از متخصص اسناد بپرسيد
صفحه هاي مرتبط
 
پربازديدهاي امروز
 
 

مشاهده جزئيات

ابراهیم قنبری مهر



تاريخ درج خبر :



ابراهيم قنبري مهر، در مهر ماه 1307 در تهران به دنيا آمد.

در هفت سالگي پدرش را از دست داد و بنابراين مجبور به ترك تحصيل شد. پس از آن براي امرار معاش به كارهاي مختلفي از جمله  نجاري روي آورد. در حدود سي سالگي به ويولون علاقمند شد و براي فراگيري اين ساز نزد استاد ابوالحسن صبا رفت. به پيشنهاد استاد صبا به ساخت ساز روي آورد و توسط ايشان به آقاي  آراكليان معرفي شد. وي  با استفاده از راهنمايي­ هاي ابوالحسن صبا و  سورن آراكليان به ساخت و مرمت سازهاي ايراني و غربي پرداخت.

 پس از تأسيس كارگاه سازسازي وزارت فرهنگ و هنر در سال 1334 از قنبري براي فعاليت در آن كارگاه دعوت و سپس توسط مسئولين آن وزارت­خانه براي آموزش و تكميل اين فن به فرانسه اعزام شد. اين سفر فرصت مغتنمي براي بسط دانسته‌ها و تجربيات او بود.

استاد قنبري مهر به دليل مهارت و تجربة فراوان، مستقيماً به دورة مخصوص تعميرات كه مربوط به دورة عالي است، راه يافت. به هر حال وي مهارت خويش را به آنجا رسانيد كه ديويد اويستراخ ويولن ساخته شده او را با ويولن «استراديواريوس»، (بزرگترين سازنده ويولن جهان) اشتباه گرفته و به قدري متعجب مي‌شود كه با نوشتن نامه‌اي زبدگي و استادي قنبري مهر را مي‌ستايد. استاد قنبري مهر پس از استراديواريوس تنها كسي بود كه با بدعت و خلاقيت، ساز ويولن را با تغييراتي تكامل بخشيد. قنبري مهر در زمينة سازهاي كلاسيك غيرايراني به جز ويولن بر روي ويولن آلتو، ويلنسل و كنترباس نيز كاركرده است.

قنبري مهر پديده‌اي در زمينة ساخت سازهاي ايراني است، زيرا به غير از سازهاي مذكور در زمينة رفع مشكلات سازهاي تار، سه ­تار، قانون، كمانچه، سنتور (كرماتيك)، تنبك و بسياري از سازهاي قديمي مهجور و رو به فراموشي ايران، كاركرده است.

او به واسطة روحية نوآور خود، در سازهاي ايراني تغييراتي ايجاد كرد تا مشكلات اين سازها را  كمتر و يا برطرف كند. از جملة اين فعاليت‌ها مي‌توان به تنظيم فاصلة گوشي، ثابت كردن خرك سه تار، تثبيت پرده ­هاي تار و سه تار با فلز، تغيير سرپنجة تار و سه ­تار به قالب گيتار، ايجاد شيار در اطراف دهانة كاسه و نقاره تار، طراحي ساز كروماتيك سنتور، تغييرات در سازهاي قانون و كمانچه اشاره كرد.

قنبري مهر در اوايل دهة هفتاد، با اندازه‌گيري نسبت نوازنده به ساز در نقاشي‌هاي ظروف به جاي مانده از دورة ساساني، بربط‌هايي را مشابه بربط‌هاي آن دوره، به دو صورت متفاوت، يكي با صفحة پوستي و ديگري با صفحة چوبي ساخته است. او تخصص به خصوصي در ساخت ويولن دارد.


 
 
 

بازگشت