اکبر ثبوت، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی:

مطالعه کتاب‌های معتبر مقتل، روایت‌های درست از حماسه عاشورا ارائه می دهد


تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۱۰ - ۱۴:۳۴:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۹/۶/۱۰ - ۱۴:۳۷:۵۵
مطالعه کتاب‌های معتبر مقتل، روایت‌های درست از حماسه عاشورا ارائه می دهد
استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی نسبت به مطالعه کتاب‌های معتبر درباره واقعه کربلا و به ویژه مقتل خوانی تاکید کرد و گفت: بیدارگری، آگاهی بخشی و آزاداندیشی از اهداف مهم امام حسین (ع) در قیام عاشورا بوده است و باید این پیام‌ها با خلوص نیت و پرهیز از مادیات روایت شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اکبر ثبوت که در کارنامه پژوهشی خود آثار متعددی چون تالیف و ترجمه از جمله ترجمه فارسی دو جلد «الغدیر»، «شرح شهید اول بر تهذیب الاصول علامه حلی»، «فیلسوف شیرازی در هند»، «همراه با تحول اجتهاد»، «مدارس اسلامی هند و جایگاه فرهنگ ایران در آن»،« بیست و سه گفتار»، «حسن بصری»، «گنجینه دار علم و عرفان» و غیره را دارد به تشریح تاثیر مطالعه کتاب برای به‌دست آوردن روایت‌های معتبر کربلا پرداخت.

اکبر ثبوت استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی ادامه داد: در زیارت نامه امام حسین (ع)، یک عبارت بارها تکرار شده که در آن هدف امام سوم شیعیان از قیام عاشورا که همان بیدارگری و آگاهی بخشی است، بیان شده تا افراد و جامعه بدانند مردم حقوقی دارند و باید به حقوق خود آگاه شوند و در صورت تجاوز به حقوقشان با آگاهی، به مبارزه با ظلم به پا خیزند همان کاری که امام حسین (ع) با جان و خون خود کرد.

وی تصریح کرد: پس از شهادت امام حسین (ع) سنت فداکاری و یاران بزرگوار ایشان در کربلا با سه هدف ادامه یافت، نخست یاد امام حسین (ع) زنده بماند، دیگر اینکه مردم برای احقاق حقوق‌شان بیدار شوند و در پایان هم برای احقاق حق خود با ظلم مبارزه کنند و حتی در این راه شهید شوند.

ثبوت در ادامه با اشاره به برخی از روایت ها از حماسه عاشورا گفت: از مشکلات برخی راویان و ذاکران در بیان حماسه عاشورا، روایت‌های کذب همراه با برخی از تحریف‌ها بوده است که متاسفانه هرچه پیش رفت ذاکرین از اخلاص و نیت به خدا دور شدند و تحریف‌های واقعه کربلا زیاد شد.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی تصریح کرد: در دوره قاجار برخی عالمان به صورت خواسته یا ناخواسته به ترویج این تحریف‌ها دامن زدند و باعث شد روضه‌ها به عامیانه ترین شکل ممکن مطرح شوند و جایگاه رفیع مقتل خوانی و ذکر مصیبت کربلا نزول پیدا کرد.

وی تاکید کرد: برای مقابله با این اوضاع حاج میرزا حسین نوری یکی از شش محدث بزرگ تاریخ تشیع که با رواج روضه‌ها و تحریف‌های کذب احساس خطر کرد، کتاب «لولو و مرجان» را نوشت که این کتاب بیان شروط منبر رفتن روضه خوانان است و شهید مطهری این کتاب را بسیار ستود.

نویسنده کتاب «شرح شهید اول بر تهذیب الاصول علامه حلی»، با اشاره به تحریف‌های صورت گرفته از حماسه عاشورا گفت: ماجرای کذب حضور لیلا مادر علی اکبر در کربلا و یا روایت کذب دامادی قاسم بن حسین در روز عاشورا و یا آمار کذب لشکریان دشمن از 500 هزار تا یک میلیون و 600 هزار نفر و بسیاری دیگر از روایت ها از جمله تحریف‌ها به شمار می‌رود.

وی به توصیه معروف شهید مطهری درباره روضه خوانان اشاره کرد و گفت: مرحوم مطهری توصیه می کرد که روضه خوانان، منبع شان باید از کتاب‌های معتبر مقتل باشد که مطالعه کتاب‌های معتبر تاثیر به‌سزایی در تبیین روایت واقعی کربلا خواهد داشت.

پایان خبر//