همه نهادها موظف به تحویل اسناد کاغذی و الکترونیکی «گیلان» به کتابخانه ملی هستند


تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۲ - ۱۷:۳۰:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۸/۴/۲۲ - ۱۷:۴۱:۱۶
همه نهادها موظف به تحویل اسناد کاغذی و الکترونیکی «گیلان» به کتابخانه ملی هستند
سرپرست استانداری گیلان گفت: همه نهادها موظف هستند اسناد کاغذی و یا در قالب الکترونیکی خود را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی تحویل دهند و معتقدیم استان گیلان تاریخ نانوشته و مفقود فراوانی دارد که با تلاش کتابخانه ملی و مردم؛ این اسناد و گنجینه ارزشمند شناسایی، حفظ و ثبت شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ارسلان زارع در مراسم افتتاح نمایشگاه محلی استان گیلان در موزه کتاب و میراث مستند کتابخانه ملی با عنوان گیلان قلمروی سبز آبی ایران، اظهار داشت: اسناد صفحات تاریخ ایران سربلند مملو از سوابق کهن تاریخی و نقش آفرینی‌های این انسانها و مردمان بزرگی است که علاوه بر پیشینه تمدنی، تاریخی و فرهنگی این کشور کهن؛ در دوران معاصر نیز گیلان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نقش آفرین بوده است.

وی ادامه داد: گیلان به واسطه وضعیت ژئوپلیتیکی و دروازه اروپا بودن، نقش مدرن سازی ایران زمین را نیز بر عهده داشته و به سبب اندیشه‌های آزادیخواهانه و سیاسی، مردم این استان فوج فوج برای نجات جنبش مشروطه به عنوان نخستین مردم ایران راهی پایتخت شدند و نهضت میرزا کوچک خان جنگلی نیز به فرموده رهبر معظم انقلاب: «مینیاتوری از جمهوری اسلامی بوده» که از گیلان زمین این نهضت با استقلال طلبی و آزادی خواهی نشآت گرفته است.

سرپرست استانداری گیلان با اشاره به تعبیر رئیس جمهور محترم که گیلان را سرزمین فخر ایران عنوان کرده است، گفت: همه می‌دانیم تلاشهای صورت گرفته گذشتگان همچون دکتر نگهبان که نگهبان باستان شناسی ایران بودند و از دهه 30 و 40 برای تهیه اطلس باستان شناسی ایران تلاش کردند، این مهم را بر سوابق گیلان و اهمیت این استان در جغرافیای فرهنگی ایران دوچندان کرده است.

زارع ادامه داد: گیلان شخصیت‌های ممتاز علمی، فرهنگی، دینی و سیاسی بسیاری در عرصه‌های گوناگون ملی معرفی کرده است که یکی از نمونه‌های آن دکتر محمد معین است.

وی تصریح کرد: مثلاً در عرصه علمی و دینی نیز چهره‌های برجسته بسیاری ظهور و بروز کرده اند نظیر آیت الله بهجت و محمدی گیلانی؛ و قطعا سازمان اسناد و و کتابخانه ملی با این ابتکار و به همراه سایر اقدامات ارزشمند دیگر با همکاری خیرین و اندیشمندان گام مهمی برای معرفی فرهنگ استانها بر عهده دارد و از این تلاشها تشکر می کنم.

سرپرست استانداری گیلان  در ادامه تصریح کرد: همچنین تاکید داریم که همه نهادها موظف هستند اسناد کاغذی و یا در قالب الکترونیکی خود را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تحویل دهند و معتقدیم استان گیلان تاریخ نانوشته و مفقود فراوانی دارد که با تلاش کتابخانه ملی و مردم؛ این اسناد و گنجینه ارزشمند شناسایی، حفظ و ثبت خواهد شود.

وی با اشاره به اقدامات خوب دولت تدبیر و امید در معرفی بهتر گیلان از جمله ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا، ثبت جهانی جنگلهای هیرکانی، اهتمام برای ثبت جهانی ماسوله و ثبت قاسم آباد گفت: گردشگری یکی از عوامل رونق اقتصادی استان است و صنعت گردشگری باعث ارزش افزوده است کما اینکه باید به محیط زیست استان نیز توجه بیشتری داشت.

وی درباره ساختمان 7 طبقه ای که از سال 80 نیمه کاره در این استان رها شده است، با ابراز امیدواری از تخصیص بودجه 5 میلیاردی از سوی سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل این ساختمان از اختصاص بخشی از این ساختمان به فعالیت‌های اسنادی با محوریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد.

گفتنی است، نمایشگاه محلی استان گیلان با عنوان گیلان قلمروی سبز آبی ایران، در موزه کتاب و میراث مستند با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و تعداد کثیری از شخصیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و کارآفرین گیلانی افتتاح شد، این نمایشگاه تا تاریخ 31 تیرماه در کتابخانه ملی برپا است.

انتهای مطلب/