به مناسبت هفته پژوهش مطرح شد

پیشنهاد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای ساماندهی اسناد مدارس


تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۹/۲۷ - ۱۳:۳۲:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۸/۹/۲۷ - ۱۳:۴۵:۴۷
پیشنهاد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای ساماندهی اسناد مدارس
معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ارائه پیشنهادی برای ساماندهی و دیجیتال سازی اسناد مدارس گفت: آرشیو ملی پلی بین گذشته مردم و دولت‌ها با آیندگان است.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، علی زرافشان در آیین رونمایی کتاب هنرستان صنعتی تهران (نخستین هنرستان صنعتی ایران) که در ساختمان آرشیو ملی ایران به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، از تدوین کنندگان و مولفین این کتاب که تاریخ 112 ساله این هنرستان را به عنوان سندی برای رجوع آیندگان تدوین کرده اند، قدردانی کرد.

وی در ادامه با مقایسه کتاب هنرستان صنعتی تهران با کتابی دیگری که درباره دانشگاه خواجه نصیر و سابقه 70 ساله آن به عنوان هنرستان رشته‌هایی نظیر مخابرات پرداخت و گفت: مستند کردن فعالیت‌های آموزش و پرورش که اتفاقاً جزو کاستی‌های نظام آموزشی نیز است، کار ستودنی به حساب می‌آید.

زرافشان با اشاره به وظایف آرشیو ملی ایران برطبق قانون تاسیس آن در سال 1349 که وظیفه فراهم آوری، گردآوری و دراختیار گذاشتن اسناد به مردم و پژوهشگران را برعهده دارد، تصریح کرد: تاریخ مردم و دولت‌ها در اینجا نگهداری می‌شود و آرشیو ملی پلی بین گذشته مردم و دولت‌ها با آیندگان است.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: یکی دیگر از کارهای آرشیو ملی، شفاف سازی بدون سوءگیری است، بطوریکه حتی باورهای که در بین مردم به یک عرف تبدیل شده است در مراجعه به اسناد، دگرگون می‌شود.

زرافشان عنوان کرد: یکی دیگر از کارکردهای خوب اسناد در بحث حکمرانی خوب است که به کمک دولت‌ها و مردم می‌‌آید، از جمله اسناد به مردم کمک می‌کند تا حکمرانی خوب مطالبه کنند و به دولت‌ها نیز کمک می‌کند تا با اطلاع از تصمیمات گذشته و تجربیات سابق، از تصمیمات غلط پرهیز کنند.

وی با اشاره به بازگرداندن سردیس سرباز هخامنشی توسط رئیس جمهور طی سفری که به نیویورک داشتند، ادامه داد: یکی از نهادهای که براساس اسناد موجود در بازگرداندن این شیء تاریخی اقدام موثر کرد، سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود که کارشناس این سازمان نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

زرافشان با اشاره به اینکه اسناد در بهبود زندگی مردم تاثیرگذار است، گفت: نسل آینده نیز با داشتن و ذخیره این اسناد، زندگی بهتری را خواهد داشت.

وی در ادامه با تشریح علل تاسیس مدارس فنی در ایران که از مهمترین دلایل آن تربیت نیروی انسانی فنی بوده که ستونهای اولیه آن در هنرستانها شکل گرفت، افزود: درگذشته شاید اسم این هنرستانها را کالج نیز عنوان می‌کردند، ولی درمجموع هنرستانهای فنی با دو گرایش فعالیت می‌کردند، که در نهایت عنوان مهندس برای آنان صادر می‌شد.

زرافشان با تشریح مجدد ساختار علمی و مهندسی دانشگاه خواجه نصیر که در کتاب 70 سال خواجه نصیر آمده است، توضیح داد: همه دانشگاهها، ریشه در هنرستان فنی و حرفه‌ای داشتند.

وی با تشریح تاسیس و تاریخچه آموزشهای فنی و حرفه ای که دارای دو نکته جالب در حوزه آموزش فنی و مهارتی بودند، گفت: مثلا در اساسنامه هنرستان صنعتی تهران دو نوع ورودی تاکید شده است، اول با مدرک دوره ابتدایی و گذراندن سه سال آموزش‌ها و ورود به بازار کار و دوم از دوره اول متوسطه وارد و پس از گذارندن 5 سال آموزش فنی به عنوان تکنسین و مهندس وارد بازار کار می‌شدند.

زرافشان ادامه داد: وقتی هم به فهرست مفاخر کشورمان نگاه می‌کنیم کسانی که نقش آفرین بودند از جمله فارغ التحصیل هنرستان صنعتی تهران بودند.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه به تحولات برنامه درسی در آموزش فنی که در شورای عالی وزارت معارف از آن به نام "پروگرام" یاد می‌شد، نیز پرداخت.

زرافشان در ادامه به نقش دول خارجی در شکل گیری این هنرستانها نیز اشاره کرد و گفت: کتاب این هنرستان، یک موضوع پیرامونی نیز دارد و آن نقش دول خارجی است، همانطور که این دول در شکل گرفتن دارالفنون نیز نقش داشتند، از جمله اینکه کدام کشورها به مانند آلمانها و اتریشی‌ها برای بهبود شرایط کشورمان فعالیت می‌کردند و یا برخی دول از جمله انگلیسی‌ها و روسها که بیشتر برای منافع خود در ایران حضور داشتند.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه اسناد افزود: اسناد به‌مانند کتاب نیستند زیرا کتاب شاید به تعداد چندین جلد چاپ شود ولی اسناد یک نسخه منحصر به‌فرد بیشتر نیست.

زرافشان در خاتمه به تشریح طرح آرشیو ملی با عنوان آرشیوداران دانش آموز پرداخت و برای ساماندهی اسناد مدارس ماندگار نیز اعلام آمادگی کرد تا بتوان این اسناد فراهم‌آوری و دیجیتال سازی آنها توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صورت پذیرد.

راه اندازی موزه آموزش فنی و حرفه ای

همچنین در این مراسم مهدی اسماعیلی - رئیس هنرستان ماندگار صنعتی تهران نیز با تشریح تاریخ 112 ساله نخستین هنرستان صنعتی ایران عنوان کرد: ‌این هنرستان برخلاف دارالفنون یک مدرسه زنده است و امیدواریم با تعامل وزارت امورخارجه بتوانیم با در اختیار گرفتن بخشی از محیط این هنرستان که هم اکنون در اختیار کانون رفاهی بازنشستگان وزارت خارجه است، موزه آموزش فنی و حرفه ای را راه اندازی کنیم.

در پایان این مراسم، کتاب هنرستان صنعتی تهران با حضور احمد عابدینی - معاون شورای عالی آموزش و پرورش، مصطفی آذرکیش - مدیرکل فنی و حرفه ای و کارودانش آموزش و پرورش، حجت الحق حسینی - استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و فلسفه علم، مهدی اسماعیلی - رئیس هنرستان ماندگار صنعتی تهران و علی زرافشان معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رونمایی شد.

انتهای مطلب/