مقدمه

نمایشگاه فلزنگاره های قرآنی شامل مجموعه آثار استاد حسن رفیعی، توسط گروه پژوهش های اسلام شناسی و ایران شناسی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ج.ا.ا. برپاشد. حسن رفیعی، با ابداع و به کارگیری تکنیک فلزنگاری و تلفیق رنگ ها، جلوه هایی از فرهنگ و اندیشه ایرانی اسلامی را به نمایش گذاشته است.

این هنر، از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به هنر قلم کاری دارد؛ ولی تکنیک، شیوه اجرا، و مواد و ابزار آن به کلی متفاوت است. فلزنگاره، اثری است که طرح و نقش آن به صورت برجسته کار شده است و اثر، نما و جلوه ای فلزگونه دارد.

برای خلق یک اثر فلزنگاره، بعد از انتخاب طرح و انتقال آن روی فلز، با ترکیبات و مواد مخصوص، خطوط طرح دورگیری می شود. در مرحله بعد، زمینه کار با بافت های مختلف و گوناگون برجسته و داخل طرح با مواد مخصوص پر می شود. مرحله بعدی، رنگ آمیزی کار است. در این مرحله، تمامی سطح کار رنگ آمیزی  می شود و معمولا برای ایجاد نمای فلزی، از رنگ های مسی، طلایی، یا نقره ای استفاده می شود. در این تکنیک هنری، هم به عنوان طرح اصلی و هم در زمینه و حاشیه اثر، هر نوع طرح و خط و نقشی قابل اجراست.

 نمایشگاه فلزنگاره های آیات قرآنی، در آذر 1394 به مدت دو هفته (از اربعین حسینی تا آخر ماه صفر) برگزار شد و مورد بازدید و توجه علاقه مندان قرار گرفت.

تعریف فلز نگاره

به هر نوع طرح و نقش و نگاری که به صورت برجسته کار شود، به گونه ای که اثر، نما و جلوه فلز گونه داشته باشد، فلز نگاره می گویند. این هنر، از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به هنر قلمکاری روی فلز دارد؛ ولی تکنیک این کار با هنر قلم کاری تفاوت زیادی دارد.

تکنیک کار

برای خلق یک اثر فلزنگاره، بعد از انتخاب طرح مورد نظر و انتقال طرح روی فلز، با ترکیبات و مواد مخصوص این کار، دور تا دور خطوط طرح دورگیری می شود. در مرحله بعد، زمینه کار با بافتهای مختلف و گوناگون برجسته و داخل طرح با مواد مخصوص پر می شود. مرحله بعدی رنگ آمیزی کار است. در این مرحله، روی کار با رنگ های مسی، طلایی، یا نقره ای رنگ آمیزی می شود. در آخر، روی کار پتینه می شود. البته، می توان علاوه بر رنگ های مذکور هر رنگ دیگری را به کار برد؛ اما رنگ های مسی، طلایی و نقره ای کار را شبیه فلز می کند و نمایی فلزگونه به اثر می دهد.

شناسنامه فلز نگاره ها

نوع: تابلو

اندازه: 100*100 سانتی متر

تکنیک: فلزنگاره (ایجاد نمای برجسته بر روی فلز با استفاده ازمواد مختلف، رنگ، و پتینه کاری(

پدیدآور: حسن رفیعی

عنوان تابلوها

1.سوره مبارکه قدر

2.سوره مبارکه  ناس (مرکز)، سوره مبارکه  فلق (حاشیه سبز)

3.سوره مبارکه نور، آیه 35

4.سوره مبارکه زمر، آیه 75؛ سوره مبارکه کوثر(حاشیه قرمز)

5.سوره مبارکه اخلاص (مرکز)؛ سوره های مبارکه فلق و ناس (حاشیه راست و چپ)

6.سوره مبارکه اخلاص؛ اسماء الله

7.آیه الکرسی

8.سوره مبارکه انشراح

9.سوره مبارکه البینه

10.سوره مبارکه انشراح

11.صلوات

12.سوره مبارکه مائده

13.سوره مبارکه اخلاص

14.آیه الکرسی

15.سوره مبارکه توبه، آیه 18

16.محمد (ص)

17.لا اله الا الله محمداً رسول الله علیاً ولی الله

18.سوره مبارکه اسراء، آیه 79

19.سوره مبارکه ناس

20.سوره مبارکه توبه، آیه 19

محل برگزاری

طبقه همکف تالار ایران شناسی

تاریخ برگزاری

هفتم آذر 1394 لغایت هجدهم آذر 1394

 

تاریخ ویرایش: 2018-10-02 11:44:37.0