تلاش برای اضافه کردن نام و آثار دانشمندان کمترشناخته شده ایران در تقویم کشور


تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۷ - ۱۴:۲۰:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۸/۲/۱۸ - ۸:۵۷:۱۵
تلاش برای اضافه کردن نام و آثار دانشمندان کمترشناخته شده ایران در تقویم کشور
دبیر کمیته ملی حافظه جهانی، گفت: قصد داریم با همکاری شورای فرهنگ عمومی نام دانشمندانی که آثار آنها در حافظه جهانی ثبت شده اما مردم نمی شناسند را در تقویم کشور بیاوریم.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فرهاد نظری - دبیر کمیته ملی حافظه جهانی درباره تصمیمات و برنامه‌های این کمیته که عصر (دوشنبه 16 اردیبهشت) در محل کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار کرد: جلسه روز گذشته به ریاست دکتراشرف بروجردی میزبان یک مهمان ویژه یعنی سید محمدرضا موالی‌زاده - دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بود.

وی با اشاره به علت دعوت از موالی‌زاده - دبیر شورای فرهنگ عمومی، گفت: درواقع پیشنهاد کمیته ملی حافظه جهانی بر این بود که مفاخر و مشاهیری که آثار آنها به عنوان میراث مستند ثبت شده است اما کمتر در میان مردم شناخته شده هستند نام آنها در تقویم ملی کشور ثبت شود.

دبیر کمیته ملی حافظه جهانی ادامه داد: این اقدام درواقع راهی برای آشنایی بیشتر مردم با مفاخری غیر از سعدی، حافظ، مولانا و بزرگانی از این دست، است.

نظری افزود: به عنوان نمونه «خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی» که در دوره سلسله ایلخانان زندگی می‌کرد از جمله دانشمندانی است که کمتر مردم با آو آشنا هستند اما کتاب «جامع التواریخ» را به عنوان نخستین کتاب تاریخ عمومی جهان، مغول و چین نوشته است که در فهرست بین المللی برنامه حافظه جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

وی افزود: همچنین بنای ربع رشیدی، شهرکی علمی و آموزشی در تبریز بود که به طور دقیق در آن تمامی درآمد، پرداخت‌ها، هزینه‌ها و حتی جزئی ترین موارد ذکر شده است که البته هم اکنون از شهر چیزی باقی نمانده است اما وقف نامه ربع رشیدی، موجود است و به عنوان میراث مستند ملی و جهانی به ثبت رسیده است.

دبیر کمیته ملی حافظه جهانی گفت: بنابراین به نظر می‌رسد مردم اگر با چنین مفاخر بزرگی آشنا شوند مفید خواهد بود و یکی از این راهها آوردن نام آنها در تقویم ملی کشور است.

نظری گفت: درواقع مهمترین موضوع جلسه دیروز همین بحث بود که از طرف دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با استقبال هم مواجه شد و قرار شد دو نفر از اعضای کمیته ملی حافظه جهانی در کارگروه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی عضو شوند تا برای پیشبرد این اهداف اقدام شود.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی منطقه‌ای با همکاری یونسکو که شهریور سال 2018 برگزار شد، خاطرنشان کرد: با توجه به کیفیت این کارگاه قصد داریم امسال نیز مرحله دوم آن را برگزار کنیم.

بنا بر این گزارش، کمیته ملی حافظه جهانی از سال 1384 به عنوان زیرشاخه ای از کمیسیون ملی یونسکو تشکیل شده است و هدف آن اجرای اهداف برنامه حافظه جهانی ( (The Memory of the World یونسکو است که در سال 1992، مبتنی بر شناسایی، آگاه سازی و دسترس پذیر کردن میراث مستند کشورها شکل گرفته است.

این کمیته متشکل از 8 عضو حقوقی (سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دانشگاه تهران، وزارت امور خارجه، کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، سازمان میراث فرهنگی- صنایع دستی و گردشگری، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، کمیسیون ملی یونسکو، کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی، سازمان صداو سیمای ج.ا.ایران) و 9 عضو حقیقی از میان متخصصان حوزه میراث مستند است و در حال حاضر ریاست آن با اشرف بروجردی - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

کمیته ملی حافظه جهانی طبق روال در طول سال، هر ماه یک جلسه تخصصی با حضور تمامی اعضاء دارد که البته در شرایط اضطراری نیز جلساتی با هماهنگی اعضا برگزار می شود که این نشست‌ها در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. در ذیل این کمیته چهار گروه کارشناسی «ارزیابی آثار برای ثبت»،‌ »آموزش»، «حفاظت و پایش»، «معرفی و دسترسی» نیز فعالیت می‌کند.

انتهای خبر/