اکبر ثبوت: هدف روضه خوان کسب مال و جاه نباید باشد


تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۸/۲۳ - ۲۰:۳۰:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۶/۲/۲۸ - ۳:۴۳:۵۹
اکبر ثبوت: هدف روضه خوان کسب مال و جاه نباید باشد
نشست "بررسي قيام حسيني ادامه حكومت علوي" با حضور "اكبر ثبوت" مشاور فلسفه بنیاد دایرهٔ المعارف اسلامي در انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي برگزار شد.
نشست "بررسي قيام حسيني ادامه حكومت علوي" با حضور "اكبر ثبوت" مشاورفلسفه بنیاد دایرهٔ المعارف اسلامي در انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران؛ علي اكبر ثبوت در نشست بررسي قيام حسيني ادامه حكومت علوي گفت: در طول تاريخ برخي از مداحان و ملاها موجب بدعت گذاري در دين شده اند گفت: ملا آقا دربندي يكي از كساني است كه در بدعت گذاري در تاريخ اسلام نقش بسزايي داشته است او از نخستين كساني است كه در سطح گسترده اي از قمه زني حمايت مي كند. در جايي از او مي پرسند كه قمه زني به لحاظ شرعي چه حكمي دارد و او به صراحت عنوان مي كند كه قمه زدن كار عشق است ربطي به دين ندارد و براساس اين سخن او، بسياري به قمه زني روي آورده اند.
او افزود: ملا آقا دربندي كتابي درباره روضه خواني تاليف كرده است كه در اين كتاب آن قدر به مطالب بي اهميت و غير واقعي پرداخته است كه خواننده با خواندن آن درمي يابد كه مولف فرد بي سوادي است، اما با اين همه بسياري آراي او را درست مي پندارند.
به گفته ثبوت؛ براي جلوگيري از رواج تاليف كتاب هايي كه موجب بدعت گذاري در دين اسلام شده اند برخي از علماء با خلق آثاري تلاش كرده اند تا سدي دربرابر رواج اين آثار بوجود آورند.
ثبوت ادامه داد: مرحوم حاج ميرزا حسين محدث نوري پس از مرحوم مجلسي بزرگ ترين محدثي است كه در علم حديث تسلط داشته و كتاب نقدي درباره روضه خوان ها تاليف كرده است. او در اين كتاب از دو جهت روضه خوان ها را مورد نقد قرار مي دهد. براساس گفته محدث نوري يك روضه خوان بايد اخلاص داشته باشد و هدف اش از روضه خواني كسب مال و جاه نباشد.
مولف كتاب "آخوند خراسانی و شاگردانش" گفت: محدث نوري از دو زاويه اي كه مطرح مي كند نقدهاي متعددي به روضه خوان ها مي كند و در خلال كتاب به شرح و تفسير درباره روضه خوان هاي عصر خود مي پردازد. همين كتاب موجب مي شود كه بسياري از روضه خوان هاي عصر او برعليه او شورش مي كنند و او را فردي ضد دين واز دشمنان امام حسين (ع) خطاب مي كنند.
ثبوت ادامه داد: پس از محدث نوري شاگردش حاج خباز قمي راه استادش را پي مي گيرد و او هم در آثارش به نقد روضه خوان ها و رفتار آن ها مي پردازد و در نهايت تصميم مي گيرد كه مقتلي بنويسد كه روضه خوان ها در مجالس شان از آن استفاده كنند.

به گفته اين پژوهشگر؛ او در يكي از آثارش نه تنها قمه زني و فرو كردن سيخ در بدن را حرام قلمداد مي كند ، بلكه سينه زني را نيز در شمار قمه زني قرار مي دهد و آن را عمل احمقانه اي معرفي مي كند. پس از او مرحوم سيد محسن امين نيز در آثارش به نقد روضه خواني مي پردازد. روساي هيات هاي غزداري مردم را برعليه او تحريك مي كنند و در نهايت او را به عنوان يك وهابي طرفدار بني اميه معرفي مي كنند، برخي از علماي شيعه نيز به گروه مخالفان او مي پيوندند.
او افزود: در دهه 20 شمسي جلال آل احمد گروهي مترجم را به گرد خود جمع مي كند تا آثاري را به فارسي ترجمه كنند يكي از اين آثار كتاب مرحوم سيد محسن اميني درباره سينه زني و قمه زني بوده است كه با عنوان عزاداري هاي نامشروع منتشر مي شود. اين كتاب در روز نخست تمام نسخه هايش به فروش مي رسد و بعد معلوم مي شود كه بازاريان كل نسخه هاي اين كتاب را خريده اند و يك جا اين كتاب را آتش زده اند.
اين انديمشند با اشاره به گزارش هايي كه از واقعه عاشورا به دست ما رسيده است گفت: برخي از افراد معتقدند در آن دوره سنت كتابت رواج نداشته و همين موضوع موجب شده كه اطلاعات جعلي درباره واقعه عاشورا رواج پيدا كند.
او افزود: اما اگر كمي دقيق شويم، اگر اين سخن درست باشد بايد به تاريخ اسلام هم شك كنيم . اما براساس منابع به جا مانده از اسلام نمي توان اين قول را قبول كرد چون نه تنها حضرت محمد (ص) كاتبان متعددي داشته است بلكه از شخصيت هاي ديگري چون حضرت علي(ع)، عمر و عثمان به عنوان افرادي كه در صدر اسلام باسواد بوده اند ياد شده است. در هنگام واقعه كربلا نيز افراد متعددي بودند كه كاتب بوده اند و از اين رو نمي توان قبول كرد كه اطلاعات اين واقعه جعلي باشند.
ثبوت در پايان سخنانش از نهج البلاغه به عنوان يكي از بهترين متون ديني ما ياد كرد كه در صدر اسلام توسط حضرت علي (ع) نوشته شده است، كتابي كه يك سوم آن اختصاص به نامه هاي حضرت علي (ع) دارد و هر يك از نامه ها حكم يك رساله را دارند.