خوشنویسی و فلزنگاره های قرآنی با سه سخنرانی
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۱ - ۱۱:۹:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۶/۸/۲۱ - ۱۱:۱۲:۵۱
يازدهمين نشست تخصصي گروه پژوهشهای اسلام شناسي و ایرانشناسی در سال 1394، با عنوان « خوشنويسی و فلز نگاره های قرآنی» با سه موضوع «خوشنویسی و تلفیق آن با سایر هنرها»، «نسبت خوشنویسی معاصر و واقعه کربلا»، «پیشینه کتابت آیات بر روی اشیا» با سخنراني دكتر رضا خاني پور، احسان الله شكراللهي، دكتر حميد رضا قليچ خاني در تاريخ 94/9/7 برگزار شد.
در ابتداي این مراسم دکتر رضا خانی پور سخنان خود را با موضوع «خوشنویسی و تلفیق آن با سایر هنرها» آغاز كرده و به بررسی اهمیت هنر خوشنویسی، جایگاه خوشنویسان آیات قرآنی، تلفیق هنر خوشنویسی با شعر، نقاشی، معماری، گرافیک، كاشي كاري، كوزه گری و سفال و مانند آن پرداخت.
سپس، احسان الله شکراللهی با موضوع «نسبت خوشنویسی معاصر و واقعه کربلا» به آسیب¬شناسی شیوه و محتوای آثار خوشنویسی معاصر در حوزه واقعه عاشورا پرداخت. وي تفوق کمیت آثار بر کیفیت آن، ضعف دانش پدیدآورندگان و کوتاهی ایشان در متن خوانی كه سطحی شدن محتوا را در پي دارد، گرایش خوشنویسان به حفظ رسم الخط سنتی و عدم انطباق آثار خوشنویسی با رسم الخط جدید و تکراری بودن محتوای آثار حوزه مذکور را از جمله اين آسيب ها برشمرد. شكراللهی، در پايان سخنان خود غزل قصيده ای از سروده های خود را در مدح و ثنای حضرت اباعبدالله الحسین قرائت نمود.
سومین سخنران اين نشست دکتر حميدرضا قلیچ خانی بود كه با موضوع «پیشینه کتابت آیات بر روی اشیا» به تحلیل و معرفي خطوط آثار فلزی کتیبه دار بخش منابع اسلامي موزه لوور پاریس و شيوه اجرای آن پرداخت. بيشتر اين آثار كه متعلق به دوره سلجوقی و تیموری است شامل ظروف، پایه شمعدان، قلمدان مي شود. ایشان، همچنین، بر نیاز جامعه امروز به نوآوری «آگاهانه» در هنر اشاره كرد.
در ابتداي این مراسم دکتر رضا خانی پور سخنان خود را با موضوع «خوشنویسی و تلفیق آن با سایر هنرها» آغاز كرده و به بررسی اهمیت هنر خوشنویسی، جایگاه خوشنویسان آیات قرآنی، تلفیق هنر خوشنویسی با شعر، نقاشی، معماری، گرافیک، كاشي كاري، كوزه گری و سفال و مانند آن پرداخت.
سپس، احسان الله شکراللهی با موضوع «نسبت خوشنویسی معاصر و واقعه کربلا» به آسیب¬شناسی شیوه و محتوای آثار خوشنویسی معاصر در حوزه واقعه عاشورا پرداخت. وي تفوق کمیت آثار بر کیفیت آن، ضعف دانش پدیدآورندگان و کوتاهی ایشان در متن خوانی كه سطحی شدن محتوا را در پي دارد، گرایش خوشنویسان به حفظ رسم الخط سنتی و عدم انطباق آثار خوشنویسی با رسم الخط جدید و تکراری بودن محتوای آثار حوزه مذکور را از جمله اين آسيب ها برشمرد. شكراللهی، در پايان سخنان خود غزل قصيده ای از سروده های خود را در مدح و ثنای حضرت اباعبدالله الحسین قرائت نمود.
سومین سخنران اين نشست دکتر حميدرضا قلیچ خانی بود كه با موضوع «پیشینه کتابت آیات بر روی اشیا» به تحلیل و معرفي خطوط آثار فلزی کتیبه دار بخش منابع اسلامي موزه لوور پاریس و شيوه اجرای آن پرداخت. بيشتر اين آثار كه متعلق به دوره سلجوقی و تیموری است شامل ظروف، پایه شمعدان، قلمدان مي شود. ایشان، همچنین، بر نیاز جامعه امروز به نوآوری «آگاهانه» در هنر اشاره كرد.