بروجردی: منشور حقوق بشر تدوین شد تا به جامعه تفهیم شود شهروندان از چه حقوقی برخوردار هستند

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۴ - ۱۹:۳۰:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۶/۱۲/۴ - ۲۱:۵۱:۱۹
بروجردی: منشور حقوق بشر تدوین شد تا به جامعه تفهیم شود شهروندان از چه حقوقی برخوردار هستند
اولين دوره كشوري تربيت مربي حقوق شهروندي با حضور اشرف بروجردي در محل ساختمان آرشيو ملي سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
اولين دوره كشوري تربيت مربي حقوق شهروندي با حضور اشرف بروجردي در محل ساختمان آرشيو ملي سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ضمن تجليل از پژوهشگرانی که دغدغه حقوق شهروندی را دارند و تلاش می کنند رویکرد و نگاه به حقوق شهروندی را آموزش دهند، گفت: باید دست اندر کاران این عرصه شناخت لازم از حقوق شهروندی را به کل جامعه تسری دهند.
او ادامه داد: رویکرد حقوق شهروندی دو پشتوانه دارد که باید به آن پرداخت.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران با یادآوری خلقت انسان، اظهار داشت: قدمت حقوق شهروندی به قدمت شهرنشینی بر می گردد، اما قدمت حقوق بشر از خلقت آدم است که خداوند هنگام خلقت همه فرشتگان را وادار به سجده به وجود آدم کرد و این کرنش نسبت به اندیشه، فکر و قدرت انتخاب انسان بود نه کرنش به فیزیک و پیکره انسان.
بروجردی با اشاره به آياتي از قرآن كريم، بیان كرد: خدا در قرآن می فرماید " ما امانت الهی را به همه موجودات عرضه کردیم و انسان تنها موجودی بود که این امانت را پذیرفت".
وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین تفاسیر از امانت الهی حق انتخاب گری است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران گفت: تبریک خدا به خود در خلقت انسان نیز موضوع انتخاب‌گری و قدرت تعقل و اندیشه آدمی و قدرت شناخت از خقیقت هستی است.
بروجردي ادامه داد: پس از آن به ماجرای غفلت انسان می‌رسیم که باعث می‌شود انسان به خودش بیاید و خدا آن چیزی را به آدم می‌آموزد که؛ پیش از آن نیاموخته است. آنجا که می فرماید:‌ "وَ عَلَّمَ ءَادَمَ الاَْسْمَآءَ کُلَّهَا" (همه علوم را به انسان آموخت) یعنی که انسان قدرت فهم و درک حقیقت هستی را دارد.
بروجردی در تشریح دیدگاه‌های موجود در حقوق شهروندی، بيان كرد: دو دیدگاه متفاوت نسبت به حقوق و کرامت انسانی وجود دارد؛ رویکرد اول می گوید انسان به دلیل ذات و کرامت انسانی دارای حقوقی می شود و دیدگاه دوم می گوید انسان به دلیل ویژگی ها و خصلت‌های عرضی که در خود ایجاد می‌کند دارای کرامت بشری می‌شود.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران اضافه كرد: اين دو ديدگاه همواره مورد اختلاف بوده است. اما موضوع مورد بحث ما حوزه حقوق شهروندي است. حقوق شهروندي همان چيزي است كه با شهرنشيني آغاز مي‌شود. طبيعتا شهرنشيني و تعاملات فیمابین شرايطي را فراهم مي كند كه حقوق جديدي ايجاد شود و همين موضوع باعث شناخت جديدي از حقوق بشر شود.
بروجردي با تاکید بر سابقه و پیشینه موضوع حقوق شهروندی گفت: مسئله حقوق شهروندی در قالب طرح توسط نمایندگان مجلس ششم مطرح شد که همزمان قوه قضائیه نیز لایحه حقوق شهروندی را با رویکرد قضائی ارائه کرد که نهایتا لایحه قوه قضائیه پذیرفته شد و امروز نیز در قالب منشور حقوق شهروندی مطرح شده است. وی افزود: گام بزرگي كه در دولت اعتدال برداشته شد اين بود كه حقوق شهروندي به عنوان منشور تدوين شد و در اختيار همگان قرار گرفت؛ اين بدين معناست كه این منشور قانون نیست اما رويكرد دولت است. همچنين اين منشور برمبناي اصول ۱۹ تا ۲۴ قانون اساسی است و مي تواند بیانگر چهارچوب فکری نظام جمهوری اسلامی باشد که شامل حق آزادی بیان، حق حیات، بهره مندي از ظرفيت هاي نظام، حق امنیت و.... می شود.
او در ادامه در تشريح اينكه دو رويكرد حقوق بشر يا حقوق شهروند آيا حقوق ذاتي است و يا مازاد گفت: از ديدگاه بسياري از علما اين حقوق ذاتي است. بر مبنای آیه شریفه و لقد کرمنا بنی آدم به عبارت دیگر آدمی در هر موقعیتی که باشد دارای کرامت است . لیکن در مقابل این دیدگاه رویکرد دیگری است که قائل به عرضی بودن کرامت انسان است و آن «مسلمانی»‌است، با استناد به این آیه که می فرماید: «وَمَن یَبْتَغِ غَیْرَ الإِسْلاَمِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ » هر آنکس که غیر از اسلام دین دیگری را انتخاب کرده باشد از او پذیرفته نیست. فهم این رویکرد از عدم پذیرش خداوند، عدم برخورداری از کرامت است. این مبحث در حوزه های علمیه همواره مورد بحث بوده است. كساني كه اين موضوع را عرضي مي دانند، كساني هستند كه دايره ديدشان را به اطراف خود محدود كرده اند و به اساس خلقت بشر نظر ندارند.
بروجردي در پايان گفت: در دولت تدبير و اميد اين منشور شكل گرفت؛ تا به جامعه تفهيم كند شهروندان از چه حقوقي برخوردار هستند و انسان درك كند كه بايد چه راهي را انتخاب كند.