که قدرت را هدف قرار ندهیم.

معین اظهارداشت: جامعه‌ای که دچار فقر فرهنگی، فقر سیاسی، خشونت،اعتیاد و دیگر مشکلات است احتیاج به کمک دارد. به عنوان دانشجو باید ادای دین کنیم نگاه ما از ابتدا همینگونه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تربیت خانوادگی و اجتماعی ما را تک بعدی نساخته است، کار اصلی ما علمی است و همیشه اعتقاد داشته ایم که باید ممتاز باشیم بر همین اساس باور داشتیم که از نظر اجتماعی باید در جامعه حضور یابیم خوشبختانه این مهم در مسئولیتی که با همکاران داشتیم تداوم یافت.علم برای علم فایده ندارد، علم، دین، اخلاق، قدرت، سیاست و غیره همه باید در خدمت انسان باشد.

پایان خبر/