مقصود فراستخواه مطالعه کتاب در حوزه جامعه‌شناسی و فرهنگ را در پویش «کتابخوانی ملی» پیشنهاد کرد


تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۶ - ۱۰:۵۸:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۲/۱۰ - ۱۲:۴۴:۴۲
مقصود فراستخواه مطالعه کتاب در حوزه جامعه‌شناسی و فرهنگ را در پویش «کتابخوانی ملی» پیشنهاد کرد
مقصود فراستخواه جامعه‌شناس و استاد برنامه توسعه آموزش عالی و برگزیده جوایز ترویج علم، دهخدا و فارابی با حضور در پویش «کتابخوانی ملی» مطالعه کتاب‌های «فرهنگ و فاجعه»، «کلان‌شهر و فرهنگ» و «نجات مدارس دولتی» را پیشنهاد کرد و گفت: به عنوان یک فرد کتابخوان و یک نویسنده از کتابخانه ملی برای برپایی این پویش «کتابخوانی ملی» تشکر می‌کنم.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس، استاد برنامه توسعه آموزش عالی و برگزیده جوایز ترویج علم، دهخدا و فارابی با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» گفت: در این پویش قصد دارم کتاب‌هایی از نعمت‌الله فاضلی که استاد انسان‌شناسی در فرهنگ و از بهترین محققان و متفکران و استادان جوان است را معرفی کنم.

وی ادامه داد: کتاب «فرهنگ و فاجعه: جستارهای انسان‌شناختی درباره‌ مصیبت‌های جمعی در ایران» نخستین کتاب از نوشته‌های فاضلی است که توسط انتشارات «فرهامه» از سوی موسسه انسان‌شناسی ایرانیان منتشر و به تارگی تجدید چاپ شده است.  نویسنده در این کتاب، سیل و زلزله را به عنوان یک مسئله فرهنگی و یا ویروس کرونا را به عنوان یک ترومای فرهنگی مورد بررسی قرار داده است و نهایتا به این موضوع پرداخته که علم و دانشگاه نسبت به این تروما و وضعیت فاجعه‌آمیز زندگی چه اقدامی می‌تواند انجام دهد. دلیل معرفی این کتاب این است که انسان امروز در میان فاجعه به سر می‌برد و نویسنده در این کتاب سعی کرده با یک رویکرد انسان‌شناسی و فرهنگ به مسئله مصیبت‌های جمع در ایران بپردازد.

فراستخواه تصریح کرد: کتاب دومی که از این نویسنده معرفی می‌کنم؛ «زندگی سراسر فهم مسئله است» نام دارد. در این کتاب که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آن را چاپ کرده، تلاش شده بفهماند که انسان باید به طور مرتب مسئله طرح و آن را حل کند. در واقع با مسئله ساختن و تلاش برای حل آن و تبدیل مشکلات به مسئله، می‌توانیم زندگی‌مان را بهبود ببخشیم.

فراستخواه ادامه داد: در این کتاب به صورت عالمانه، دقیق و متفکرانه نویسنده سعی کرده توضیح دهد که مسئله چیست و چگونه مسئله‌ها صورت‌بندی می‌شود و می‌گوید که علوم اجتماعی و دانش چه کمکی در زمینه حل مسائل انسان می‌کند.

وی گفت: کتاب دیگر این نویسنده «کلانشهر و فرهنگ: جستارهای انسان‌شناختی درباره پژوهش شهری، فرهنگ و سیاست شهری» نام دارد و در این کتاب مباحث شهری و فرهنگ مطرح می‌شود. به اعتقاد من شهرهای ایران دچار تحول شده‌اند و از طرفی شهرها مادر به حساب می‌آیند و انسان از طریق مشارکت در شهر و جنب و جوش شهری است که می‌تواند فرهنگ، دانش و زندگی خود را توسعه دهند و دکتر فاضلی به عنوان یک انسان شناسِ مردم‌مدار کوشیده در ارتباط با شهر، فرهنگ و سیاست در شهر گفت‌وگو کند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: کتاب «مقاومت در برابر خصوصی‌سازی و تلاش برای نجات مدارس دولتی» نوشته دایان رویچ و ترجمه آرمان بهلولی، مهدی بهلولی و محمدرضا نیک‌نژاد این کتاب تجربه کرده‌اند و انتشارات شیرازه به چاپ رسانده است. در این کتاب توضیح داده می‌شود که مسئله ما آموزش است و یکی از راه‌حل‌های بزرگ بشریت آموختن است. نویسنده در این کتاب اشاره کرده که آموزش ستون تمدن است و پایه و بنیاد دمکراسی و سازماندهی عقلانی زندگی به شمار می‌رود. مشکلی که در این کتاب مطرح می‌شود این است که وقتی آموزش خصوصی شود، به یک کالای خصوصی تبدیل شده و همه نمی‌توانند از آن بهره ببرند .زیرا نمی توانند این آموزش‌ها را خریداری کنند.

فراستخواه تصریح کرد: این کتاب توضیح می‌دهد که چطور متفکران و آموزگاران و معلمان با جنب و جوش خود در آمریکا گفتمان‌هایی را راه‌اندازی کردند تا در سیاست‌گذاری‌های آمریکا تاثیر بگذارند. بر اساس همین تاثیرگذاری بود که تغییراتی از دهه 90 ایجاد شد و سیستم سیاست‌گذاری آمریکا مجبور شد از مدارس دولتی حمایت و بودجه‌های حمایتی را روانه نهادهای آموزش‌ عمومی و دولتی کند. از این طریق فرصت آموختن برای شهروندان فراهم شد. فرایندی که جامعه را از مخاطراتی که از نیاموختن بچه‌ها و جاماندن کودکان از آموزش و یا کیفیت پایین آموزش متحمل می‌شدند؛ مصون نگاه داشت.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم معرفی این کتاب‌ها برای جوانان این سرزمین مفید بوده و پویش «کتابخوانی ملی» که به همت کتابخانه ملی برپا شده است، ادامه پیدا کند.

پایان مطلب//