رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو :

خط بریل وسیله‌ای برای توسعه برابری در جوامع است


تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۹/۲۶ - ۱۷:۲۸:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۸/۹/۲۷ - ۱۱:۵۸:۴۷
خط بریل وسیله‌ای برای توسعه برابری در جوامع است
رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو، خط بریل را وسیله‌ای فوق‌العاده برای توسعه استقلال و ابزاری برای برابری دانست و گفت: امیدواریم این رویداد فرصت مناسبی برای یادآوری اهمیت خط بریل و افزایش تلاش‌ها در جهت ترویج استفاده از این خط باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سِوت کُفس کی در آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی خط بریل فارسی (بریلفا) که صبح امروز (سه شنبه 26 آذرماه) در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شد، با اشاره به چهارم ژانویه به عنوان اولین روز رسمی جهانی بریل، اظهارداشت: این روز توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید تا ترویج حقوق بشر و آزادی های بنیادین افراد نابینا و کم بینا در زمینه دسترسی به زبان نوشتاری به رسمیت شناخته شود و این موضوع پیش نیاز اساسی برای تحقق کامل حقوق بشر است.

سِوت کُفس کی با تاکید بر حمایت یونسکو از استانداردسازی و استفاده یکسان خط بریل، گفت: دیدگاه سازمان یونسکو از همان ابتدا ایجاد جوامع دانش محور بوده که جوامعی فراگیر، برابر و مشارکتی برای همه شهروندان است و تمام برنامه یونسکو در زمینه آموزش و فرهنگ با هدف ترویج فرهنگ فراگیری است.

رییس دفتر منطقه ای یونسکو، ادامه داد: از زمان اختراع خط بریل شاهد تغییرات بسیاری در فناوری و شیوه های آموزشی هستیم و به نظر می رسد ابزارهای فناوری کنونی در درجه اول نیازهای جامعه اصلی را برطرف می کند و پشتیبانی کمتری از استفاده و سرمایه گذاری در شیوه های آموزشی غیرمتعارف می شود و این موضوع مایه نگرانی یونسکو است.

سِوت کُفس کی با بیان اینکه یونسکو از پیشرفت های فناوری استقبال می کند گفت: یونسکو معتقد است فناوری باید در جهت تقویت خط بریل باشد و نه جایگزین کردن آن.

وی خط بریل را وسیله فوق العاده برای توسعه استقلال و ابزاری برای برابری دانست و ادامه داد: امیدواریم این رویداد فرصت مناسبی برای یادآوری اهمیت خط بریل و افزایش تلاش‌ها در جهت ترویج استفاده از این خط باشد.

**سید جواد حسینی: گام موثر کتابخانه ملی در حمایت از دانش آموزان استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز در ادمه این مراسم اظهارداشت: هم اکنون هفت گروه دانش آموز که دارای مشکلات بینایی، شنوایی، جسمی – حرکتی، چند معلولیتی، اتویسم، ناتوانان ذهنی و مشکلات ویژه یادگیری هستند مورد توجه حوزه آموزش و پرورش بوده و در جهت پیشبرد اهداف برای این دسته از دانش آموزان برنامه های جامعی پیش بینی شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه80 هزار دانش آموز در سطح کشور در هفت گروه قرار دارند، افزود: نابینایان از حیث فراوانی در زمره ششمین گروه جای دارند.در این میان باید گفت بیش از 70هزار دانش آموز استثنایی در مدارس عادی مشغول تحصیل هستند.

حسینی فراگیرسازی را از سیاست های آموزش و پرورش برشمرد و ابراز داشت: فرایند فراگیرسازی در دهه های اخیر به میزان 82 برابر انجام شده است.

وی دانش آموزان با آسیب بینایی را بیش از 2هزار و 135 نفر عنوان کرد و گفت: تاکنون یک هزار و 600 مدرسه خاص وجود دارد و نزدیک به 24هزار معلم استثنایی کار، فعالیت می کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به فعالیت 800 مرکز پشتیبانی، تصریح کرد: این مراکز 12هزار مدرسه فراگیر را پشتیبانی می کنند.

حسینی با تاکید بر ضرورت توجه به اصل تطابق در فرایند آموزشی کودکان استثنایی، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امروز در این راستا گام های خوبی برداشته است.

وی تصریح کرد: لازم است کتاب درسی، کالبد مدرسه، معلم، خانواده دانش آموزان و جامعه با رویکرد توانمندسازی جامعه محور در تطابق سازی دانش آموزان با نیازهای ویژه قرار گیرند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسب سازی مدارس برای این دسته از دانش آموزان اشاره کرد و گفت: تا پایان سال جاری این مهم در 15 استان کشور و تا پایان سال آتی در تمام استان های کشور اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص راه اندازی نهضت بریل آموزی و رونمایی از ۶۰ عنوان اثر و کتاب قدردانی کرد و افزود: کارگاه های آموزشی برای آموزش و پرورش به ویژه استثنایی بسیار حائز اهمیت بوده و اینکه که از ۲۳ دوره به ۶۶ دوره افزایش داده شده ، بسیار ارزشمند است.

**نوش آفرین انصاری: متاسفانه کتاب های حسی لمسی در ایران تکثیر نمی‏‌شوند

در ادامه این مراسم، نوش آفرین انصاری استاد دانشگاه نویسنده و پژوهشگر علوم کتابداری و اطلاع رسانی نیز گفت : شورای کتاب کودک نهادی ۵۷ ساله است که تجربه های فراوانی را طی چندین سال فعالیت خود کسب کرده است.

وی با تاکید بر ترویج کتابهای حسی لمسی ادامه داد: ترویج و توسعه این دسته از کتاب‌ها به نوعی وسعت بخشیدن به جهان دیدن و حس کردن برای قشر نابینا و کم بینا است.

انصاری با انتقاد از عدم تکثیر کتاب های حسی لمسی در ایران، افزود: هم اکنون کتابی که با عنوان" گیاهان" توسط سمانه نادری از اعضای شورای کتاب کودک تهیه شده به دست هزاران نفر در جهان رسیده است اما متاسفانه فرزندان این سرزمین از این کتاب محروم هستند.

این نویسنده ادامه داد: متاسفانه هم اکنون گروه های تکثیر کننده برای کتاب های حسی لمسی وجود نداشته و فعالیت ندارند، در این بین یک موسسه بزرگ فرانسوی با عنوان انگشتان رویایی کتاب های بی نظیری را در این حوزه تولید می کند.

انصاری تاکید کرد: باید به نابینایان فرصت رویاپردازی داده شود و در این باره می‌توان گفت این نوع از کتاب ها فرصت پرواز و رویا را برای این قشر فراهم می‌کند.

پژوهشگر علوم کتابداری و اطلاع رسانی ادامه داد: بسیاری از اتفاقات مهم که در شورای کتاب کودک رخ داد مربوط به سال‌های شصت و هفتاد می‌شود که پیمان های بزرگی در جریان های بین المللی به تصویب رسید و یونسکو در آن سال بحث کتاب برای همه را مطرح کرد.

وی همچنین با انتقاد از عدم ورود و فعالیت کتابخانه‌ها به بحث بریل، اضافه کرد: آیا چنین سرویس هایی در کشور ارائه می شود؟

این پژوهشگر گفت: هم اکنون نابینایان اسیر کتابهای درسی شده اند اما باید تلاش کنیم این زنجیره ها شکسته شود و این قشر از حوزه آموزش پا فراتر بگذارند و به حوزه لذت برسند.

وی همچنین با تاکید بر تاسیس موزه حسی لمسی برای نابینایان، ادامه داد: ایده ایجاد موزه حسی لمسی در کنار کتاب های حسی لمسی و خط بریل بسیار موثر خواهد بود.

انتهای مطلب/